Är lek ett tecken på bra vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #16
    Ursprungligen postat av Malawe
    Det är sällan som det är "äkta" lek i karet utan det brukar mest vara skenlekar efter ett vattenbyte. När det sker äkta lek brukar vara t ex morgonen efter ett vattenbyte eller samma kväll.

    Fiskarna brukar bli väldigt livliga i samband med vattenbyte där leklustan ökar radikalt men där jag sällan sett lekar som resulterat i tuggande honor.
    Både och beror på vad för fisk du har små fisk skenleker nog mer, men de som leker vid vattenbyte här de tuggar sen, förutom venustusen de leker jämnt.. Får använda deras yngel som foder snart.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Bra vatten hmmm... det kan vara så att ditt Växjövatten blir bra ur leksynpunkt precis när vattnet visar sig dåligt med våra mätmetoder mätt.
      Precis när ja tror mig veta hur av triggar mina firrar bäst till lek, så fattar ja ingenting. Har kommit hem från långsemester o trott att allafiskar måste vara döa. Så är det lyckade lekar både här o där istället.

      Tror att det är som många ovan påpekar att det är just förändringen som triggar. Ändrade matvanor, ändrad vattenhållning, ändrad temp i karet, ändrad belysningstid (det tror ja har stor betydelse), någon ny medfiskinnevånare kanske.

      Ja tror däremot inte på att fiskar i allmänhet sparar sig från att leka när fisken är på topp tills det är dax att döut. Ur utvecklingssynpunkt så känns det mera logist att det är tvärt om, alltså att fisken leker i så optimala förhållande som möjligt, för att då har avkomman bättre chans att överleva.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • patrickeriksson
        Användare
        • oktober 2007
        • 355

        #18
        Ursprungligen postat av endymion
        Jag har personligen dock märkt att när nitritnivåerna börjar närma sig kritiska nivåer för arten, börjar fiskarna leka väldigt mycket.
        Vid första åtanke verkar ju detta helt bakvänt. Å andra sidan så betyder ju en ökad nitrit halt att nitrat halten kommer att gå upp, vilken gynnar alger, vilket i sin tur betyder ökad tilväxt av diverse smådjur som yngel kan äta. Kanske fiskarna känner på sig att gynnsamma förhållanden stundar?

        I naturen efter t ex ett häftigt regn så sköljs ju en massa skit ut i floder som rinner ut i sjöarna. Detta betyder ju både nytt vatten samt höjda värden av näringsämnen på samma gång.
        Det skulle kanske förklara varför dina fiskar leker när du har nytt vatten samt höjd nitrit?

        Jag har egen brunn och har märkt att på våren när snön smälter, eller när det har regnat mycket så ökar mängden ammonium i vattnet. Inte tillräckligt för att vara till nån skada för fiskarna men det verkar tillräckligt för att gynna alger.
        Patrick Eriksson

        Kommentar

        Arbetssätt...