Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    Tror jag får hoppas på att min f1 grupp utökar sig självt så småning om. känns som att det finns risk att man får något annat om man beställer. fast och andra sidan kanske dom korsar sig i sjön med så det kanske inte har så stor betydelse. Men känns ändå inte rätt man vill ändå av någon konstig anledning vara säker på att dom kommer från samma fångst ställe. Jobbigt att vara akvarist här uppe när man måste beställa allt innan man har fått se dom irl och sen är det inte säkert att man får det eller så kan antalet vara helt fel. beställde 30 fick 10

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      Ursprungligen postat av Danne_K
      Tror jag får hoppas på att min f1 grupp utökar sig självt så småning om. känns som att det finns risk att man får något annat om man beställer. fast och andra sidan kanske dom korsar sig i sjön med så det kanske inte har så stor betydelse. Men känns ändå inte rätt man vill ändå av någon konstig anledning vara säker på att dom kommer från samma fångst ställe. Jobbigt att vara akvarist här uppe när man måste beställa allt innan man har fått se dom irl och sen är det inte säkert att man får det eller så kan antalet vara helt fel. beställde 30 fick 10
      Ja när jag beställde 30 Vf kasakalawe, så fick jag med tre st red rainbow blue blaze.Janne

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja när jag beställde 30 Vf kasakalawe, så fick jag med tre st red rainbow blue blaze.Janne


        då blir man verkligen lycklig

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          Ursprungligen postat av malawijanne
          Jo kasakalawe kallades mplungu förut, och även har kallats bärnsten eller apelsinmoorie.
          mplungu kallades även kasangan förut, sedan blev det kapere och nu verkar det som det nya namnet är kambwimba, men det är lättare att kalla dom bara röd regnbåge eller bärnsten, för jag tror nog inte någon har koll på vilka fiskar som har kommit in, det är bara fångstationerna som har sorterat dom , och sedan gett dom ett nytt namn så att dom kan öka intresset och få in lite mera kulor.Janne
          Nu gör du mig förvirrad! Kallades Moorii från Kasanga för Mpulungu-Moorii förr!? Varför då isf? De kallas väl för det namnet där de är fångade!? Fångstplatsnamnen som uppkommit nu på senare år (tex Kambwimba,Kasakalawe etc) är väl bara just för att de mer exakt fångas just där!?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            Ursprungligen postat av Danne_K
            då blir man verkligen lycklig
            Ja det var genom medimport, och klart i det läget så var det olyckligt.
            För att det kändes som att där hade man ingen stor chans att få tre nya kasakalawe, så jag la ner det.
            Men samtidigt får man ju inse själv när man får det billigare genom medimport så tar man en större risk.Janne

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              Ursprungligen postat av ozric
              Nu gör du mig förvirrad! Kallades Moorii från Kasanga för Mpulungu-Moorii förr!? Varför då isf? De kallas väl för det namnet där de är fångade!? Fångstplatsnamnen som uppkommit nu på senare år (tex Kambwimba,Kasakalawe etc) är väl bara just för att de mer exakt fångas just där!?
              Jo dom första som kom in Vf kallades mplungu.Janne

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                Ursprungligen postat av ozric
                Nu gör du mig förvirrad! Kallades Moorii från Kasanga för Mpulungu-Moorii förr!? Varför då isf? De kallas väl för det namnet där de är fångade!? Fångstplatsnamnen som uppkommit nu på senare år (tex Kambwimba,Kasakalawe etc) är väl bara just för att de mer exakt fångas just där!?
                Sedan red rainbow, har det alltid varit lite problem med namnsättningen.
                För som jag har uppfattat det så var African diving med i början när den hittades, så dom namnsätte den, men Ad Konig ville inte erkänna det namnet, så det har alltid varit strul med namnet på en röd regnbåge.Janne

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Jo dom första som kom in Vf kallades mplungu.Janne
                  ...fast det skulle vara Röd Regnbåge?? Märkligt, de båda platserna ligger ju skitlångt ifrån varann.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • aldo
                    Användare
                    • december 2006
                    • 175

                    Hittade en artickel av Roger P. ang. fångstplats röd regnbåge.

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      men kasakalawe har väl inget ihop med regnbågarna eller? utan snarare med Mpulungu bland "bärnstenarna", och Kambwimba som är en röd regnbågsvariant har förväxlats med Kasanga, som båda tillhör "red rainbow" utifrån fångstplats, däremot verkar det finnas kalambo som ibland kallas fär bärnsten vilket är ganska märkligt..men men jag är absolut ingen expert och det är bara hur jag har uppfattat det här som förövrigt är en djungel,hehe
                      Senast redigerad av specmats; 22 november 2007, 05:14.
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • RobbanG
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 563

                        Som jag skrev förut så fick min nyinköta Kasanga ngn sjukdom, "förlamning" som slutar med soten. Får inte stopp på det hela. Har nu avverkat 1 omgång med octozin och två rör med metronidazole. Men det verka inte hjälpa, plockade upp 2 döda så sent som igår. På lite drygt 2 veckor har nu 17-18 st dött även om dödstakten har avtagit, nu dör ca 1-2 st var tredje dag. Som det är nu ser 6 st friska ut och resten mer eller mindre sjuka.

                        Vad faaan ska jag göra....?????
                        //Robert

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          Har du inte kört med Flagyl?

                          Jag körde med tio tabletter som löstes upp under tre dagar med doseringen 3+3+4. Sammanlagt var det 4000mg Flagyl. Det räddade sjuka Malawi för mig. Det var 10ggr akvarievolymen på 375L som jag hade då...

                          Octozin vette tusan om jag skulle råda att använda vid sådana sjukdomssymptomer. Dyrt och liten..pytteliten chans att det ger bra utslag på bukis.

                          Prata med veterinär om att få Flagyl utskrivet...det verksamma ämnet i Flagyl är metronidazol (som du använt).

                          Flagyl är ett bakteriedödande läkemedel som tillhör antibiotikagruppen nitroimidazoler. Det verksamma ämnet är metronidazol.

                          Flagyl används bland annat vid infektioner i infektion i mun, mage, tarm eller underliv. Medicinen används också för att undvika infektioner i samband med operation. Flagyl kan också användas vid vissa parasitsjukdomar
                          Det verksamma ämnet i medicinen, metronidazol, har effekt på bakterier som inte behöver syre för att överleva, så kallade anaerober, och hämmar tillverkningen av dessa bakteriers byggstenar. Då kan bakterierna inte föröka sig. Metronidazol har även effekt mot encelliga organismer som kallas för protozoer.

                          Vid vissa infektioner kombineras Flagyl med något annat bakteriedödande läkemedel som har effekt på bakterier som lever där det finns syre.
                          Vad har du gjort i övrigt med karet? Finns inget i karet som kan skapa denna sjukdomsbild? Vattenbyten? Inredning?

                          I vissa fall kan det vara bra att ta ur så mycket som möjligt ur karet för rengöring och egentligen bara ha fiskarna i ett akvarium utan inredning alls, men det krävs ju en hel del arbete om man har karet fullt inrett.

                          Det där med förlamning verkar skumt och känns mer som om det skulle vara något i vattnet...någon utfällning eller liknande.

                          När skrev du om detta först? 17-18 döda är många...
                          Senast redigerad av StefanL; 22 november 2007, 10:22.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            Ursprungligen postat av aldo
                            Hittade en artickel av Roger P. ang. fångstplats röd regnbåge.

                            http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=9901&lopnr=2
                            Ja den artikeln speglade hur Ad konigs såg på det, och även hur Roger såg på det, men det skulle även vara roligt att höra hur African diving såg på det Jurgen från ankaret i landskrona, har jag sett att han har lite annonser ute på köp och sälj,han kanske läser detta och kan kommentera det.Janne

                            Kommentar

                            • 56ovwal
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 664

                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Ja den artikeln speglade hur Ad konigs såg på det, och även hur Roger såg på det, men det skulle även vara roligt att höra hur African diving såg på det Jurgen från ankaret i landskrona, har jag sett att han har lite annonser ute på köp och sälj,han kanske läser detta och kan kommentera det.Janne
                              Och här är Marcus Zadenius artikel om "Röd Regnbåge" efter sin resa till Tanganyikasjön.

                              Marcus och African Diving (?) håller inte med Konings om fångstplatsen för den äkta Röd Regnbåge tycks det. Har dessutom för mig att det skrevs en motartikel av Kjell Fohrman som diskuterat saken med Konings ett eller några nummer senare.
                              Pigge
                              Bygger ny akvarielokal:
                              http://ovwali.blogg.se/
                              Uppdaterad:2011-12-23

                              Kommentar

                              • 56ovwal
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 664

                                Fler intressanta artiklar om fångstplats för Röd Regnbåge i en ganska infekterad debatt i Ciklidbladet i början av 90-talet. Hade lite fel i mitt tidigare inlägg om Kjells motartikel, den kom några år tidigare som svar på en än tidigare artikel. Båda finns nedan.




                                Saknar den här typen av artiklar/debatter i dagens Ciklidblad. Mer sånt !
                                Pigge
                                Bygger ny akvarielokal:
                                http://ovwali.blogg.se/
                                Uppdaterad:2011-12-23

                                Kommentar

                                Arbetssätt...