Ett hett tips ang. BTN-bakgrunder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #16
    Ursprungligen postat av deathdealer
    Detta är inte komplicerat eller så...
    Det finns massor av olika filtermaterial, innerfilter, ytterfilter och annat, och minst lika många åsikter om hur man ska göra....
    Jag har valt att ha två ytterfilter, för det känns bra för mig, och fungerar ypperligt. Jag har två olika modeller av förfilter (konstruktioner), och nu har jag satt ner ett innerfilter (kunde lika väl valt en cirkulationspump) för att bättre syresätta vattnet och ge rörelse bakom bakgrunden.

    Självklart kan man ha hela bakgrunden full med filtermatta, det är väl inget fel, och självklart kan de se ut som ett utedass bakom oxå, men JAG vill inte ha det så - bara så enkelt!

    Ingen metod är fel, vissa kanske är bättre, vad vet jag?

    Men denna lösning funkar mycket bra för mig, tillsammans med de två moduler som jaghar på kortsidorna på karet, där det oxå sitter filtermatta och cirkulationspumpar...

    Detta var ett tips från mig, och sen är det väl egentligen bara att välja om man vill testa, eller om man vill bygga ett kärnkraftverk med mätningar 6ggr om dagen för att se skillnader på miljonerdelar *asg*

    Jag är massa ironisk i inlägget, och jag vill verkligen inte trampa nogån på tårna, jag tycker bara det är roligt och intressant att föra en debatt!

    DD
    Jag tror absolut att du INTE trampar någon på tårna...
    Alla frågor beror nog snarare på nyfkenhet. Tycker att det är jättebra med "Tipstrådar". Ännu bättre när ide'erna kanske "förfinas" ännu mer i tråden... Men kom igen nu och in med en bild eller ritning så vi fredagströga förstår bättre... (kanske klarnar nu när det blivit lördag)
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • januari 2007
      • 310

      #17
      Ursprungligen postat av Micke H
      Hej Deathdealer

      Jag har nog samma problem som du nu har åtgärdat. Jag får massa med skräp
      bakom bakgrunden som lägger sig kvar och inte dras ned i mitt ytterfilter.
      Jag antar att pumpen du lagt ner inte har utblås på framsidan utan enbart cirkulerar vattnet bakom bakgrunden vilket gör att det troligen fastnar i förfiltret till utsuget till ytterfiltret istället för att ligga kvar .
      Jag upplever också att vattnet står väldigt stilla högt upp bakom bakgrunden
      eftersom intaget sitter borrat långt ner i bakgrunden och att även utsuget sitter långt ner.

      Micke H
      Detta har jag löst med ett lågt insug samt en ytavrinning som även fungerar som "säkerhetsventil" om insuget sätter igen...
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Det är aldrig fel med rotation på allt vatten bakom bakgrunder eller filterkamrar. Idén är bra och säkerligen funktionell. Jag körde ett akvarium tidigare med en egentillverkad frigolitbakgrund med filterkamrar och där blev det lite stiltje på vattnet ovanför insugen och kunde bli lite sunkigt. Det justerade jag med att lyfta upp ytterfilterinsuget en aning och då minskade det radikalt.

        Diskussionen om att ha ytterfilter eller ej är intressant, men personligen kan jag inte tänka mig att vara utan ytterfilter då jag anser att filtreringen är betydligt bättre med en kombo av ytterfilter och powerhead/innerfilter a la Eheim 2252.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Den i särklass bästa filterlösningen jag har, har haft någonsin är ett filterhörn.
          En filtermatta ppi10 som är 10cm tjock(jobbig att få ren) och 16cm bred och 50cm hög, genomflödet på den ytan är 1000L/T, jag kan trycka i hur mycket fisk jag vill i princip i dom burkarna utan att vattnet pajjar eller så, självklart måste man ju öka mängden vattenbyten när man har många stora fiskar i men vattnet är alltid kristallklart och alla värden är bra.
          Hemma har jag ytterfilter(2080 pro) och innerfilter(2252) från Eheim och det funkar faktiskt sämre även fast det är kraftigare genomströmmning och mer filtermaterial totalt.
          Ytan och genomströmmningen måste vara inom vissa ramar för att det ska fungera bra, oftast har folk(även jag hemma) alldeles för starka pumpar i förhållande till genomströmmningsytan i filtermaterialet.
          Bakom filtermattan ser vattnet ut att stå stilla men det gör det ju så klart inte utan det är bara som det ser ut för att ytan inte rör på sig på samma sätt som utanför.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          Arbetssätt...