"Fire Fish"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawialex
    Användare
    • januari 2007
    • 125

    "Fire Fish"

    Hallo!
    tänkte lägga upp lite information om Aul. firefish här på ciklid. jag ber er därför om hjälp att säga vad ni vet om den här underbart snygga(onaturliga) fisk,allt ifrån akvarie storlek till storlek på fisken. hoppas på många bra svar så att jag kan få upp en vettig presentation.
    375l : malawi
    253l : tomt
    222l : yngel malawi
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det verkar inte som så många tycker det är intressant med sådana fiskar
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av Zaphi
      Det verkar inte som så många tycker det är intressant med sådana fiskar
      Ja eller så ligger det en del information om firefishen på tråden urvalsodlade auloncaror.Janne

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Ursprungligen postat av malawialex
        Hallo!
        tänkte lägga upp lite information om Aul. firefish här på ciklid. jag ber er därför om hjälp att säga vad ni vet om den här underbart snygga(onaturliga) fisk,allt ifrån akvarie storlek till storlek på fisken. hoppas på många bra svar så att jag kan få upp en vettig presentation.
        Det mesta måste ju finnas här på ciklid.se. Vad är det ni saknar för att få ihop presentationen?
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • malawialex
          Användare
          • januari 2007
          • 125

          #5
          behöver:
          1.minsta akvariestorlek
          2.Vilka de korsade arterna är ( finns inte många som vet därför undrar jag)
          3. + lite sånt som foder och deverse. redan lagt ihop lite.
          375l : malawi
          253l : tomt
          222l : yngel malawi

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av malawialex
            behöver:
            1.minsta akvariestorlek
            2.Vilka de korsade arterna är ( finns inte många som vet därför undrar jag)
            3. + lite sånt som foder och deverse. redan lagt ihop lite.
            1. 160 liter
            2. Det finns inga som vet med 100% säkerhet förutom dom som började projektet för många år sedan och dom vill inte tala om vad det är.
            3. Har du bra fiskar med bra färg som inte försvinner lätt så kan du ge dom i princip vad som helst som erbjuds i affären och som är till för malawiciklider. Har du tvivelaktig kvalite(färgmässigt) på dom så får du nog be malawijanne om ett recept, han har foder som kan få en pearlzebra att se ut som en rödzebra =)=)
            Senast redigerad av deelay; 31 oktober 2007, 01:43. Anledning: glömde ordet "färg"
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Byttorp
              Användare
              • november 2003
              • 1585

              #7
              Ursprungligen postat av deelay
              1. 160 liter
              2. Det finns inga som vet med 100% säkerhet förutom dom som började projektet för många år sedan och dom vill inte tala om vad det är.
              3. Har du bra fiskar med bra som inte försvinner lätt så kan du ge dom i princip vad som helst som erbjuds i affären och som är till för malawiciklider. Har du tvivelaktig kvalite(färgmässigt) på dom så får du nog be malawijanne om ett recept, han har foder som kan få en pearlzebra att se ut som en rödzebra =)=)
              Ja du har helt rätt där Deelay, Malawijanne går ju lokalt här i våra trakter under en mängd andra namn så som hövdingen, rödskinnet och witchdoctor då han besitter ännu obeskrivna kunskaper i att röra samman en mängd olika ingredienser i sin häxbrygd (det som vi vanliga dödliga kallar räkmix). :=)
              Men så ligger det också lång tids erfarenhet bakom att få fram ett bra foder med de egenskaper som man vill ha.
              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
              Ordförande GCG

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                1. 160 liter
                2. Det finns inga som vet med 100% säkerhet förutom dom som började projektet för många år sedan och dom vill inte tala om vad det är.
                3. Har du bra fiskar med bra färg som inte försvinner lätt så kan du ge dom i princip vad som helst som erbjuds i affären och som är till för malawiciklider. Har du tvivelaktig kvalite(färgmässigt) på dom så får du nog be malawijanne om ett recept, han har foder som kan få en pearlzebra att se ut som en rödzebra =)=)
                Ja att du kan ge dom vad som helst som erbjuds i affären, det håller jag inte med om.
                Ger du till exempel rödzebra enbart pellets, så lär du få alldeles stora och tjocka grisar utan färg.Janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Byttorp
                  Ja du har helt rätt där Deelay, Malawijanne går ju lokalt här i våra trakter under en mängd andra namn så som hövdingen, rödskinnet och witchdoctor då han besitter ännu obeskrivna kunskaper i att röra samman en mängd olika ingredienser i sin häxbrygd (det som vi vanliga dödliga kallar räkmix). :=)
                  Men så ligger det också lång tids erfarenhet bakom att få fram ett bra foder med de egenskaper som man vill ha.
                  Ja det är väl bara att hålla med, och om det är bra eller dåligt för ciklidhobbyn, det är väl upp till dom som sysslar med ciklider att avgöra.
                  Det vill säga den så kallade marknaden, och jag har aldrig haft några problem att avyttra mina små yngel, så då har väl marknaden sagt sitt:ugh ugh.Janne

                  Kommentar

                  • Byttorp
                    Användare
                    • november 2003
                    • 1585

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja det är väl bara att hålla med, och om det är bra eller dåligt för ciklidhobbyn, det är väl upp till dom som sysslar med ciklider att avgöra.
                    Det vill säga den så kallade marknaden, och jag har aldrig haft några problem att avyttra mina små yngel, så då har väl marknaden sagt sitt:ugh ugh.Janne
                    Jag skulle säga att det är till 99% av godo för hobbyn, det är väl många med mig som först fastnat för färg och form, för att sedan kunna se bortom enbart färg och istället fascineras av beteende osv.
                    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                    Ordförande GCG

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja att du kan ge dom vad som helst som erbjuds i affären, det håller jag inte med om.
                      Nu pratar vi ju om firefish iof som har lite andra egenskaper när det kommer till att behålla färg.
                      Jag vet att det fungerar av egna erfarenheter.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Nu pratar vi ju om firefish iof som har lite andra egenskaper när det kommer till att behålla färg.
                        Jag vet att det fungerar av egna erfarenheter.
                        Ja nu tror jag inte att du har testat alla dom sorters pellets som zooffärerna säljer, du får nog specisera lite mer vilket foder du har använt.
                        Jag har matat med enbart räkmix spetsat med astaxanthin,se bild på en av mina hannar.Janne

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja nu tror jag inte att du har testat alla dom sorters pellets som zooffärerna säljer, du får nog specisera lite mer vilket foder du har använt.
                          Jag har matat med enbart räkmix spetsat med astaxanthin,se bild på en av mina hannar.Janne
                          Jag kan visa en bild senare på vuxna fiskar som endast får Aquatic Nature, matar man rödzebror med det så blir dom tillslut grisrosa oftast men firefishen jag har behåller färgen utomordentligt bra, jag det behövs inget mer för att dom ska va fina, jag har postat bilder tidigare iof på en del av dom där man ser att dom verkligen är röda.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • malawialex
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 125

                            #14
                            Det här börjar ju komma igång nu!

                            snygg hane förresten janne.
                            375l : malawi
                            253l : tomt
                            222l : yngel malawi

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 2447

                              #15
                              Janne... va de inte du som inte gillade Flowerhorns... dina pasellfärgade fiskar påminner lite om FHs

                              Grymt färgstarka iaf! Skulle va kul att fota.
                              Senast redigerad av Laesk; 31 oktober 2007, 21:14.
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...