Mina scalarer beter sig konstigt - Nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    Mina scalarer beter sig konstigt - Nybörjare

    Som jag skrev i tidigare tråd så börjar jag oroa mig för mina scalarer, då e inte rör sig specielt mycket.
    De står stilla mest hela tiden med munnen riktad rakt upp, reager inte ens om man pillar lite med fingret i ytan. Så har de varit nu i 3-4 dagar.
    Införskaffade en mal för 4 dagar sen men klarade bara 2 dagar.

    Köpte även idag nitrattest och doppvärmare idag på lunchen, men resultat visade på 0mg/l.
    Dessutom hade en av dessa gett upp och var död, levde i morse.
    Akvariet är i sig c:a 3 veckor gammalt och har endast dessa 4 scalarer, numer 3 dock, och de har i princip varit med sen början.
    Hörde även med killen i affären och sa att vårt vatten i Norrköping är mjukt och därmed ska inte det vara några problem.

    Någon som har någon ide som de kan vara, innan alla fiskar dör?
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av dala
    Som jag skrev i tidigare tråd så börjar jag oroa mig för mina scalarer, då e inte rör sig specielt mycket.
    De står stilla mest hela tiden med munnen riktad rakt upp, reager inte ens om man pillar lite med fingret i ytan. Så har de varit nu i 3-4 dagar.
    Införskaffade en mal för 4 dagar sen men klarade bara 2 dagar.

    Köpte även idag nitrattest och doppvärmare idag på lunchen, men resultat visade på 0mg/l.
    Dessutom hade en av dessa gett upp och var död, levde i morse.
    Akvariet är i sig c:a 3 veckor gammalt och har endast dessa 4 scalarer, numer 3 dock, och de har i princip varit med sen början.
    Hörde även med killen i affären och sa att vårt vatten i Norrköping är mjukt och därmed ska inte det vara några problem.

    Någon som har någon ide som de kan vara, innan alla fiskar dör?
    Ja, hej!
    Läste din fråga sent igår men tyckte det var bäst att invänta dina tester som du skulle göra idag.
    Av ditt inlägg här så tycks det framgå att du köpt en doppvärmare idag, har du inte använt ngn innan? Vad är då din rumstemperatur? Först var jag inne på att det var en foderfråga då din mal dog. Problemet är att jag inte kunde läsa vad det var för mal... Var det en L-mal tänkte jag att den kunde dött av svält då dit kar var relativt nystartat och inte kunde erbjuda så mkt "fräscha" alger, hade du dessutom inte matat med algtabletter samt inte hade en rot rik på cellulosa så kunde det ha varit orsaken. MEN INTE svälter en fisk ihjäl på 2 dagar!!! Så att just malen dog tror jag beror på vattnet. Många malar är extremt kännsliga mot nitrit och det är lätt för en nybörjare att fixa till ett nystartat kar. Kanske är det så att du har matat för kraftigt, det förklarar varför scalarerna andas häftigt. Bortsätt från att vattnet kan ha påverkats negativt av överutfodring så har småscalarer en jäkla förmåga att sätta i sig mer mat än vad de mår bra av. Särskilt kan de "äta ihjäl sig" på rödda mygg som de inte mår speciellt bra av.

    Tips: Få igång doppvärmaren, ställ in den på... låt säga 26 grader, gör ett vattenbyte, iaf 1/3 av volymen, tillsätt vattenberedning t.ex aquatan och eventuellt Nitrivec OCH MATA MINIMALT!!! (Skaffa ej fler fiskar innan detta stabiliserats) Se till att ha bra ytrörelse i karet, rikta utblås på pumparna ngt uppåt!

    Är mina tankar fel så beror problemen förmodligen helt enkelt på ngn sjukdom och då behöver vi veta mer om fiskarna.

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av dala
      Som jag skrev i tidigare tråd så börjar jag oroa mig för mina scalarer, då e inte rör sig specielt mycket.
      De står stilla mest hela tiden med munnen riktad rakt upp, reager inte ens om man pillar lite med fingret i ytan. Så har de varit nu i 3-4 dagar.
      Införskaffade en mal för 4 dagar sen men klarade bara 2 dagar.

      Köpte även idag nitrattest och doppvärmare idag på lunchen, men resultat visade på 0mg/l.
      Dessutom hade en av dessa gett upp och var död, levde i morse.
      Akvariet är i sig c:a 3 veckor gammalt och har endast dessa 4 scalarer, numer 3 dock, och de har i princip varit med sen början.
      Hörde även med killen i affären och sa att vårt vatten i Norrköping är mjukt och därmed ska inte det vara några problem.

      Någon som har någon ide som de kan vara, innan alla fiskar dör?
      Tycker du att dom andas häftigare.
      Har du cirkulation på ytan, det är kanske syrebrist.
      Ja är nitratest samma som nitritest, du kanske har haft en nitritopp på natten.Janne

      Kommentar

      • dala
        Användare
        • november 2007
        • 154

        #4
        Tack för snabba svar.
        Jag har rök scalarer och matar med röda mygglarver, enligt tips ifrån akvariehandlarn, var 3:e dag och då inte alls mycket. Nästan orolig att det blir för lite.

        Vad gäller malen, så var jag lite stressad en kvart innan de stängde så jag hann inte med att skriva upp namnet på den.

        Jo, jag har bra cirkulation i vattnet och den ena av pumparna har jag även syre tillkopplat så den spottar ut ordenligt med syre. Det är en "Aquel Uni Filter 750 den ena. Och den andra en lite äldre men ger inget syre.
        Kopplade bort den gamle igår för tänkte om det blev för mycket rörelse i vattnet.
        Men har lite svårt att rikta pumparna uppåt, då de hänger lodrät och utblåset pekar rakt ut.

        Men ska jag verkligen ha i Nitrivec om det inte vissade något nitrit (eller nitrat, stavning?!)
        I så fall får jag springa förbi affären på hemvägen och testa detta ikväll.

        Det konstiga tycker jag är att de hänger vid pumpen som är igång med nosen spikrakt uppåt.

        Fiskarna i sig är Rök Scalarer 3-4cm i storlek och det stämmer, har inte haft någon värmepump tidigare, då handlarn sa att det inte behövdes :/. Men efter att ha läst här på ciklid.se igår så bestämde jag mig för att köpa en och har ställt den på 28grader, har c:a 21 i rummet.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Dala, om du har mätt nitrat så har du sökt det som skulle blivit av nitriten om akvariet hade varit i balans.
          Skiten som alstras av fisken (bl.a kvävehaltiga molekyler) ger ammoniak som är giftigt för fisken. Detta ger upphov till nitriter som ochså är giftiga som om det finns tillräckligt med nyttiga bakterier (med god tillgång på syre) omvandlas till mindre farliga nitrater som t.ex växter gillar (mineralsalter).

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • dala
            Användare
            • november 2007
            • 154

            #6
            Ursprungligen postat av A C-son
            Dala, om du har mätt nitrat så har du sökt det som skulle blivit av nitriten om akvariet hade varit i balans.
            Mvh/Andreas.
            Förstår inte riktigt vad du menar där med att jag har sökt?
            Men antar att du menar att vattenbalansen då är bra i och med att mätningnen visade på 0?

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              21 grader har varit lite för lågt för de fiskarna! Öka inte tempen för hastigt!
              När det gäller matning av scalarer så är det bättre att mata lite men regelbundet istället för var tredje dag!
              Det är vattenrörelser på ytan som syresätter vattnet om du inte har gott om växter förstås!
              Scalarer gillar inte när vattnet cirkulerar för mycket. Om vattnet gör det söker de sig nära pumpen för där cirkulerar det minst! (ironiskt nog) bakvatten...

              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av dala
                Förstår inte riktigt vad du menar där med att jag har sökt?
                Men antar att du menar att vattenbalansen då är bra i och med att mätningnen visade på 0?
                För att giftig nitrit skall omvandlas till mindre giftig nitrat krävs att akvariets/pumpfiltrets nyttiga bakterier mår bra och är tillräckliga.
                så är sällan fallet i ett nystartat kar.
                Nu är det iofs inte säkert att detta är orsaken till dina problem då du inte har speciellt mkt fisk men att malen strök med först pekar lite mot det anser jag.
                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • dala
                  Användare
                  • november 2007
                  • 154

                  #9
                  Ursprungligen postat av A C-son
                  21 grader har varit lite för lågt för de fiskarna! Öka inte tempen för hastigt!
                  När det gäller matning av scalarer så är det bättre att mata lite men regelbundet istället för var tredje dag!
                  Det är vattenrörelser på ytan som syresätter vattnet om du inte har gott om växter förstås!
                  Scalarer gillar inte när vattnet cirkulerar för mycket. Om vattnet gör det söker de sig nära pumpen för där cirkulerar det minst! (ironiskt nog) bakvatten...

                  Mvh/Andreas.
                  Tack Andreas för all info snabbt.
                  Anledningen till detta med ingen värmepump och mata var 3:e dag och allt annat jag gjort är för handlarn har sagt vad jag ska och inte ska göra.
                  Men hädan efter ska jag inte lyssna på dom något mer.

                  Men är det vettigt att mata då lite mindre varannan dag eller kanske till och med var dag?
                  Har du något tips på hur man då kan styra vattenflödet mer uppåt, eller kan man kanske rikta båda pumparna bakom mot varann, men då borde det ju blir riktigt strömt?

                  Ber om ursäkt om det kanske blir lite långt och frågar mycket, men det var mycket svårare att börja med akvarie än jag trodde.

                  //Patrik

                  Kommentar

                  • dala
                    Användare
                    • november 2007
                    • 154

                    #10
                    Ursprungligen postat av A C-son
                    För att giftig nitrit skall omvandlas till mindre giftig nitrat krävs att akvariets/pumpfiltrets nyttiga bakterier mår bra och är tillräckliga.
                    så är sällan fallet i ett nystartat kar.
                    Nu är det iofs inte säkert att detta är orsaken till dina problem då du inte har speciellt mkt fisk men att malen strök med först pekar lite mot det anser jag.
                    Mvh/Andreas.
                    Jo, så sa han i akvariet också?
                    Men om jag gör så som beskrevs tidigare idag, att byter 1/3 vattnet och tillsätter "aquatan och eventuellt Nitrivec" så får vi se om det blir någon bättring under helgen.
                    Vet inte annars hur man ser det i och med att mätningen visar på god hållning.

                    //Patrik

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av dala
                      Jo, så sa han i akvariet också?
                      Men om jag gör så som beskrevs tidigare idag, att byter 1/3 vattnet och tillsätter "aquatan och eventuellt Nitrivec" så får vi se om det blir någon bättring under helgen.
                      Vet inte annars hur man ser det i och med att mätningen visar på god hållning.

                      //Patrik
                      Har du nitrit så kan du se att fiskarna andas fortare.Janne

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av dala
                        Tack Andreas för all info snabbt.
                        Anledningen till detta med ingen värmepump och mata var 3:e dag och allt annat jag gjort är för handlarn har sagt vad jag ska och inte ska göra.
                        Men hädan efter ska jag inte lyssna på dom något mer.

                        Men är det vettigt att mata då lite mindre varannan dag eller kanske till och med var dag?
                        Har du något tips på hur man då kan styra vattenflödet mer uppåt, eller kan man kanske rikta båda pumparna bakom mot varann, men då borde det ju blir riktigt strömt?

                        Ber om ursäkt om det kanske blir lite långt och frågar mycket, men det var mycket svårare att börja med akvarie än jag trodde.

                        //Patrik
                        Du behöver inte be om ursäkt för att du ställer frågor, tycker det är skoj att hjälpa till men nu förstår du varför jag ville vänta tills idag! Problem kan bero på så mkt.
                        Tror inte du kommer att tycka att detta med akvarier är speciellt svårt när du kommit igång ordentligt. Hemligheten är balans! När det blir balans så kan du utföra dina sysslor i sömnen! Så länge man följer sina rutiner och inte laborerar för mkt så kan åratal flyta på utan att ngt som helst oförutsett händer.

                        Tycker att du skall kunna vända dig till din handlare och lyssna på honom i fortsättningen ochså. Samt söka litteratur/googla och skaffa dig lite mer personlig erfarenhet. 10 akvarister kan i vissa fall ha 10 olika uppfattningar om samma sak. Detta som vi dragit igenom här är dock "Back to Basic". Personligen tycker jag att du skall mata dina scalarer varje dag men bara lite och helst en varierad meny, INTE BARA röda mygg!
                        Ensidigt mkt röda mygg+scalarer=problem!!! Det gör dock inget om du helt avstår att mata fisken de närmaste dagarna till saker och ting rättar till sig.
                        Scalarerna dör inte av den orsaken! Snarare av mat som inte äts upp i ett nystartat kar.

                        Om du vinklar pumparna uppåt så blir det mer syre till vattnet och mindre storm i farlederna!

                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • dala
                          Användare
                          • november 2007
                          • 154

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Har du nitrit så kan du se att fiskarna andas fortare.Janne
                          Okej, så att även om inte mätningen visade något kan det finnas nitrit i vattnet och bör därför ha i nitrivec i vattnet ikväll efter att ha fyllt i nytt?
                          I och med att de andas ganska fort.

                          Kommentar

                          • dala
                            Användare
                            • november 2007
                            • 154

                            #14
                            Ursprungligen postat av A C-son
                            Om du vinklar pumparna uppåt så blir det mer syre till vattnet och mindre storm i farlederna!

                            Mvh/Andreas.
                            Okej, får kolla på en lite mer varierande kost framöver och lite mer regelbundna mattider åt dom små figurerna.
                            Men däremot undrar jag hur jag ska få pumparna lutade?
                            De sitter ju fast emot vägen med suggproppar utblåsen är av hårdplast så det går inte vinkla enbart dessa?

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av dala
                              Okej, så att även om inte mätningen visade något kan det finnas nitrit i vattnet och bör därför ha i nitrivec i vattnet ikväll efter att ha fyllt i nytt?
                              I och med att de andas ganska fort.
                              Nej det ska synas på nitrittestet om det finns nitrit, men det kan vara fel på nitrittestet. så då är det bra med nitricec.
                              Men om det inte är syrebrist eller nitrit, så kan det vara någon annan typ av förgiftning, du har inte någon målarfärg på dina stenar eller om det ligger några koppargrejer i vattnet.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...