Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qristina
    Banned
    • september 2005
    • 85

    Ursprungligen postat av 56ovwal
    Fler intressanta artiklar om fångstplats för Röd Regnbåge i en ganska infekterad debatt i Ciklidbladet i början av 90-talet. Hade lite fel i mitt tidigare inlägg om Kjells motartikel, den kom några år tidigare som svar på en än tidigare artikel. Båda finns nedan.




    Saknar den här typen av artiklar/debatter i dagens Ciklidblad. Mer sånt !
    Ja framför allt så saknar jag Kjell Fohrmans sätt att se på det nu efter 10 år.
    Plus att han är den enda som kan kommentera för att dom andra hänger ju inte på ciklid.se. så kom igen Kjell var det som du skrev eller det kanske var en annan sanning.Janne

    Kommentar

    • qristina
      Banned
      • september 2005
      • 85

      Ursprungligen postat av qristina
      Ja framför allt så saknar jag Kjell Fohrmans sätt att se på det nu efter 10 år.
      Plus att han är den enda som kan kommentera för att dom andra hänger ju inte på ciklid.se. så kom igen Kjell var det som du skrev eller det kanske var en annan sanning.Janne
      Ja ursäkta jag var inloggad som min fru, jag såg det är inlägget kom, men självklart så tycker jag samma sakMalawijanne

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        Ursprungligen postat av Blueartic
        Hej noterade att på dina bilder ser dina troffars fenor lite nagade ut,även sido fenorna är det så där det ser ut när dom naggat på varandra eller är det fenröta.Varför jag frågar är för att så där ser mina fiskar ut flertalet av dom.
        Och jag undrar forfarande vad det är.
        Det är helt enkelt att hanarna fightas med varandra hela tiden. Det är 2-3 hanar som är kungar i karet och går med full färg hela tiden. Det uppstår ibland lite naggningar på fenorna när de bröstar upp sig mot varandra. Det växer ut ganska fort igen.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Blueartic
          Användare
          • november 2007
          • 91

          Ursprungligen postat av Cutekid
          Det är helt enkelt att hanarna fightas med varandra hela tiden. Det är 2-3 hanar som är kungar i karet och går med full färg hela tiden. Det uppstår ibland lite naggningar på fenorna när de bröstar upp sig mot varandra. Det växer ut ganska fort igen.


          Bra då slipper jag oroa mej för mina fiskar, har hela tiden trott att jag haft någon typ av fenröta.
          Mvh Stefan
          720l Malawi
          Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

          Kommentar

          • pontus
            Användare
            • oktober 2003
            • 514

            Härligt robban o grattis till kalamborna kommer kanske förbi nästa vecka någon gång o kikar lite, ska till Hallstavik med lite bil delar .
            MVH/pontus
            Passenger on Planet Earth:
            Pet.macro nsumbu
            Pet.moshi ikola
            Pet.Trewavasae
            Pet.Bulu-Point "Red"
            Pet.orthognathus tricolor mvuna
            Pet.Longola
            Tr.Ilangi
            Tr.Muzi
            Tr.Katonga
            Neo.Leleupi

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              Intressanta gamla länkar ang Röd Regnbåge men jag litar mer till Ad Konings dyk-exkursioner och hans namn-sättning.

              Skulle va kul å veta när de började fånga "bågar" vid Kambwimba, nån som vet det?? Ty det är väl den man skall ha om man vill ha honor (och även hanar?) som har gult ända upp i ryggfenan !? Eller var det så att de fångades där redan på "oldboys-tiden" fast de använde ett felaktigt fångstplatsnamn då??
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                Ursprungligen postat av ozric
                Intressanta gamla länkar ang Röd Regnbåge men jag litar mer till Ad Konings dyk-exkursioner och hans namn-sättning.

                Skulle va kul å veta när de började fånga "bågar" vid Kambwimba, nån som vet det?? Ty det är väl den man skall ha om man vill ha honor (och även hanar?) som har gult ända upp i ryggfenan !? Eller var det så att de fångades där redan på "oldboys-tiden" fast de använde ett felaktigt fångstplatsnamn då??
                Jo kambwimban fångades säkert på olboystiden men den kallades vid ett annat namn, det var ju det som diskuterad ad, Kjell,Marcus, och även Magnus och Jurgen även Arnold från Åled var med.
                Men dom kom inte överens vilket namn den riktiga röd regnbåge skulle ha.
                Men skulle man gå efter det första namnet, som man i dom flesta fall gör, så skulle den heta mplungu. Och hur bra skulle det bli.Men som sagt det skulle vara kul att läsa hur Kjell ser på det, 10 år efter och debatten har lugnat ner sig

                Kommentar

                • robjo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 330

                  Sickar en bild på F1rna utav kalambo OB
                  http://picasaweb.google.se/sipedon/

                  Kommentar

                  • kattsta
                    Användare
                    • december 2012
                    • 171

                    Kachese

                    Skickar in bilder på Kachese
                    Tomas
                    Senast redigerad av kattsta; 23 november 2007, 20:00.

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      Ursprungligen postat av robjo
                      Sickar en bild på F1rna utav kalambo OB
                      Vekligen inte fula må jag säga, skall jag börja med troffar nån gång så ligger denna högt på önskelistan


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        Ursprungligen postat av kattsta
                        Skickar in bilder på Kachese
                        Tomas
                        Baskat bra Kachese!! Haru nån helgruppsbild månne?
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          Ursprungligen postat av ozric
                          Intressanta gamla länkar ang Röd Regnbåge men jag litar mer till Ad Konings dyk-exkursioner och hans namn-sättning.

                          Skulle va kul å veta när de började fånga "bågar" vid Kambwimba, nån som vet det?? Ty det är väl den man skall ha om man vill ha honor (och även hanar?) som har gult ända upp i ryggfenan !? Eller var det så att de fångades där redan på "oldboys-tiden" fast de använde ett felaktigt fångstplatsnamn då??
                          På grund att vi är lite gamla oldboys, så plockade jag fram ett gammalt kompendium som jurgen tvedegard skrev 1983.
                          Det är ett A4 pärm med 145 handskrivna blad,och kanske en hundra foton och fotona är riktiga foton på papper som han har lagt in i pärmen.
                          Och dom namnen som han nämner på diverse moorie dom stämmer nog inte så bra mot vad vi kallar dom nu, och vad värre är han relaterar till 1973, hur många höll på med troffar då men det är grymt intressant läsning hur dom uppfattade troffarna då, jag kan ju bara nämna ett exempel vet ni vad dom kallade apelsinmoorie då, jo det var Muzumba sedan blev det bärnsten sedan blev det mplungu sedan kasakalawe, ja tyvärr så är det inte lätt att namnsätta fiskar för att det är ju så många som vill bli den första att upptäcka en art.
                          Och det är ju självklart att alla som håller på med sådant vill ju dom ska bli ihågkomna för att just dom hittade den arten.
                          Ja vart vill jag komma, det är att för att AD har skrivit en del böcker så är han inte jesus för det, det finns en massa andra som har upptäckt arter , typ African diving.Janne
                          Senast redigerad av malawijanne; 23 november 2007, 21:42.

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            Ursprungligen postat av kattsta
                            Skickar in bilder på Kachese
                            Tomas

                            Häftiga firrar.....vart finns det att få tag på fler sådana????????????
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • kattsta
                              Användare
                              • december 2012
                              • 171

                              Kachese

                              Ursprungligen postat av ozric
                              Baskat bra Kachese!! Haru nån helgruppsbild månne?
                              Har inte så bra bilder på hela gruppen lägger in en ändå
                              Tomas

                              Kommentar

                              • Matz Karlsén
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 1127

                                Ursprungligen postat av kattsta
                                Skickar in bilder på Kachese
                                Tomas
                                Är det verkligen kachese i mina ögon ser det ut som chimba!
                                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...