"Fire Fish"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #46
    malawijanne: Jag skrev det bara för att malawialex tror jag syftade på fisken på fotot och inte ungdjurspris när han skrev att han kunde ge 1000kr för en sådan fisk...men det är ju bara min tolkning av diskussionen att ni pratar om ungdjur/vuxna.

    15kr/st för en Firefish ungdjur av den kvaliteten är fräckt lågt. Men så är ju handlarna oftast...det är en svår sits att dela med sig mer av kakan då handlarna givetvis vill ha så stor avkastning som möjligt. Samtidigt så bidrar handlarna själva till att urvattna hobbyn då många odlare ser det som ekonomiskt galet att investera tid och pengar för så lite avkastning.

    Jag hoppas att utvecklingen gör att handlarna betalar mer. Tyvärr så krängs det mycket undermålig fisk också till handlarna och det är just dessa som "förstör" för de mer seriösa. De lägre kvalitetsfiskarna säljs också...tyvärr...till mindre kunniga/vetande akvarister.

    Varje hobbyist och odlare har ett ansvar, men det största ansvaret ligger på handlarna. Tyvärr kan jag inte se handlarna göra något åt detta då det skulle innebära att de jobbade emot sig själva ekonomiskt...men för hobbyn. Logiken säger att man ska jobba för hobbyn och utökat intresse, utökad kunskap...bättre gener i odlade stammar...men som för de allra flesta väger plånboken mest...i alla lägen.

    Där har NCS och alla andra föreningar inom hobbyn en stor betydelse...
    Senast redigerad av StefanL; 03 november 2007, 12:43.

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #47
      Hur är Fire fish beteeendemässigt ?.En kompis till mig hade ett par Eureka i ett 222 liters. Hanen var rätt hård med övriga invånare ink honan.
      Så vad rekommenderar ni för sällskap till Fire fish??. ÄR den "typ" Eureka eller?

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #48
        Beteende Aulonocara Fire fish

        A. Fire fish tillhör dom tuffare Aulonocarorna. Jag har haft dom med både A. Stuartgranti och A. Jacobfreibergi och ingen av dessa rår över Fire fish, åtminstone inte hemma hos mig.
        Däremot så har Fire fish aldrig gått på andra Aulonocaror så för mig har det gått bra med så "vek" som en Stuartgranti. Deras aggrestion stannar inom arten.
        Vet ej hur det är och ha Fire fish med Mbunas men jag förmodar att det inte skall vara några större problem med samma arter av Mbunas som fungerar tillsammans med ex. Eureka.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Jarnis
          Användare
          • november 2005
          • 415

          #49
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Hur är Fire fish beteeendemässigt ?.En kompis till mig hade ett par Eureka i ett 222 liters. Hanen var rätt hård med övriga invånare ink honan.
          Så vad rekommenderar ni för sällskap till Fire fish??. ÄR den "typ" Eureka eller?
          Mina erfarenheter är att den är en av dom tuffaste Aulonocarorna. T o m honorna kan vara rätt så ihärdiga med att jaga runt någon dom inte gillar. Jag skulle nog undvika fisk som har liknande färgsättning. Röd zebra hade jag nog inte rekommenderat eftersom det finns stor risk för att tycke inte uppstår. Risken är att varken zebran eller fire-fishen skulle "backa" i en fight med allt vad det innebär...

          Nu låter det kanske som om det är en "trouble-maker" men så illa är det inte. Lite som en knähund som tror att den är en schäfer
          Micke

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #50
            Ursprungligen postat av Jarnis
            Mina erfarenheter är att den är en av dom tuffaste Aulonocarorna. T o m honorna kan vara rätt så ihärdiga med att jaga runt någon dom inte gillar. Jag skulle nog undvika fisk som har liknande färgsättning. Röd zebra hade jag nog inte rekommenderat eftersom det finns stor risk för att tycke inte uppstår. Risken är att varken zebran eller fire-fishen skulle "backa" i en fight med allt vad det innebär...

            Nu låter det kanske som om det är en "trouble-maker" men så illa är det inte. Lite som en knähund som tror att den är en schäfer
            Sorry Jarnis, Jag har mina firefish ihop med Ca 40 st vuxna rödzebra, det är inga problem, båda sortena tar revir och leker.Janne

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #51
              Hur kan dessa aulonocara vara såpass aggressiva? Tror ni inte det är lite mbuna inblandade i dessa fire fish, typ röd zebra?

              Kommentar

              • Jarnis
                Användare
                • november 2005
                • 415

                #52
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Sorry Jarnis, Jag har mina firefish ihop med Ca 40 st vuxna rödzebra, det är inga problem, båda sortena tar revir och leker.Janne
                Tror du inte att det beror på att det är så många som det går bra? Jag tänkte mig mer ett allmänt malawikar med lite blandade arter parvis eller i mindre grupper, då skulle jag tro att det kanske blev problem med röd zebra. Eller vad tror du?
                Micke

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #53
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Sorry Jarnis, Jag har mina firefish ihop med Ca 40 st vuxna rödzebra, det är inga problem, båda sortena tar revir och leker.Janne
                  Har du bara röda malawi i dina burkar ? blir det inte lite endimmitionellt? Du kanske har gjort det mesta förut?


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • Laesk
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 2447

                    #54
                    Jag blir bara mer å mer sugen på å skaffa Flowerhorns ju mer jag kollar i denna kanalen!

                    Grymma firefish:ar ni har iaf, speciellt den sista du visa deelay!
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                    With CANON you can!

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #55
                      Ursprungligen postat av Mattias777
                      Har du bara röda malawi i dina burkar ? blir det inte lite endimmitionellt? Du kanske har gjort det mesta förut?
                      Jo jag har haft rätt så mycket utav malawi, så när jag la ner min odling så behöll jag det som jag tyckte var det bästa.Janne

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #56
                        Ursprungligen postat av Jarnis
                        Tror du inte att det beror på att det är så många som det går bra? Jag tänkte mig mer ett allmänt malawikar med lite blandade arter parvis eller i mindre grupper, då skulle jag tro att det kanske blev problem med röd zebra. Eller vad tror du?
                        Ja det har du säkert rätt i, jag brukar alltid låta mina mbunas och auloncaror gå trångt, det är sällan dom blir ihjäljagade då.Janne

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #57
                          Ursprungligen postat av Bright_Blue
                          Hur kan dessa aulonocara vara såpass aggressiva? Tror ni inte det är lite mbuna inblandade i dessa fire fish, typ röd zebra?
                          Nått är det men rödzebra vet jag inte om det är... känns som det vore för enkelt , det kan ju vara 10 olika fiskar inblandade, vem vet =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Peter E
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 4

                            #58
                            Äntligen

                            Nu har jag äntligen fått en avkomma på mina firefish. 4:e gången gilt vart det för min hona innan hon lyckades. Har provat med många knep innan jag lyckades. Fick gå i en yngelkasse och spotta där och det blev ca 35talet yngel
                            men fick plocka ut 10st pga krokiga ryggar!?
                            Verkar som jag fick övervägande honor!

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 2447

                              #59
                              Malawi goes Flowerhorn!
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #60
                                Ursprungligen postat av Peter E
                                Nu har jag äntligen fått en avkomma på mina firefish. 4:e gången gilt vart det för min hona innan hon lyckades. Har provat med många knep innan jag lyckades. Fick gå i en yngelkasse och spotta där och det blev ca 35talet yngel
                                men fick plocka ut 10st pga krokiga ryggar!?
                                Verkar som jag fick övervägande honor!
                                Hur ser du det när dom är nyspottade? det vill jag lära mig =)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...