Bygge av 375:a

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av MatCan
    Ok... Hmm. Om du skulle gjort en ny bakgrund. Skulle du använt Epolan då eller skulle du betala den extra pengen som Epotex kostar?

    Epotex har jag kört i några år och där syns det ingen skillnad alls.
    Ett direkt svar är att jag tycker det är värt att lägga de extra kronorna på Epotex. Men..jag har misslyckats med Epotex pga att jag doserade fel...men det är ju skitlätt att dosera om man TÄNKER..vilket jag tydligen inte gjorde då.

    Epolan V är inte dåligt, men Epotex känns som ett bättre alternativ. Det är en såpass viktig detalj så jag skulle inte spara in på den biten faktiskt...gjorde det förr..men skulle inte göra det idag.

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Ursprungligen postat av Malawe
      Ett direkt svar är att jag tycker det är värt att lägga de extra kronorna på Epotex. Men..jag har misslyckats med Epotex pga att jag doserade fel...men det är ju skitlätt att dosera om man TÄNKER..vilket jag tydligen inte gjorde då.

      Epolan V är inte dåligt, men Epotex känns som ett bättre alternativ. Det är en såpass viktig detalj så jag skulle inte spara in på den biten faktiskt...gjorde det förr..men skulle inte göra det idag.
      Jobba lite med självförtroendet ochså Malawe!!!
      Kommer ochså testa Epotex men samma varsamhet gäller nog där, TÅLAMOD. Kan vara värt ett par veckors väntan för en kanonbakgrund som håller i längden.
      Ang. doseringen så tycker jag i regel att man lika gärna kan blanda till allt eftersom slattarna "bara skräpar"! Då blir doseringen som den skall!
      Vi har säkert all anledning att återkomma till dessa resonemang vid senare tillfällen. Ha det så bra!
      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • MatCan
        Användare
        • september 2007
        • 210

        #18
        Så, nu har man beställt 1 kg epotex.
        Känns onödigt att snåla.

        Ska limma ihop ett par 70mm frigolitblock så att man har lite mer djup att jobba med, sen sätter skapandet (karvandet) igång.

        Skulle vilja ha lite spickbildningar i bakgrunden. Typ så som BTN, Malawi och Rocky har.
        Tips på hur man gör det på ett bra sätt? Det är svårt att få dom smala och tydliga. Det är så lätt att det blir till "dalar" istället för sprickor.
        Hmm, man kanske ska göra dom sista detaljerna i sprickorna efter att husfixet lagts på? På så vis bör man kunna få mer detaljer.

        Tips?
        Senast redigerad av MatCan; 03 oktober 2007, 12:55.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Denna tråd kan kanske ge dig lite uppslag...

          Vi har nu gjort våran 6:e bakgrund, den här är på 2 meter å det ska simma troffar i det karet 55 röda regnbågar från Kasanga. Det som behövs är frigolit (vi köpte 7 cm) silicon, kniv och raster. Vi lackar inte våra bakgrunder, har fått för oss att algerna fäster bättre direkt på fixen. Bra om man inte är så stor för då kan man

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #20
            Riktigt snyggt. Helt klart favoriten av alla hemmagjorda bänkar.
            Kör på och mer bilder!
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Ursprungligen postat av MatCan
              Så, nu har man beställt 1 kg epotex.
              Känns onödigt att snåla.

              Ska limma ihop ett par 70mm frigolitblock så att man har lite mer djup att jobba med, sen sätter skapandet (karvandet) igång.

              Skulle vilja ha lite spickbildningar i bakgrunden. Typ så som BTN, Malawi och Rocky har.
              Tips på hur man gör det på ett bra sätt? Det är svårt att få dom smala och tydliga. Det är så lätt att det blir till "dalar" istället för sprickor.
              Hmm, man kanske ska göra dom sista detaljerna i sprickorna efter att husfixet lagts på? På så vis bör man kunna få mer detaljer.

              Tips?
              Hej MatCan, vill innan jag resonerar vidare hålla med dem som tycker att du byggt en reko bänk! Bra!

              När det gäller "sprickor" så får man använda sig av både slughet och påhittiga lösningar... Man måste vid dess "tillverkning" göra ett "störstamått" då "sprickan" annars blir överspacklad! Den krymper ju när fixen "jämnar till". Som jag skrev tidigare så kan man med fördel blanda till en mörkare ton av fix och "smeta i" sprickorna" "vått i vått" på/i ett redan befintligt lager av fix. Då blir sprickan skarp och dess djupillusion ökar.

              När det gäller "dalarna" som du skriver så beror de i allmänhet på att färgtonernas skiftningar inte är tillräckligt varierande men framförallt på att man inte har tillräckligt tjockt med frigolit. Då finns det inte så många centimeter att jobba med när det gäller skarpare kanter och klyftor. Så att limma ihop flera lager som du skriver är att föredra. Det förutsätter dock såklart att man jobbar i stora kar. Har gjort ett fåtal bakgrunder till små akvarier och i bästa fall ser resultatet ut som en stenmur eller liknande, alltså inte som en naturlig stenformation. Sen tycker jag att det ochså är mer försvarbart rent ekonomiskt att bara bygga bakgrunder till stora kar. Till små kar räcker det ju typ med en slimline lr så vilken inte blir mkt dyrare.

              Ps. Som friggoverktyg använder jag skruvmejslar och gafflar (river mkt bra...)
              Fixen trycker jag dit med händer/fingrar. Lacken smetas på försiktigt med disksvamp.(kan bli spår efter styva borst om man använder pensel annars.)Ds.
              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • MatCan
                Användare
                • september 2007
                • 210

                #22
                Hej
                Problemet som jag ser det handlar inte om tjockleken på frigoliten eller en färgsättning för att få sprickorna att se djupare ut.
                Det jag vill åstakomma är sprickor som är 1-2 mm breda Som dom på tex http://www.backtonature.se/sweden/bi...200x60_800.gif
                eller


                Detta går ju inte att få till om man gör sprickorna innan fixet läggs på, eftersom fixet fyller ut för mycket. Fina sprickor fylls helt enkelt igen och lite bredare sprickor blir avrundade och inte så skarpa i kanterna.

                Min tanke är att man på de ställen man vill ha den typen av sprickor lägga på ett tjockare lager fix, 15 - 20mm. När fixet brunnit färdigt så tar man fram en fin kniv eller kanske en liten Dremel med ett fint frässtift på och karvar ut sprickorna enbart i fixet.
                På det viset bör man kunna få till skarpa och smala sprickor.
                Frågan är vad som händer med dessa när lacken kommer på sen. Dom lär ju fyllas igen eftersom lacken är ganska trögflytande. Jag vet inte om detta syns sen när vattnet kommer i. Lacken syns ju inte för övrigt när vattnet är i så förhoppningsvis så syns det inte så mycket i sprickorna heller.

                Ingen som provat nått liknande?
                Jag får nog gå ut och göra mig en liten testbit nu med en gång :-)

                Kommentar

                • MatCan
                  Användare
                  • september 2007
                  • 210

                  #23
                  Har fixat en liten testbit.
                  Tog en liten bit som jag gjorde en liten fördjupning i.
                  Fyllde denna med husfix så jag fick ungefär 15mm tjockleck på fixet.

                  Det lär väl ta några dar för detta att brinna klart.

                  På den riktiga bakgrunden får man nog göra detta i flera etapper eftersom det flyter ut så mycket när man lägger på så mycket som jag gjorde nu.

                  Jag återkommer med mer bilder när jag provat att göra lite sprickor i det.

                  Det var någon som frågade efter vad jag använde för färger på min förra bakgrund.
                  Deco - Allmogefärg var det. Den var väldigt smidig att använda. Dryg och vattenbaserad.
                  På den förra bakgrunden körde jag med bensvart färgpigment i husfixet. Nu tänkte jag även slänga i lite guldockra för att få lite mer liv i det gråa.

                  Använder en gammal elvisp för att blanda fix. Är grymt smidigt.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    Ok, MatCan... Nu har du lagt ribban högt!
                    Jag kan tänka mig tre sätt att åstadkomma de fina sprickor du syftar på;

                    1. Att göra en "förbakgrund" dvs en kontaktyta i friggo mot bakrutan. Sen tar du en ny friggobit lika stor som den tidigare och ritar ut sprickorna där du vill ha dem och kapar friggobiten längs med dem. Då får du ett antal pusselbitar som du sedan pusslar ihop igen och limmar mot kontaktytan som sitter på bakrutan. Då får du extremt fina skåror emellan dem.

                    2. Att som du skrev göra sprickorna i fixen efter att den hårdnat. Tror det finns stor risk att de spricker upp och ser "handmade" ut om de inte görs mkt försiktigt, vilket borde ta enorm tid. (Om du vill ha så många som på de bifogade btn- bakgrunderna.)

                    3. Att göra sprickorna i fixen innan den stelnat. Borde gå ngt fortare än alt. 2

                    4. Tricket! Kom på det nu... Att lägga ett tunt lager fix och sedan lägga ut trådar som sedan dras upp innan fixet härdat klart.

                    Mvh/Andreas.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #25
                      Blev visst 4 förslag beroende på hur man ser det...
                      Mvh/Andreas.

                      Kommentar

                      • Matte159
                        Användare
                        • oktober 2007
                        • 13

                        #26
                        Tackar för välkomnandet!!!

                        MatCan: Var beställde du Epotexet? Jag gillar nämligen inte det där med postförskott, det känns lite för osäkert.

                        Jag blev nyss färdig med att lägga på fix på bakgrunden (jag använde reperations- och kakelfix), men jag hade inte i några pigment dvs. bakgrunden är helt grå. Har ni några tips på hur jag ska måla den för bästa resultat och vad för färg jag ska använda. Funkar det kanske med vanlig vattenfärg?

                        Edit; hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite, MatCat.

                        Mvh
                        /Mathias
                        Senast redigerad av Robin; 04 oktober 2007, 09:25.

                        Kommentar

                        • MatCan
                          Användare
                          • september 2007
                          • 210

                          #27
                          A-C son.
                          Alternativ 1 tror jag inte blir så bra i praktiken. Dels så kommer bakgrunden vara väldigt "kuperad" vilket gör att det blir ett jäkla pusslande... Känns trist :-)
                          Dessutom får man samma problem där med att fixet kommer fylla igen sprickorna.

                          Alternativ 2 tror jag fortfarande på. Tills jag överbevisat mig själv om att det inte funkar

                          Alternativ 3 blir nog svårt, det gäller att göra sprickorna då fixet fortfarande är mjukt, men inte så löst att det rinner ihop igen.

                          Alternativ 4 kan nog bli intressant för grunda sprickor.
                          Kanske ska göra en sån provbit med. i så fall gäller det att dra ut tådarna när det brunnit ett tag, men inte helt.

                          Matte159. Har lagt en beställning hos http://www.exoherp.net/
                          Jag gillar inte heller förskottsbetalning, men detta är en återförsäljare som står angiven på Epotex hemsida, så jag tror det är helt safe.

                          Kommentar

                          • Matte159
                            Användare
                            • oktober 2007
                            • 13

                            #28
                            Ursprungligen postat av MatCan
                            Matte159. Har lagt en beställning hos http://www.exoherp.net/
                            Jag gillar inte heller förskottsbetalning, men detta är en återförsäljare som står angiven på Epotex hemsida, så jag tror det är helt safe.
                            Har du fått det än???

                            Kommentar

                            • MatCan
                              Användare
                              • september 2007
                              • 210

                              #29
                              Ursprungligen postat av Matte159
                              Har du fått det än???
                              Nej. Men har å andra sidan inte betalat ännu :-)

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #30
                                Ursprungligen postat av MatCan
                                A-C son.
                                Alternativ 1 tror jag inte blir så bra i praktiken. Dels så kommer bakgrunden vara väldigt "kuperad" vilket gör att det blir ett jäkla pusslande... Känns trist :-)
                                Dessutom får man samma problem där med att fixet kommer fylla igen sprickorna.

                                Alternativ 2 tror jag fortfarande på. Tills jag överbevisat mig själv om att det inte funkar

                                Alternativ 3 blir nog svårt, det gäller att göra sprickorna då fixet fortfarande är mjukt, men inte så löst att det rinner ihop igen.

                                Alternativ 4 kan nog bli intressant för grunda sprickor.
                                Kanske ska göra en sån provbit med. i så fall gäller det att dra ut tådarna när det brunnit ett tag, men inte helt.

                                Matte159. Har lagt en beställning hos http://www.exoherp.net/
                                Jag gillar inte heller förskottsbetalning, men detta är en återförsäljare som står angiven på Epotex hemsida, så jag tror det är helt safe.
                                Nästa gång jag gör en friggobakgrund kommer jag att se till att ha ett kar med stort djup till förfogande. Minst 60 cm. Då kommer jag att testa en kombination av alternativ 1 och 4.
                                Svar;
                                Alt1. Ja, det blir ett jäkla pusslande! Men dels så får man "äkta" skrevor och dels gillar jag "väldigt kuperade bakgrunder". Vill inte bara bygga bort en till tre dm utan att få en riktigt tredimensionell effekt.(fixet kan du stryka på bitarna och låta torka innan du pusslar ihop dem. passar bra om du naggar friggon lite innan! Att sprickorna blir aningens ojämna ser bara naturligare ut.)
                                Alt2. Ej testat, känns lite "kärvt"... Men det är ju bra att du testar det!
                                Alt3. Instämmer, bättre att vänta till det blir "halvhårt"... Grader kan ju slipas bort, vilket ju även gäller i alt.4
                                Alt4. Som sagt ej testat än men ngt jag tror mer och mer på ju mer jag funderar... Om man ej vill ha runda linjer kan man vinkla metalltråd och vika upp ändarna. Kan man sedan lyfta upp tråden med... Självklart till GRUNDA sprickor som görs i halvfast fix på ett redan klart lager fix.
                                Lycka till med testerna, skall bli intressant att se utfallet av alt. 2 och 4.
                                Mvh/Andreas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...