Ge mig ett massivt Lejonhuvve !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Sjödin
    Har det inte blivit ett litet missförstånd här? Lejonhuvudsciklid gäller väl endast S. casuarius? De andra är på sin höjd lejonhuvudssläktingar... Jag vet att det inte finns riktiga regler för hur man hanterar populärnamn men S. casuarius har haft sitt svenska populärnamn i åtminstone 40 år.

    .
    Ja, det är ju alltid en som får namnet först. Tinantin har varit "långsträckt lejonhuvud" länge, så varför skulle inte tex bleherin kvala in som lejonhuvudsciklid. Det är ju bara ett gruppnamn som gäddciklid, eller ormhuvud osv..Sen använder man självklart artnamnet för att specificera exakt vilken man har eller vill köpa.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #17
      Jag tycker bara att det är synd om samma populärnamn hamnar på olika fiskar. Med tinantin är det löst då den kallas "långsträckt lejonhuvud". Det är ett namn som nog uppfattas som att den är närstående casuariusen men med annan kroppsform - perfekt! Men om det skall funka så bör nog alltid de andra arterna få ett tilläggsnamn så att de särskiljs från "ursprungsarten".

      Det jag tycker skiljer sig i detta fall är att det till en början fanns en art som var tydligt "ägare" av namnet.

      Men, detta är inte värt att tjorva om. Populärnamn kommer alltid att förvilla oss. Kalla firrarna vad ni vill, bara det vetenskapliga namnet finns med!

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #18
        Blehers lejonhuvudsciklid och Irwins lejonhuvudciklid.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • Vomera
          Användare
          • juni 2004
          • 102

          #19
          Jag har iaf alltid sett S. casuarius som den enda Lejonhuvudcikliden, och har aldrig sett eller läst om någon annan som kallats samma sak. Därimot har jag sett släktingar i butik men de har aldrig kallats för Lejonhuvud av butikerna i fråga så för min del är det endast en fisk som har det handelsnamnet, och det är den fisken det varit tal om hela tiden även om jag aldrig nämnde S. casuarius.

          I vilket fall, är det fler än jag själv som tycker det här är en oerhört tuff fisk som kanske glidit över till att bli en fisk man ser rätt sällan hemma hos en akvarist med stort ciklid intresse, idag är det ju bara Malawi och Tanganyika som gäller för de allra flesta känns det som !

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #20
            Ursprungligen postat av Gabbi
            Blehers lejonhuvudsciklid och Irwins lejonhuvudciklid.
            Och där har vi lösningen.

            Kommentar

            Arbetssätt...