Ge mig ett massivt Lejonhuvve !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vomera
    Användare
    • juni 2004
    • 102

    Ge mig ett massivt Lejonhuvve !

    Lejona var bland de första ciklider jag hade och jag tycker fortfarande det är oerört charmiga fiskar och har länge haft planer på att skapa en biotop med fiskar endast från Kongofloden, funderar bla på Kongotetror.

    I Vilket fall. För en herrans massa år sedan när Karlstad Akvaristerna var ute på en resa till Stockholm (tror jag det var) så såg jag under den resan det största lejonet jag någonsin sett. Jag frågade vad dom skulle ha för den men fick svaret "Nej du, den säljer vi inte" och det kan man väl förstå.
    Ända sen det där lejonet uppenbarades för mig så har jag haft målet att nån gång försöka göda upp ett lejon till liknande storlek. Jag minns inte exakt hur stor lejonet var men jag gissar på uppimot 18-20 cm, men min vision kan ha växt under åren
    Iaf, hur vanligt kan det vara att ett Lejon blir i den storleken ?? Och utöver att mata den massor och byta vatten ofta, hur fan får man den att bli så massiv ? Det måste röra sig om väldigt enstaka exemplar som blir i den storleken eller tror ni att med rätt foder och skötsel att man kan få upp ett Lejon i den storleken ? Ge mig ett massivt Lejonhuvve !!
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Streatocranus bleheri
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Vomera
      Användare
      • juni 2004
      • 102

      #3
      Jaha, det gav mig inte något alls. Förklara gärna eftersom jag aldrig hört talas om en fisk som heter så.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Vomera
        Jaha, det gav mig inte något alls. Förklara gärna eftersom jag aldrig hört talas om en fisk som heter så.
        Robin har för tjocka fingrar, den heter Steatocranus bleheri.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Hall den ensam i ett stort akvarium och mata mycket. Jag kan nastan garantera att du far upp den i den storleken. Den far alltsa INTE leka.

          Info som jag hittar om bleheri sager ju snarast att det ar en liten fisk.


          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Kommer inte ihåg om det är Akvarieleasing eller Akvarielagret, men en av dem har inne jättestora Steatocranus bleheri (tror jag det var - inte casuarius i alla fall). Jag reagerade på hur stora och blaffiga de var. Inga 20 centimeter, men väl kanske 12 cm, och mycket grova, nästan tegelstens-formade.

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Kommer inte ihåg om det är Akvarieleasing eller Akvarielagret, men en av dem har inne jättestora Steatocranus bleheri (tror jag det var - inte casuarius i alla fall). Jag reagerade på hur stora och blaffiga de var. Inga 20 centimeter, men väl kanske 12 cm, och mycket grova, nästan tegelstens-formade.
              Det var lagret. Även där jag såg dem. Riktigt coola.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Robin har för tjocka fingrar, den heter Steatocranus bleheri.
                Nä, det var ren okunskap.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Vomera
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 102

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Hall den ensam i ett stort akvarium och mata mycket. Jag kan nastan garantera att du far upp den i den storleken. Den far alltsa INTE leka.

                  Info som jag hittar om bleheri sager ju snarast att det ar en liten fisk.


                  http://fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=59985
                  Vi pratar fortfarande om Steatocranus casuarius, eller i handeln kallad Lejonhuvudsciklid. Alla tycks töla om någon annan variant Steatocranus som jag inte sett annat än på bild.

                  Jag är intresserad av just Steatocranus casuarius, ingen släkting.

                  Ett akvarium på 300 liter borde mao räcka väldigt väl, jag har haft mina Lejon i 130-150 liters kar förut och det har funkat fint, dock har jag bara fått upp dem i deras "standard" mått.

                  Tack för allas svar !
                  Senast redigerad av Vomera; 08 oktober 2007, 21:00.

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vomera
                    Vi pratar fortfarande om Steatocranus casuarius, eller i handeln kallad Lejonhuvudsciklid. Alla tycks töla om någon annan variant Steatocranus som jag inte sett annat än på bild.

                    Men du! Du frågade efter ett massivt lejonhuvud och du fick en art av de största jag sett. Det finns flera sk lejonhuvud än Steatocranus casuarius. Bland annat bleheri som är riktigt biffig. Finns inga bilder så kan jag väl fixa det någon dag.
                    Du får uttrycka dig lite bättre istället för att säga att vi inte svarar på dina frågor.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Vomera
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 102

                      #11
                      Jag har sett en annan Steatocranus i handeln tidigare (Minns ej vilken det var) men just den Steatocranus jag pratat om är casuarius, mitt misstag om jag varit otydlig.

                      I vilket fall, bilder på en Steatocranus bleheri i sådan storlek du pratar om skulle vara mkt intressant att se så ordna gärna det.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vomera
                        Vi pratar fortfarande om Steatocranus casuarius, eller i handeln kallad Lejonhuvudsciklid. Alla tycks töla om någon annan variant Steatocranus som jag inte sett annat än på bild.

                        Jag är intresserad av just Steatocranus casuarius, ingen släkting.

                        Ett akvarium på 300 liter borde mao räcka väldigt väl, jag har haft mina Lejon i 130-150 liters kar förut och det har funkat fint, dock har jag bara fått upp dem i deras "standard" mått.

                        Tack för allas svar !
                        Jag skrev om casuarius forutom lankarna.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Jag skrev om casuarius forutom lankarna.
                          Petfish-hanar blir väldigt stora (har sett en 30 cm venustus-petfish, t.ex.), men blir de inte också alltid knäppa?

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Petfish-hanar blir väldigt stora (har sett en 30 cm venustus-petfish, t.ex.), men blir de inte också alltid knäppa?
                            De blir ju ofta lite aggro men framforallt svara att para ihop om det ar en art dar parbanden bildas via aggressivitet. Det verkar vara vanligt att petfishhanar som leker kort ivag honan och tar hand om avkomman sjalv. Man far halla en petfishhona ocksa och sedan para ihop dem om man vill ha stora exemplar tillsammans.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Ola Sjödin
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 514

                              #15
                              Har det inte blivit ett litet missförstånd här? Lejonhuvudsciklid gäller väl endast S. casuarius? De andra är på sin höjd lejonhuvudssläktingar... Jag vet att det inte finns riktiga regler för hur man hanterar populärnamn men S. casuarius har haft sitt svenska populärnamn i åtminstone 40 år.

                              Om man är ute efter en stor Steatocranus så får man inte glömma S irvinei. Första gången jag hade dem så hade jag två par tillsammans med andra fiskar och de största blev 18 cm. De slutade sina liv pga. en avstannande pump och hög sommartemperatur. De var ej heller pelletsuppfödda utan födan var till största delen klassisk räkmix.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...