Pris på yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #16
    Från tropfrog: "Odlingen är väl hobbymässig och inte affärsmässig, eller??"

    Det må vara hobbymässig odling men det betyder inte att man ska ge bort fisken. Jag förstår inte att folk argumenterar för att man ska gå på ren förlust bara för att man råkat dra upp lite yngel. När man får 20kr/st (att handla i butiken för) för fisk som handlaren sen tar 85kr/st för är det nånting fel.

    Detta är ett av skälen till att jag inte odlar längre, folk som prutar på fisk för 20kr/st som man spenderat ett halvår eller mer på att dra upp.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Och det är? "måste ju försöka fylla mina tomma kar med nåt vettigt jag inte haft förut."
      Är det därför du plötsligt har 14 tomma akvarier istället för 11?
      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #18
        Ursprungligen postat av Jonas E
        Från tropfrog: "Odlingen är väl hobbymässig och inte affärsmässig, eller??"

        Det må vara hobbymässig odling men det betyder inte att man ska ge bort fisken. Jag förstår inte att folk argumenterar för att man ska gå på ren förlust bara för att man råkat dra upp lite yngel. När man får 20kr/st (att handla i butiken för) för fisk som handlaren sen tar 85kr/st för är det nånting fel.

        Detta är ett av skälen till att jag inte odlar längre, folk som prutar på fisk för 20kr/st som man spenderat ett halvår eller mer på att dra upp.
        Jag förstår inte vem som argumenterar att man skall gå med förlust, Men:
        Om man får 1/3 av butikens utpris så är det rättvist mot båda parter. Handlaren du syftar på fördärvar för sig själv, han kommer inte att få så mycket fin svenskodlad fisk som sina konkurenter. Vilket ditt inlägg är ett tydligt tecken på. Den största förlusten gör dock hobbyn i stort.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #19
          Ursprungligen postat av A C-son
          Är det därför du plötsligt har 14 tomma akvarier istället för 11?
          Mvh/Andreas.
          Nej, inte därför.
          Hämtade ett 700, ett 790 + ett litet 250 liters i helgen. Så om några veckor är de fyllda. Med vatten i varje fall.

          Detta var nog lite off topic. Men jag hoppas att man kan få hyfsat pris för yngel eller "ungdomar" i affärerna. Minst lika mycket som från grossisterna.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #20
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Och det är? "måste ju försöka fylla mina tomma kar med nåt vettigt jag inte haft förut."
            Hm. Tex alla varianter på Pelvicachromis taeniatus såsom Moliwe, Dehane, Bipindi, röda och gröna nigerian, lokundjen osv, Pelvicachromis sp. blue fin, udda pelvicachromis i allmänhet, steatocranusar (utom möjligen den vanligaste), Thoracochromis, Gobiocichla, Shyssta jordätare med lite storlek, apistogrammor, biotodoma, biotecus osv...Odla på!
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #21
              Ursprungligen postat av Jonas E
              Från tropfrog: "Odlingen är väl hobbymässig och inte affärsmässig, eller??"

              Det må vara hobbymässig odling men det betyder inte att man ska ge bort fisken. Jag förstår inte att folk argumenterar för att man ska gå på ren förlust bara för att man råkat dra upp lite yngel. När man får 20kr/st (att handla i butiken för) för fisk som handlaren sen tar 85kr/st för är det nånting fel.

              Detta är ett av skälen till att jag inte odlar längre, folk som prutar på fisk för 20kr/st som man spenderat ett halvår eller mer på att dra upp.
              Jag håller med dig i stort, men samtidigt finns ju valet att inte dra upp fisk i sex månader som du får så lite betalt för. Då skulle du tjäna mer på att odla guppy. Svenskodlad guppy är bra fisk, de är produktiva och du får förhoppningsvis iallafall en tia styck.
              Annars, se mitt tidigare inlägg om man vill odla något som ger mer pengar.
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • endymion

                #22
                Men ovilligheten att betala beror väl i stort på all skit folk kommer med. Det lilla jag har jobbat, är det väl så att 60 % av fisken som kommer vet inte ägaren vad det är för nått, 20 % är missbildade eller hybrider. 20 % dör inom några dagar pga transporten eller att de levt i ett akvarie med minimala vattenbytten.

                Det gäller ju att göra sig ett namn, funkar inte det så får man väl vända sig någon annanstans. Tar du handlarens skambud gång efter annan är det ju inte handlarens fel. Inköp är ju oftast en förhandlingsfråga, jag har bara fått skambud en gång och till den affären går jag inte mer och jag handlar inte där heller.

                Kommentar

                • Emman
                  Användare
                  • september 2007
                  • 32

                  #23
                  Den här diskussionen finns på alla forum som har med uppfödning som hobby att göra, oavsett om det handlar om hundar, katter eller som nu; fisk. Jag tror att man måste välja väg, kommersiellt syfte eller hobbyverksamhet. Väljer man det första gör man sig en affärsplan och börjar agera proffessionellt, lär sig förhandla om priser och så vidare. Som hobbyist får man tänka efter vad man själv vill göra och vad det ska ha för värde respektive vad det får kosta. Man kan aldrig räkna med att gå med vinst utan får acceptera att hobbyn är kostsam. Det är däremot inte detsamma som att slumpa bort sina nogsamt uppfödda små djur till vem som helst och till dumpade priser.

                  Själv känner jag att jag skulle kunna sälja billiga yngel till en speciell handlare i stan, om jag får till det så att han vore intresserad. Han är en entusiast och har alltid så fina akvarier och fiskar. Jag handlar allt hos honom och kanske skulle jag kunna få någon rabatt i gengäld. Däremot skulle jag hellre behålla dem än att sälja dyrt till en annan som jag inte vill stötta.

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #24
                    Ursprungligen postat av Gabbi
                    Jag håller med dig i stort, men samtidigt finns ju valet att inte dra upp fisk i sex månader som du får så lite betalt för. Då skulle du tjäna mer på att odla guppy. Svenskodlad guppy är bra fisk, de är produktiva och du får förhoppningsvis iallafall en tia styck.
                    Annars, se mitt tidigare inlägg om man vill odla något som ger mer pengar.
                    Självklart men nu snackar jag om fisk som oftast säljer som smör, fisken jag snackade om var M. maingano som var mycket populär under den tidsperioden. Jag skulle och kommer aldrig att dra upp fisk som jag inte tror kommer att sälja. Jag hade bara kört 4 mil för att komma till butiken i fråga och butiksägaren vet ju att folk inte vänder i dörren med fisk i spannarna. Så enkelt är det. Egentligen borde jag bara tagit upp fisken på disken och satt kniven till halsen på dem och frågat hur mycket han ville ge för dem =)
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • april 2002
                      • 897

                      #25
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Men ovilligheten att betala beror väl i stort på all skit folk kommer med. Det lilla jag har jobbat, är det väl så att 60 % av fisken som kommer vet inte ägaren vad det är för nått, 20 % är missbildade eller hybrider. 20 % dör inom några dagar pga transporten eller att de levt i ett akvarie med minimala vattenbytten.
                      .
                      Om de inte är packade 20 och 20 i fryspåsar med enbart vatten i.
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • Gabbi
                        Användare
                        • april 2002
                        • 897

                        #26
                        Ursprungligen postat av Jonas E
                        Jag hade bara kört 4 mil för att komma till butiken i fråga och butiksägaren vet ju att folk inte vänder i dörren med fisk i spannarna. Så enkelt är det. Egentligen borde jag bara tagit upp fisken på disken och satt kniven till halsen på dem och frågat hur mycket han ville ge för dem =)
                        Men vad hade ni kommit överens om innan?
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #27
                          det vanliga jag fick höra när jag skulle sälja yngel var: "Jag kan inte säga vad du får för dem förräns du kommer in med dem" Jag tror aldrig att jag fått någon att säga ett pris på fisk som jag velat sälja i någon affär sen jag började med hobbyn. Jag håller som tur inte på med yngel längre, de får spotta i karen oavsett vilken raritet eller vanlig fisk det än må vara. Ni kanske sköter det annorlunda norr om skånegränsen men så funkar det här nere.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 1103

                            #28
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Men ovilligheten att betala beror väl i stort på all skit folk kommer med. Det lilla jag har jobbat, är det väl så att 60 % av fisken som kommer vet inte ägaren vad det är för nått, 20 % är missbildade eller hybrider. 20 % dör inom några dagar pga transporten eller att de levt i ett akvarie med minimala vattenbytten.

                            Det gäller ju att göra sig ett namn, funkar inte det så får man väl vända sig någon annanstans. Tar du handlarens skambud gång efter annan är det ju inte handlarens fel. Inköp är ju oftast en förhandlingsfråga, jag har bara fått skambud en gång och till den affären går jag inte mer och jag handlar inte där heller.
                            Tror att butik/Grossist lite ser på person till person med.. Kommer Kalle 15år med en 10L Hink Rödzebra som ser hängiga ut och hoppas han ska få 100:-/st och om fiskarna vet han bara att han fått föräldrarna av en kompis. Det bör ju synas om Kalle kommer med fiskarna paketerade i påse i box/låda på ett proffsigt sätt och kan tala om vad det är och vart de kommer ifrån kanske specifik plats.. Då tror jag nog handlaren blir mer intresserad..

                            Kanske tillochmed att man kan ge handlaren ett smakprov på några stycken för att lätta på stämmningen.

                            p.s Tro och veta är inte samma sak!!
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            • HenrikV
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 697

                              #29
                              Jag brukar släpa dom få yngel jag ids dra upp till min lokala handlare och ger dom åt honom. I gengäld så ger han mig ganska saftiga rabatter när jag handlar där. Vi är nog lika nöjda båda två...

                              Kommentar

                              • Alexander Ylipää
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 3615

                                #30
                                Här uppe spelar det ingen roll om fisken är F1, VF eller inavlad. Fisk som fisk. Och det kan vara bra och dåligt. En golden, demasoni eller rödzebra är relativt lätta att kränga till priv. personer för 25-30kr stycket. går man däremot till affären här i stan får man tillgodokvitto, helt ok.

                                Men jag som nu senast dragit upp en kull diskusar ser över mina kunder lite. Säljeri tne till vem som helst och inte till vilket pris som helst. Skulle man ta den tid man lagt ner på att dra upp dem inkl. foderkostnader skulle man aldrig fått sålt dem. Sen är inte diskusutbudet så stort helelr, vilket medför att intresset är svalt. Desto större efterfrågan är det efter norrländska diskus hos dem som redan är entusiaster. Och till dem är det lätt att sälja till. Tvärvägrar kränga till nån tjomme som just börjat med akvarier... får mellan 350:-st för ynglen som är kring 8 cm vilket är kraftigt billigt i jämnförelse med affärerna.
                                Mvh Alex

                                Kommentar

                                Arbetssätt...