Blåciklid och Guldsöm`?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
    Japp. Såg att det var på g. Honan som jag trodde var en hane simmade runt och försökte leka av båda hanen och honan men dem svarade inte överhuvudtaget.
    men nu är det klart iaf=)

Synd bara att jag fick krypa under mitt golv och stötta upp golvet med lecablock för det knakade i golvet.. Har bytat 50% av vattnet så är mycket möjligt att det är de som triggad dem till lek.

Vi får se hur det går. har ingenstans att göra av ynglen bara... Hade vatt kul om
    några av dem hade överlevt i karet...
    Som jag skrev tidigare i tråden till dig så är det vanligt att en del ciklider leker när de "hamnar i en ny miljö". Appropå överlevnad hos ynglen så är blåciklider i regel bra föräldrar och du har ju relativt lite fisk i ditt kar så det kan nog överleva en del med lite flyt. Dock så är de förmodligen "nybörjare" så du får nog ta det med en "nypa salt" denna gången. Lycka till!
    Mvh/Andreas.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Japp. Såg att det var på g. Honan som jag trodde var en hane simmade runt och försökte leka av båda hanen och honan men dem svarade inte överhuvudtaget.
    men nu är det klart iaf=)

Synd bara att jag fick krypa under mitt golv och stötta upp golvet med lecablock för det knakade i golvet.. Har bytat 50% av vattnet så är mycket möjligt att det är de som triggad dem till lek.

Vi får se hur det går. har ingenstans att göra av ynglen bara... Hade vatt kul om
    några av dem hade överlevt i karet...

Lämna en kommentar:

• Gäst
    Gäst svarade
    Hej,

Nu är där fullt med romkorn på en rot i karet Den största som är en hane troligtvis vaktar rommen hela tiden..

Svårt att se vilken hona han lekt med.
    Grattis!!! Jag "förvarnade" dig faktiskt häromdagen...
    Mvh/Andreas.

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Hej,

Nu är där fullt med romkorn på en rot i karet Den största som är en hane troligtvis vaktar rommen hela tiden..

Va roligt! Här gick d undan

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Hej,

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Finns en hel del ja...

Har koll på rätt många. Men känns som det alltid är nåt som det felar på. Fisken kan verka perfekt i beteende och storlek men är helt genomskinlig iprincip osv...

Synd att neonerna är för små

hur många kan man ha om dem är ca 5-8cm? Vill ha ett rätt stort stim så minst 20st

Funderar på inte skaffa mig guldsöm då dem kommer störa Malarna rätt mycket är jag rädd för.

1par Blåciklid
    20-25 kongotetror
    Någon lite mindre ciklid såsom Bolivianskfäril.
    5st L333
    2st L120
    10st Corydoras Panda till börja med.

Fick en liten idé på om man skulle haft någon liten ungfödare som simmar kringflytväxterna och ynglar av sig. När det blir för många så klipper Tetrorna dem om inte Blåcikliderna hinner först. Kunde blivit rätt häftigt. Tycks?

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    suck... hittar ingen bra stimfisk från SA... Fuderar på gå på Kongotetran men den är ju inte en SA!

Ingen som kommer på någonstim fisk från SA istorlek med Kongon? Inga växtätare. fenbitare osv.
    Gå in här: http://www.zoomassan.se/fiskar/fiska...anska%20tetror

Finns en del SA tetror nämda, sök på namnen

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    suck... hittar ingen bra stimfisk från SA... Fuderar på gå på Kongotetran men den är ju inte en SA!

Ingen som kommer på någonstim fisk från SA istorlek med Kongon? Inga växtätare. fenbitare osv.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Okej, vad tar du för fisk oc htransport då?

Förövrigt så är det bara 3-4 neoner kvar nu Såg när en av de minta tog en igår.

Har för mig att man kan se nåt ägglednigsrör på honorna när det är nära till lek, stämmer det?

En av dem 3 verkar vara sugen på att leka men dem andra 2 verkar inte bry sig.
    Den jagar en av dem rätt mkt. Troligen honan. Rätt svårt att se. Ser precis likadana ut

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    frakt sätt

1/3 vatten och slutet lock med syre hål.
    Transporten sker oftast med bil eller tåg och då lär vattnet behöva kunna få lite rörelse så det får ner syre.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Blir ganska dyra fiskar om man ska frakta dem till Malmö då med...
    Är inte nöjd med storleken på dem jag har nu. Hade passat bättre med iaf 10-15cm som du har.

Hur fraktar du dem då?

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Blå o guld

De jag har av blå ciklider är från vf föräldrar och är mellan 10-15cm
    guld har jag 8st ungdjur med storleken 10-14cm.
    Hanarna av mina blå och guld börjar få en fin pann knöl.

Nej tyvärr så bor jag inte nära malmö...bor ju i norrköping.
    Dock så har jag faktiskt transporterat fisk ända till kiruna dock så överlevde bara 2/3 delar av dem.

Lämna en kommentar:

• ola.lindeberg
    svarade
    Inga neoner har gåt tåt än. De Blå är rätt skygga änsålänge, så fort man rör sig i rummet så simmar dem och gömmer sig.

Räknar med att neonerna ska gå åt efterhand. Köpte bara dem för testa vattnet. Kostade bara 4.5kr st...

Funderar på att vänta med tetror till jag verkligen har hittat en som är perfekt. Färgglad och 5cm++.

Metae var tyvärr sålda dem med

Firefox, antar att du inte bor i malmö området så det är lite svårt att få hit fisken Hur stora är de blå samt guldsöm?

Lämna en kommentar:

• firefox75
    svarade
    Ola

Du kunde ha hojtat till om både blå och guld.
    Har båda arterna på lager

Ett förslag om fiskbesättning är utöver blå och (guld, metea).
    Väj större tetror alternativt regnbågsfiskar.
    Eventuellt kan du köra med jättedanio som blir skapligt stor.

Hoppas du inte råkar ut för neon torka bara...det fick jag lära mig "the hard way" när jag placerade ner mitt första blå ciklids par bladn 20neon tetror.
    Dock var mina vid införskaffandet cirka 9-12cm(idag 16-21cm)...detta resulterade tyvärr i levande föda för mina blå.

Inte ens kardinal eller sebra tetran blir långlivade när de blå samt övriga ciklid sorter blir till växten.

Lämna en kommentar:

• tjornpatrik
    svarade
    Just Skivtetran har jag faktiskt fastnat lite för med. Kul att du nämde den. Men äter dem äter ju växter
    Dom äter de mesta som har med växter att göra. Mina satte nyss i sig en javaormbunke på 20cm som jag köpte för ett par veckor sedan (hoppades att det skulle gå ). Gav sig även på mina förra svärdplantor. De enda de inte går på är Sessillifloran konstigt nog.

Annars tycker jag skivtetran är en helt underbar fisk som brukar vara lätt att få upp i storlek. Dessutom är dom vackra i stim. Lite synd bara att "låsa" sig med dessa om man nu vill ha mycket och fina växter i karet.

Metaen går säkert bra att ha. Men man kan ju aldrig veta i förväg. Däremot är jag ju lite skeptiskt till dina neontetror i kombination med större fiskar. Har det gått åt några ännu?

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...