Bygge av 375:a

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MatCan
    Användare
    • september 2007
    • 210

    #31
    Här kommer resultatet av mina tester för att göra sprickor.

    Jag har enbart provat alternativ 2 och 3. Dvs hård respektive halvhård fix.

    Alternativ 1 går bort. För mycket jobb och jag tror inte att det ger det resultat jag vill ha, men nån annan får gärna prova :-)

    Alternativ 4 låter rätt ok, men jag tror det är väldigt svårt att kontrollera resultatet då.

    Jag är inte helt nöjd med resultatet. Dom djupa sprickorna blev helt ok (dock inte så djupa som jag skulle vilja ha). Dom grunda ser inge vidare ut, behöver mycket mer jobb med målningen.
    Bakgrunden sitter ju som tur e en bit in i karet samt kommer att få en del alger på sig, så jag tror att det blir bra.

    Först kommer en bild på alternativ 3 (halvhård fix). Det alternativet går bort. Gjorde sprickorna med en smal brytbladskniv. Problemet är att fixet "fnasar sig" och det är grymt svårt att kontrollera resultatet.
    Jag brydde mig inte ens om att måla det provet.

    Därefter kommer två bilder på en omålad bakgrund och därefter två med lite färg.
    Målningen är utförd på två minuter. Man får ha lite överseende med det
    Det blev alldeles för mörkt i sprickora, vilket gör att det verkligen ser målat ut. Men lite djupare sprickor och en noggrannare färgsättning så tror jag det kan bli bra.

    Kommentar

    • Gäst

      #32
      Tja, MatCan...
      Intressant att du faktiskt utförde testen, tråkigt att du inte är nöjd. Som sagt, tålamod är en dygd i dessa sammanhang! Jag kommer ngn gång (när jag har ett "lämpligt" kar till det) göra mitt bästa med alternativ 1. Tror att DET alternativet blir ENKLAST. Alternativ 4 bör testas innan omdöme ges. Har ochså på känn att DITT alternativ (2) är det SVÅRASTE!!! Om man anser att det som är mest tidsödande ochså är svårast vill säga...
      Svårt att få en uppfattning om proportionerna här på skärmen men tycker att du skall testa att måla alternativ 3 iaf! Det som på bilden ser ut som maräng nu kan vara det alternativ av dina två tester som har störst potential!
      En paradox? Ja! Att det "fnasar sig" betyder att det just uppför sig som riktig sten kan göra! Tror att ju mer du anstränger dig med att kontrollera ytan desto mer "människogjord" blir den... Håller med dig till viss del om att sprickorna blev aningen för grunda men viktigast; linjerna MÅSTE fortsätta runt krönen om de skall vara "riktiga". Bara "snitt" på ytan ser ju onekligen handgjorda ut. Vad är viktigast ur akvarieperspektivet, ett "övertygande stycke natur" eller en "snygg modell"? Ser ofta "akvariebakgrunder" när jag vistas ute i naturen he,he men de är sällan så "snygga" som de tillverkade.
      Lycka till med fortsättningen ochså!
      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • MatCan
        Användare
        • september 2007
        • 210

        #33
        Jag kan säga att Alternativ 3 är bra mycket mer tidsödande än alternativ 2.
        När fixet är halvhårt är det grymt svårt att hantera det. Det är helt hopplöst att jobba med. Det smular sig, går sönder och faller bort i stora bitar. Det går säkert att få till nått bra med det. Men tiden det skulle ta står inte i proportion till resultatet.
        Jag kan garantera dig att alternativ 2 var mycket enklare och snabbare att göra.

        Jag kommer köra på alternativ 2 men kommer nog inte ha så mycket sprickor. Dom jag gör ska vara djupare än dom jag gjort hittils och jag kommer lägga ner mycket tid på målningen.

        Jag var ute och kikade lite på sten och berg och kan nog säga att varken alternativ 2 eller 3 är så himla naturtrogna, men jag vet bättre hur jag ska göra nu så det kommer bli bra i slutändan... Hoppas jag

        Kommentar

        • Gäst

          #34
          Ursprungligen postat av MatCan
          Jag kan säga att Alternativ 3 är bra mycket mer tidsödande än alternativ 2.
          När fixet är halvhårt är det grymt svårt att hantera det. Det är helt hopplöst att jobba med. Det smular sig, går sönder och faller bort i stora bitar. Det går säkert att få till nått bra med det. Men tiden det skulle ta står inte i proportion till resultatet.
          Jag kan garantera dig att alternativ 2 var mycket enklare och snabbare att göra.

          Jag kommer köra på alternativ 2 men kommer nog inte ha så mycket sprickor. Dom jag gör ska vara djupare än dom jag gjort hittils och jag kommer lägga ner mycket tid på målningen.

          Jag var ute och kikade lite på sten och berg och kan nog säga att varken alternativ 2 eller 3 är så himla naturtrogna, men jag vet bättre hur jag ska göra nu så det kommer bli bra i slutändan... Hoppas jag

          Ok...ha,ha...Låter som att alternativ 3 utföres på egen risk!?!
          Faktum är att jag än så länge "bara" har testat att jobba med "halvhård" fix och då oftast i en kombination av alt.1 och 3! När jag ger mig på hård fix så är det bara för att "rätta till" sånt som blivit mindre lyckat under modulerandet. Annars håller jag med om att det är svårt att i skog och mark hitta "akvariebakgrunder" som "passar in" på ett sjysst sätt i karet! Ögonen/hjärnan har vant sig vid fantastiskt detaljrika skapelser och verkar inte vilja nöja sig med en grå klipphäll precis. Så...JA! skarpare, mer välarbetade och färre sprickor blir snyggare/naturligare än en massa ytligt snittande. Man får kompromissa helt enkelt. Det blir säkert bra MatCan!
          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • MatCan
            Användare
            • september 2007
            • 210

            #35
            Hmm.
            Har försökt med lite annan målning. Har dessutom gjort dom lite djupare och lite mer "trasiga" i kanterna. Det blev bättre, men ändå inte så bra som jag vill

            Det var värst va svårt detta skulle va då

            Kommentar

            • MatCan
              Användare
              • september 2007
              • 210

              #36
              Det är ju så typiskt... Här tjafsar jag emot dig hela tiden. Provade att måla Alternativ 3 och jag tror faktiskt att det blev bäst

              Hehe. Jaja.
              Här kommer båda resultaten. Alternativ 3 överst och Alternativ 2 underst.

              Kommentar

              • Gäst

                #37
                Ursprungligen postat av MatCan
                Det är ju så typiskt... Här tjafsar jag emot dig hela tiden. Provade att måla Alternativ 3 och jag tror faktiskt att det blev bäst

                Hehe. Jaja.
                Här kommer båda resultaten. Alternativ 3 överst och Alternativ 2 underst.
                Tja! Det handlar ju inte om vem som har rätt eller fel men visst kan vi enas om att alternativ 3 ger mer "frihet" åt kreationen?
                Sten med stor sprickbenägenhet har ofta en tendens att flisa sig...
                Sprickor brukar inte heller vara jämnbreda.
                Tror ochså som jag skrivit innan att det ser betydligt bättre ut om sprickorna rundar krönen så att stenen/bergsstycket ser mer "genomsprucket" ut!
                Tror att detta blir bra MatCan och ser fram emot ett färdigt resultat så småningom.
                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • Matte159
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 13

                  #38
                  Vad målar du med??? Ska själv börja med det och jag ser att du har fått till det bra. Jag har vanlig vattenfärg som jag hade tänkt att använda, men ditt ser grymt bra ut och jag antar att det inte bara är så'n färg, utan något bättre.

                  Hur målar du för bästa resultat (färg, pensel, vatten etc.)?

                  Hoppas att du inte använder något dyrt!!!
                  /Mathias

                  Edit; Så som du har gjort i bilden längst ner i översta inlägget skulle jag vilja ha det
                  Senast redigerad av Matte159; 08 oktober 2007, 23:27.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #39
                    Ursprungligen postat av MatCan
                    Det är ju så typiskt... Här tjafsar jag emot dig hela tiden. Provade att måla Alternativ 3 och jag tror faktiskt att det blev bäst

                    Hehe. Jaja.
                    Här kommer båda resultaten. Alternativ 3 överst och Alternativ 2 underst.
                    Den nedersta mörka tycker blev jättebra. Måste nog göra nåt liknande.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • MatCan
                      Användare
                      • september 2007
                      • 210

                      #40
                      Ursprungligen postat av Matte159
                      Vad målar du med??? Ska själv börja med det och jag ser att du har fått till det bra. Jag har vanlig vattenfärg som jag hade tänkt att använda, men ditt ser grymt bra ut och jag antar att det inte bara är så'n färg, utan något bättre.

                      Hur målar du för bästa resultat (färg, pensel, vatten etc.)?
                      Jag har svart pigment i fixet för att göra det mörkare. Det hår åt ganska mycket pigment.
                      Jag målar med vattenbaserade hobbyfärger. Finns på Clas Ohlson. Jag tror att vilken vattenbaserad färg som helst fungerar. Vanliga vattenfärger bör fungera, om man inte tar för mycket vatten. Dom färger jag använder spär jag ut så dom blir ganska lösa. Sen så använder jag svamp och en riktigt dålig (spretig) pensel för att stöppla på färgen.
                      Jag lägger ut ett antal olika färger på en palett och blandar lite hursomhelst.
                      Brukar lägga på en grå bas, med lite brunt , rött eller ljus ockra i.
                      Sen stöpplar jag på lite mörkare grå, lite ljusare grå och lite vitt med svampen och penseln. Ibland kan det även få åka på lite rött och grönt.
                      Det fungerar inte att måla på det då resultatet blir alldeles för jämt. Tricket är att använda många olika nyanser och kulörer och lägga på det lite ojämt.
                      Gå ut och tittta i naturen, det är bästa sättet att få tips på. Berg och sten är otroligt skiftande och innehåller många olika färger och nyanser.
                      Ibland i sten finns det vita linjer som går rakt igenom. Jag gjorde några såna på min förra bakgrund och det lyfte hela utseenden.
                      Jag gjorde som genom att med en fin pensel måla ett vitt skarpt streck över bakgrunden. Därefter tog jag en torr svamp och "duttade" lite på det för att jämna ut det.

                      Nedan syns de färger jag använder, samt en sunkig bild på ett av dom streck jag pratar om (längst upp till vänster i bilden).

                      Kommentar

                      • MatCan
                        Användare
                        • september 2007
                        • 210

                        #41
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Den nedersta mörka tycker blev jättebra. Måste nog göra nåt liknande.
                        Nu när jag sovit på saken tror jag att de nedersta är snyggast ändå (plus att frun tyckte det också)

                        Kommentar

                        • Matte159
                          Användare
                          • oktober 2007
                          • 13

                          #42
                          Har det hänt något nytt???

                          Kommentar

                          • MatCan
                            Användare
                            • september 2007
                            • 210

                            #43
                            Nej. Har varit sjuk hela veckan så jag har inte fått nått gjort.
                            Lacken har anlänt och är redo att hämtas ut från "posten".

                            Jag tycker det verkar väldigt safe att beställa från Exoherp.

                            Kommentar

                            • MatCan
                              Användare
                              • september 2007
                              • 210

                              #44
                              Nu har jag börjat limma akvariet. Det sitter än så länge bara ihop med några klickar silikon. Ska foga ihop det helt på måndag eller tisdag.

                              Det gick mycket smidigare än jag hade räknat med. Väldigt lätt att få allt på plats och att få det vinkelrätt.

                              Matte159: Lacken är uthämtad på posten. Inga problem alls att beställa från Exoherp.

                              Kommentar

                              • MatCan
                                Användare
                                • september 2007
                                • 210

                                #45
                                Nu har det hänt lite.
                                Akvarie är färdiglimmat förutom de övre stagen. Dom sätter jag dit när bakgrunden är klar och limmad i karet.
                                Att limma karet var ett riktigt helvete rent ut sagt.
                                Det var hopplöst svårt att få in silikonet mellan glasen. Jag tryckte i det från insidan och ut. Hade nog varit lättare att limma utifrån och in.

                                Nu är det dock klart och jag blev väldigt nöjd med slutresultatet.

                                Har även börjat på bakgrunden.
                                Har skurit klart frigoliten och lagt på ett första lager husfix på dom ställen där det ska vara lite tjockare.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...