Pris på yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    Pris på yngel?

    Om man vill sälja yngel till butiker vad kan vara skäligt att få per st om djuren är fina o har bra gener? Alunocara säljes ju för ca 150kr st i butik så de borde man ju få lite mer för? + de tar ju längre tid att få storlek på dessa yngel....
    Vill bara få ungefärliga priser.....


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Ett mycket bra riktvärde är 1/3 av butikens utpris, något mer om tar ut det i foder och tillbehör. Då blir det en god affär både för butik och dig.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #3
      Tack för infot.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Just Aulonocaras kan jag faktiskt tänka mig att man får dassigt betalt för som ungdjur innan de börjat visa sina fina färger. Sedan är det alltid svårt att påvisa "bra gener" och föra fram det som ett argument till att få bra betalt.

        Mbunas som däremot oftast visar mycket fina färger och lockar till sig intresserade snabbare är mer lättsålda och där kan man snabbt se kvaliten på fiskarna.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Just därför är 1/3 riktlinjen mycket bra. Ofärgade aulunocaror ger handlaren mindre, altså dig mindre. Färgade ger handlaren mer altså....

          Vill du sälja nästa kull också så säger du till handlaren att han kan sälja dem billigare än andra butiker i närheten och vips så är de slutsålda innan du kommer med nästa laddning.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • olaJ
            Användare
            • augusti 2003
            • 584

            #6
            Ursprungligen postat av tropfrog
            Vill du sälja nästa kull också så säger du till handlaren att han kan sälja dem billigare än andra butiker i närheten och vips så är de slutsålda innan du kommer med nästa laddning.
            MVH
            Magnus
            Och när alla odlare runt om har gjort det några gånger så får man inte mycket för fisken...........
            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Ursprungligen postat av olaJ
              Och när alla odlare runt om har gjort det några gånger så får man inte mycket för fisken...........
              Men och andra sidan så säljer man desto fler. Vi odlar väl inte för att bli rika utan för att sprida hobbyn??
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • april 2002
                • 897

                #8
                Ja, just den diskussionen har väl gått het här några gånger. Jag tycker man ska ha skäligt betalt för bra fisk, och jag ser ingen anledning att tokdumpa marknaden på vissa arter bara för att nån föder upp mycket av just den arten.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  Håller med Gabbi!
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #10
                    Deffinitionen på en prisdumpning är ett pris där efterfrågan vida överskrider tillgången , det är ju knappast någon risk när det gäller hobbyodlade ciklider där tillgången alltid överskrider efterfrågan.

                    Odlingen är väl hobbymässig och inte affärsmässig, eller??
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • RobbanG
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 563

                      #11
                      Ursprungligen postat av tropfrog
                      Deffinitionen på en prisdumpning är ett pris där efterfrågan vida överskrider tillgången , det är ju knappast någon risk när det gäller hobbyodlade ciklider där tillgången alltid överskrider efterfrågan.

                      Odlingen är väl hobbymässig och inte affärsmässig, eller??
                      MVH
                      Magnus
                      Väl uttryckt!

                      Man måste förstå att handlarna drivs affärsmässigt och skall tjäna pengar.
                      Handlarna styrs bl.a. av tillgång och efterfrågan vilket påverkar oss hobbyodlare. Är det stor efterfrågan och svårt att odla fisken, kan vi kanske göra oss en liten hacka. Är efterfrågan liten men lätt att odla får vi lite betalt, vi har dock alltid valet att avstå från att ta hand om alla yngel.

                      Personligen tycker jag inte man kan räkna med tjäna pengar som hobbyodlare, förhoppningsvis får man totalt sett ett plusminus resultat. Vi hobbyodlare drivs förhoppningsvis mer av intresse än av dollars, annars kanske man ska satsa på yrkesmässig odling.
                      //Robert

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #12
                        Ja det är väl målet......Att hobbyn skall betala sig själv. Om man nu får lite över kan man ju kanske köpa nån dyr exklusiv fisk och på så sätt sprida hobbyn ännu lite till.....Appropå exklusiv fisk, köpte häromdagen 2+2 Fryeri "gohst" beställda ifrån Tskland ifrån början. De är bara ca 6cm. Hanarna visar redan fantastika färger.
                        Senast redigerad av Mattias777; 09 oktober 2007, 10:29.


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • Gabbi
                          Användare
                          • april 2002
                          • 897

                          #13
                          Ursprungligen postat av RobbanG
                          Är det stor efterfrågan och svårt att odla fisken, kan vi kanske göra oss en liten hacka. Är efterfrågan liten men lätt att odla får vi lite betalt, vi har dock alltid valet att avstå från att ta hand om alla yngel.

                          .
                          Det är det här många missar, enligt mig. De vill jättegärna ha bra betalt, de tycker om sina yngel, som råkar vara 37 st zebraciklider i en hink, hälften med missbildningar. Det GÅR inte att betala bra för något som dels måste reduceras med hälften, dels finns 13 på dussinet av. Vill man att det ska klirra i fickan när man går hem, så kan jag ge exempel på minst tio ciklider som jag betalar bra för (har gjort det förut.) Men dom är det ingen som vill odla.
                          www.akvarielagret.se/akvarieboken

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gabbi
                            Det är det här många missar, enligt mig. De vill jättegärna ha bra betalt, de tycker om sina yngel, som råkar vara 37 st zebraciklider i en hink, hälften med missbildningar. Det GÅR inte att betala bra för något som dels måste reduceras med hälften, dels finns 13 på dussinet av. Vill man att det ska klirra i fickan när man går hem, så kan jag ge exempel på minst tio ciklider som jag betalar bra för (har gjort det förut.) Men dom är det ingen som vill odla.

                            Dessutom är vattnet de kommer i iskallt så 90% av fisken är död dagen efter. Plus att de tror att de ska få lika mycket som de betalade för fisken.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gabbi
                              Vill man att det ska klirra i fickan när man går hem, så kan jag ge exempel på minst tio ciklider som jag betalar bra för (har gjort det förut.) Men dom är det ingen som vill odla.
                              Och det är? "måste ju försöka fylla mina tomma kar med nåt vettigt jag inte haft förut."
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...