Är lek ett tecken på bra vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • maj 2024

    Är lek ett tecken på bra vatten?

    Normalt sett brukar man ju så vitt jag har hört, anta att fiskar inte leker om de inte trivs med vattnet. Jag har personligen dock märkt att när nitritnivåerna börjar närma sig kritiska nivåer för arten, börjar fiskarna leka väldigt mycket. Jag har sett detta hos Malawi-, Tangayika-, och Victoriaciklider. Senast igår för min del i ett nystartat kar. Jag har på senare tid därför tagit som vana att kolla nitiritvärden när fisken leker mycket. Jag har då funderat på detta, borde det inte vara så att när fisken märker att det börjar bli mycket föroreningar i vattnet eller andra stressfaktorer. Gör fisken allt vad den kan för att arten ska överleva och börjar fortplanta sig.

    Jämför man med människan är ju detta precis vad som sker i krig och vid naturkatastrofer(ex Katrina). Alltså män börjar våldta med mycket större frekvens allt för att säkra artens överlevnad (därmed inte sagt att jag på nått sätt tycker att detta är OK).

    Både människor och ciklider är ju rätt krigiska av naturen så någon likhet borde det ju finnas mellan oss

    Nån annan som har någon annan fundering i detta ämne.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av endymion
    Jämför man med människan är ju detta precis vad som sker i krig och vid naturkatastrofer(ex Katrina). Alltså män börjar våldta med mycket större frekvens allt för att säkra artens överlevnad (därmed inte sagt att jag på nått sätt tycker att detta är OK).
    Nej, ingen art gor nagot for artens overlevnad. Det dar handlar om att den sociala kontrollen forsvinner och att hanarna kan sprida gener utan att bestraffas (om man ska tro att dessa hypoteser gar applicera pa manniskan). Man ser samma sak hos djur.

    Honan daremot kan tanka sig att gora en "terminal investment" om overlevnadschanserna ar sma. Hos vaxter ar detta tydligt. De blommar nar de har det daligt.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #3
      För några år sedan hade jag en rejäl down-period och min odlingslokal låg mer eller mindre nere. Bodde 1,5 mil från lokalen och eventuell fritid gick åt att bygga en ny lokal i huset. Hursomhelst, i ett 700l-kar gick ett par Prinsessor, N. splendens Kiku och de var de enda kvarvarande firrarna i hela lokalen. Dessa matades väldigt sporadiskt, typ en eller två gånger i veckan och vattenbytena lyste med sin frånvaro. Ändå dök det upp en kull yngel lite då och då som försvann igen efter några veckor, sannolikt p.g.a. brist på mat. Tiden gick och en dag lade sidkanalsfläkten av. Ingen filtrering eller cirkulation på vattnet men likt förbannat, paret lekte och kullarna kom och gick.
      Nitrit mätte jag aldrig och det har jag förövrigt inte gjort nånsin, så vattenkvalite´n kan jag väl egentligen inte uttala mig om mer än att vattnet var kristallklart. Att just nitrit skulle vara en trigger för lek vet jag inte, men din teori att fiskarna leker när det blir sämre tider tror jag på.
      Har hört talas om en man med stort orkide´-intresse som varje år 2-3 månader innan sin födelsedag slutar vattna sina blommor. Mycket riktigt, lagom till födelsedagen blommar alla orkideerna ! Överlevnadsstrategi från blommorna ? Tror jag absolut !
      Därmed inte sagt att man ska missköta sina fiskar för att man vill få dom i lek ! Det skulle jag definitivt inte rekommendera. I mitt fall ovan berodde det på omständigheterna och det kommer aldrig upprepas i mitt fall. Lägger isåfall hellre av med hobbyn och börjar samla frimärken istället.
      Kan väl också nämna att Prinsess-paret inte klarade av omställningen den dagen jag blev en bättre akvarist. Dog mer eller mindre omgående när jag flyttade dom till ett mindre, iordninggjort akvarium, trots inkoppning o.s.v. enligt konstens alla regler.
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Jaha, här kom Ola emellan med ett inlägg medan jag skrev mitt. Håller alltså inte helt med honom, men det är naturligtvis bara ren spekulation från min sida och inget jag har något som helst belägg för.
        Kul att du nämnde det där med blommorna.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Man kan vända på det också. Har man inte skött sina vattenbyten under en period och sedan gör ett stort vattenbyte så leker ofta firrarna. DET däremot kan man använda som lek-trigger ! Har jag gjort ibland med par som inte vill komma igång.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Menar du verkligen NITRIT, inte NITRAT?

            I alla fall, och ta inte detta som kritik mot dig, utan det är bara för att visa att orsak och verkan inte alltid är så självklara, här har du några alternativa tolkningar av varför fisken leker oftare när ditt vatten blivit skitigt:

            1) Du får höjd nitr*t pga att du matat mer.
            2) Det är den ökade salthalten, inte just att det är nitr*t, som triggar dem.
            3) Du har då och då förhöjda halter nitr*t, men märker det bara när dina fiskar leker mycket pga att det är då du testar.
            4) Du börjar göra tätare/större vattenbyten när du misstänker att du har nitr*t, och vattenbytena triggar fisken.
            5) Du har fler fiskar = hårdare belastning & större chans att nån leker, när du har nitr*t.
            6) Ditt intryck är fel, dvs om man plottade nitr*t mot antal lekar så skulle man inte hitta något samband trots att du tycker dig ha sett det.
            7) Nitr*thalten är av någon anledning kopplad till variationer i temperatur, t.ex. så att filterbakterierna jobbar bättre eller sämre vid höga eller låga temperaturer.

            Observera att jag inte säger att du har fel, utan bara att det finns ett stort antal alternativa förklaringar.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Menar du verkligen NITRIT, inte NITRAT?

              I alla fall, och ta inte detta som kritik mot dig, utan det är bara för att visa att orsak och verkan inte alltid är så självklara, här har du några alternativa tolkningar av varför fisken leker oftare när ditt vatten blivit skitigt:

              1) Du får höjd nitr*t pga att du matat mer.
              2) Det är den ökade salthalten, inte just att det är nitr*t, som triggar dem.
              3) Du har då och då förhöjda halter nitr*t, men märker det bara när dina fiskar leker mycket pga att det är då du testar.
              4) Du börjar göra tätare/större vattenbyten när du misstänker att du har nitr*t, och vattenbytena triggar fisken.
              5) Du har fler fiskar = hårdare belastning & större chans att nån leker, när du har nitr*t.
              6) Ditt intryck är fel, dvs om man plottade nitr*t mot antal lekar så skulle man inte hitta något samband trots att du tycker dig ha sett det.
              7) Nitr*thalten är av någon anledning kopplad till variationer i temperatur, t.ex. så att filterbakterierna jobbar bättre eller sämre vid höga eller låga temperaturer.

              Observera att jag inte säger att du har fel, utan bara att det finns ett stort antal alternativa förklaringar.

              Det är främst nitrit jag har mätt, så det är nitrit jag menar. Jag tar det inte som (negativ) kritik ... ingen fara. Jag ville mest kolla om det kunde finnas några andra förklaraingar sådana som du exempelvis givit exempel på.

              Men hos mig är det oftast så att när nitiriten börjar gå upp exempelvis 3-5 dagar efter nystart eller 2-4 dagar efter vattenbyte vid årstidsväxling med Växjövatten. Då är det vanligt att trots att två dagar till att det skulle bli katastrof utan vattenbyte. Just då leker fisken. Jag brukar för övrigt testa nitirit vid minsta misstanke om förhöjd halt. Exempelvis fler än en fisk som kliar sig, häftig andning, gult vatten, hårt matningtryck mm. Men som sagt det är ju ingen vetenskaplig metod jag använder.

              Kommentar

              • Wirre
                Användare
                • november 2006
                • 50

                #8
                Det jag har märkt i mitt kar med lekar är att mina påfåglar leker vid varje vattenbyte. Men förett tag sedan av någon anledning så bytte jag inte vatten efter en vecka utan va några dagar efter och i mellan där så lekte mina gammla papegojciklider dom brukar inte visa nått lekbeteeande vid dom regelbunda vecko bytena. När jag bytte sand i akvaret så fylttade jag dom till ett 222l medans som vattnet inte byts lika ofta i, så lekte dom direkt. Mätte även nitrit och det va inget utslag på stickan.
                720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Det finns flera luringar enbart i själva frågan. Vad är "bra vatten" t ex? Om kriteriet är låga nivåer på kväveföroreningar eller lagom salthalt eller lagom pH/KH eller lagom whatever kan man klura kring. Jag tror inte att enbart låga halter kväveföroreningar kännetecknar ett "bra vatten" ur leksynpunkt. Månne koordineras nitritspiken i dina nystartade kar med att kloraminet är helt borta - poff, lek. Eller något annat, kanske i kombo med något tredje.

                  Nå, jag vet inte men framhåller envist men bestämt att vad som triggar en lek kan ha många faktorer samt att vattenkemi är bland det vanskligaste man kan trixa med. Exakta slutsatser kring vad som orsakar vad är helt enkelt skitsvårt.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Hagge
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 432

                    #10
                    Min högst ovetenskapliga erfarenhet säger mig att fisken ofta blir aktiv och inte helt ovanligt går till lek direkt efter ett vattenbyte...

                    De utlösande orsakerna till detta kan man bara spekulera i, men jag är helt på det klara med att fiskarna i alla fall blir väldigt aktiva direkt efter eller i samband med delvattenbyte! Och egentligen nöjer jag mig med att veta att de blir mer aktiva, varför spelar mindre roll. Sådana enkla saker som förändring i vattenstånd (tryckförändring) samt vattentemperatur tror jag dock kan spela en större roll i detta, än alla de mer begåvade vattenkemiska förklaringar som kan tänkas finnas! Jag tror på enkla "triggers" för ett djurs beteende! Jag tror ex. att en mindre temperatursänkning vid vattenbytet främjar lek hos exempelvis Malawi. Är det så? Vet ej, men jag tycker mig ha sett det sambandet. Om det är så då, finns det någon rimlig förklaring till varför? Tittar vi på många andra djur så väljer ju de allra flesta att försöka passa in det så att dess avkomma har god födotillgång under den tidiga uppväxten... Kan det exempelvis vara så att ett rejält svalkande regn (eller annan väder och eller miljö -förändring) gör att födotillgången för avkomman gynnas?

                    Hos vissa arter vet man ju att exempelvis vattenstånd är en utlösande faktor till lek, ex. hos äggläggande tandkarpar, där är naturligtvis en vattensänkning utan tvekan det som "triggar" årstidsfisken till lek...
                    Senast redigerad av Hagge; 09 november 2007, 00:32.
                    /Fredrik

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Personligen tror jag att det ar forandring i vattenvarden som ar det som far Endymions fiskar att leka. Min erfarenhet ar att mest effektivt ar det att forst inte byta vatten pa ett tag och sedan byta. Borjan man skota battre i storsta allmanhet och battar battre och hojer temp, sa kommer det nastan alltid lek.

                      Mitt svar ovan var mer specifikt och svarade pa om fiskar leker nar de mar samre. Svaret ar teoretiskt sett ja.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Cichlidaholic
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 1103

                        #12
                        Får lek lite då och då men efter ett vattenbyte eller mitt under pågående så får jag mest lek och då även på fisk som inte leker annars =)
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                        Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                        På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                        Kommentar

                        • Flipper
                          Användare
                          • mars 2005
                          • 143

                          #13
                          Ursprungligen postat av Peckers
                          Får lek lite då och då men efter ett vattenbyte eller mitt under pågående så får jag mest lek och då även på fisk som inte leker annars =)
                          ...me too....det är rena gang-bang i karet strax efter vattenbyte

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Det är sällan som det är "äkta" lek i karet utan det brukar mest vara skenlekar efter ett vattenbyte. När det sker äkta lek brukar vara t ex morgonen efter ett vattenbyte eller samma kväll.

                            Fiskarna brukar bli väldigt livliga i samband med vattenbyte där leklustan ökar radikalt men där jag sällan sett lekar som resulterat i tuggande honor.

                            Kommentar

                            • Hagge
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 432

                              #15
                              Precis, denna dramatiska förändring gör underverk för många arter. Sen kan man som sagt bara spekulera i om det är vattenstånd, temperaturförändring eller något i vattnets beskaffenhet som är den utlösande faktorn.

                              För att tala emot mig själv och mina egna erfarenheter lite grann så har jag även upplevt det motsatta. Att vissa arter gått till lek när 1/3 av vattnet dunstat och jag inte minns när jag bytte vatten senast och filtermattan är näst intill helt igensatt!!! Detta har dock varit under en period när jag hade vatten från en ganska ytlig källa, vattnet i den är mjukt (lågt pH) och med bla. avdunstningen så har vi ju skapat annan vattensammansättning med tiden och garanterat ökat hårdheten, växterna mådde prima vilket torde tyda på ökad salthalt med tanke på de specifika växternas idealförhållanden. De blev kraftiga både i färg och växtsätt från att ha varit klenväxt och lite genomskinliga i färgen. Fiskarna jag då höll har i naturen ett betydligt hårdare vatten. Där har vi förklaringen i dessa fall tror jag! Men det skulle ju då visa på att vattnets sammansättning HAR betydelse för leken. Idag har jag en djupborrad brunn (110 m) med helt annan vattenkaraktär, men har den ytliga kvar för eventuellt framtida behov av mjukt vatten för fiskhållande

                              Jag är dock av uppfattningen att har man från början ett skapligt "rätt" vatten för arten så är det faktorer såsom vattenstånd, vattentemperatur och utfodring som är de mest avgörande. Just svarta mygglarver påstas ju av vissa främja lek, har själv ingen uppfattning om det! Höll dock själv på att fånga levande svarta mygglarver förr i tiden, fisken gillade det skarpt iaf.!
                              Senast redigerad av Hagge; 09 november 2007, 13:05.
                              /Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...