Ett hett tips ang. BTN-bakgrunder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    Ett hett tips ang. BTN-bakgrunder!

    för ett bra tag sedan hade vi en liten debatt här om detta med bagrunder, placering av utblås och vad man kan göra för att använda utrymmet bakom en BTN-bakgrund. En tanke som for igenom mitt huve var att man skulle skapa rejäl cirkulation där bakom för att öka nedbrytningen m.m (detta efter att ha läs andra inlägg om just få balans i karen).

    Så, nu har jag gjort slag i sak, och förvekligade min idé dvs;
    Jag har satt ett Eheim 2252 bakom min bakgrund, med det lilla "luftfiltret" kopplat till utblåset. Gissa om det blev fräscht bakom bakgrunden.
    Jag rek. detta varmt till ALLA som har en bagrund i sitt kar, för en sak är säker, vattenkvaliten blir betydligt bättre.

    I det nya karet som håller på att sättas upp, så kommer det vara 2st 2252 bakom bakgrunden och artikel kommer!

    DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Bra idé - tog ett tag för mig att förstå dock. =)

    Jag tror att vi kommer att skapa mer och mer avancerade filtersystem i hemmen än vad som är "vanligt" idag. Vi kommer på flera bra lösningar som andra anammar och rosar. En filtermassabit är passé. Här ska mixtras med makaroner, aktivt kol och UV-filter. Ett stort steg för hobbyn (miljön för fiskarna) men också för handlarna som säljer allt mer avancerade och dyrare mojänger.

    Idag kör vi här hemma med filtermatta i 4 av systemen och filtermatta/makaroner i ett. Ganska basic men det filtrerar bort partiklarna

    Om jag ska gå tillbaka till ämnet så tycker jag att din idé DD är bra. Något som jag också skulle testa om jag hade platsen bakom bakgrunderna.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • januari 2007
      • 310

      #3
      Ursprungligen postat av deathdealer
      för ett bra tag sedan hade vi en liten debatt här om detta med bagrunder, placering av utblås och vad man kan göra för att använda utrymmet bakom en BTN-bakgrund. En tanke som for igenom mitt huve var att man skulle skapa rejäl cirkulation där bakom för att öka nedbrytningen m.m (detta efter att ha läs andra inlägg om just få balans i karen).

      Så, nu har jag gjort slag i sak, och förvekligade min idé dvs;
      Jag har satt ett Eheim 2252 bakom min bakgrund, med det lilla "luftfiltret" kopplat till utblåset. Gissa om det blev fräscht bakom bakgrunden.
      Jag rek. detta varmt till ALLA som har en bagrund i sitt kar, för en sak är säker, vattenkvaliten blir betydligt bättre.

      I det nya karet som håller på att sättas upp, så kommer det vara 2st 2252 bakom bakgrunden och artikel kommer!

      DD
      Låter spännande, har du ingen "ritning" eller annan beskrivning som visar hur du gjort? (Fattar nog lite trögt idag, men det är ju fredag)
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • RobbanG
        Användare
        • januari 2004
        • 563

        #4
        Ursprungligen postat av Rauken
        Låter spännande, har du ingen "ritning" eller annan beskrivning som visar hur du gjort? (Fattar nog lite trögt idag, men det är ju fredag)

        Vi är nog två som är lite tröga. På vilket sätt ökar luftfiltret cirkulationen? Var placerades luftfiltret, bakom eller framför bakgrunden?

        Det hela låter intressant, bakom min bakgrund är det inte direkt rent trots att den bara varit igång ca 1 månad.
        //Robert

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Jag tror DD menar att han har ett kraktpaket bakom en heltäckande bakgrund som drar runt på böset där bakom så det hamnar i filtret. Är det så,är det ju smart!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Rauken
            Användare
            • januari 2007
            • 310

            #6
            Ursprungligen postat av deathdealer
            med det lilla "luftfiltret" kopplat till utblåset.
            Det är detta jag inte riktigt förstår...
            Med luftfiltret menas då luftslangen som är kopplad till pumpens utblås?
            Varför? Menar du att du inte "kör pumpen" med el utan genom denna anslutning skapar ett undertryck som "driver" pumpen med låg fart?
            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              "Luftfiltret"? Är det diffusorn...eller finns det luftfilter som man kan koppla till 2252:an?

              Har du skapat större cirkulation bakom BTN bakgrunden? Vad innebär det för insugseffekten? Eller har du syresatt bakom bakgrunden och det i sin tur genererar bättre nedbrytning?

              Då borde det ju gå med att göra egna oxydatorer och ha där bakom? Då syresätts vattnet bakom BTN bakgrunden och filtreras genom 2252:an och sedan ut i karet igen..renat och syremättat.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Jag hade tidigare en hemmagjord oxydator bakom bakgrunden. Jag flyttade den så småningom framför bakgrunden eftersom jag oroade mig för vad peroxiden gjorde med filterbakterierna i mitt ytterfilter, som har sitt insug bakom bakgrunden.

                Annars tror jag inte det finns någon större anledning att oroa sig för vad som pågår bakom bakgrunden. Det är en mycket liten andel av ytan som är bakom bakgrunden (så ytfilm påverkar syreutbytet mycket litetn), och har man en svamp på insläppet från huvudakvariet samlas inte mycket skräp där heller. Det är klart, får man ansamling av skit bakom bakgrunden kan det vara idé att blåsa igenom där, fast då känns det rationellare att sticka ner en slang och suga rent på botten.

                I och med att syreförbrukningen bakom bakgrunden är mycket låg och det hela tiden strömmar in syresatt vatten från akvariet, så har jag svårt att tänka mig det kan bli syrebrist. Utrymmet bakom bakgrunden är ju liksom i praktiken ett grovt rör med konstant lågt flöde igenom.

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #9
                  Oj! - skrattar!!!

                  Det hela är väldigt enkelt!
                  1. Jag har 2st ytterfilter som tar in sitt vatten från baksidan av bakgrunden. Dessa filter har (vi kan kalla det förfilter, dvs det är på ena sidan ett "block" runt insuget, och påandra sidan en "kil" som går från botten och upp till vattenytan.
                  2. Sen har jag sänkt filtret (innefilter) ungefär i mitten av bakagrunden (givetvis bakom denna) för att få en bar cirkulation bakom bakgrunden och bättre syresättning av det vattnet som finns bakom.

                  Detta har medfört att vattenkvaliten blivit bättre, ingen sunkigt bakom bakgrunden alls...så därav mitt tips.
                  Man kan ha en vanlig cirkulationspum eller vad som!

                  DD - helt okomplicerat eller ovetenskapligt..bara BRA!
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • Rauken
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 310

                    #10
                    Ursprungligen postat av deathdealer
                    Oj! - skrattar!!!

                    Det hela är väldigt enkelt!
                    1. Jag har 2st ytterfilter som tar in sitt vatten från baksidan av bakgrunden. Dessa filter har (vi kan kalla det förfilter, dvs det är på ena sidan ett "block" runt insuget, och påandra sidan en "kil" som går från botten och upp till vattenytan.
                    2. Sen har jag sänkt filtret (innefilter) ungefär i mitten av bakagrunden (givetvis bakom denna) för att få en bar cirkulation bakom bakgrunden och bättre syresättning av det vattnet som finns bakom.

                    Detta har medfört att vattenkvaliten blivit bättre, ingen sunkigt bakom bakgrunden alls...så därav mitt tips.
                    Man kan ha en vanlig cirkulationspum eller vad som!

                    DD - helt okomplicerat eller ovetenskapligt..bara BRA!
                    Oj, nu blev det ännu mer fredag... bild, beskrivning
                    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                    Kommentar

                    • Lacustris
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 142

                      #11
                      Ytterfilter trots bakgrund?

                      Har fyllt utrymmet i de kar där jag har bakgrund med filtermatta, filtermattebitar och biobollar.
                      Gigantisk filtervolym.
                      Ett par cirkulationspumpar som driver runt vattnet bakom bakgrunden.

                      Kör inga ytterfilter överhuvudtaget i dessa kar. Bra vattenvärden trots relativt hög belastning.
                      Det kar som gått längst såhär har snurrat i 3-4 år utan att jag sett behov av att rengöra filtermaterialet bakom bakgrunden.

                      Jag är inte riktigt med på poängen med ett innerfliter bakom bakgrunden, utveckla gärna så jag är med på noterna!

                      Eller så får vänta jag på artikeln.........
                      Senast redigerad av Lacustris; 29 september 2007, 00:35.
                      Det är aldrig för sent att ge upp!

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av deathdealer
                        Oj! - skrattar!!!

                        Det hela är väldigt enkelt!
                        1. Jag har 2st ytterfilter som tar in sitt vatten från baksidan av bakgrunden. Dessa filter har (vi kan kalla det förfilter, dvs det är på ena sidan ett "block" runt insuget, och påandra sidan en "kil" som går från botten och upp till vattenytan.
                        2. Sen har jag sänkt filtret (innefilter) ungefär i mitten av bakagrunden (givetvis bakom denna) för att få en bar cirkulation bakom bakgrunden och bättre syresättning av det vattnet som finns bakom.

                        Detta har medfört att vattenkvaliten blivit bättre, ingen sunkigt bakom bakgrunden alls...så därav mitt tips.
                        Man kan ha en vanlig cirkulationspum eller vad som!

                        DD - helt okomplicerat eller ovetenskapligt..bara BRA!
                        Har du tagit prover på vattnet eller menar du att det ser bättre ut bakom bakgrunden... eller "ser" du skillnad på vattnet framför bakgrunden, på vilket sätt har vattnet blivit bättre?
                        Du skriver "inget sunkigt bakom" du menar att ytfilmen osv är borta och därför har kvaliten på vattnet blivit bättre som synbart, mätbart?

                        Jag har själv kört så när jag hade en BTN i ett 860 och visst såg det bättre ut om man kollade bakom men vattenkvaliten va densamma.
                        många frågor nu =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • december 2004
                          • 607

                          #13
                          En liknade enkel ide, har jag använt i en stor filterkammare, som bara består av en ppi-matta i båge. Bakom den har haft jag en cirkulationspump och ett innefilter Fluval 4+. Innerfiltret gör att det inte blir, så sunkigt i filterkammaren.

                          Att jag hamnade på denna tråd beror sig av, att jag egentligen sitter och funderar på fördelar eller nackdelar med ett "öppet ppi-matta filter" som jag beskriver ovan jämfört med "instängda" t.ex. liknade det Mikael beskrivit att han åstadkommit med BTN-slimlinebakgrund med liten öppning till PPI-mattan.

                          Vad jag speciellt funderar över är cirkulationen i de stängda varianterna. Borde det inte bli så att vattnet bara strömmar rejält i en liten bit av PPI-mattan och lämnar övriga biten av PPI-mattan ganska fri från vattengenomströmning?
                          Kan detta vara av ondo eller är det t.o.m. en fördel för att då kan man få både anaerob och aerob nedbrytning.

                          Ngn som har testat de båda systemen och gjort några intressanta iakttagelser? Berätta!
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 1639

                            #14
                            Detta är inte komplicerat eller så...
                            Det finns massor av olika filtermaterial, innerfilter, ytterfilter och annat, och minst lika många åsikter om hur man ska göra....
                            Jag har valt att ha två ytterfilter, för det känns bra för mig, och fungerar ypperligt. Jag har två olika modeller av förfilter (konstruktioner), och nu har jag satt ner ett innerfilter (kunde lika väl valt en cirkulationspump) för att bättre syresätta vattnet och ge rörelse bakom bakgrunden.

                            Självklart kan man ha hela bakgrunden full med filtermatta, det är väl inget fel, och självklart kan de se ut som ett utedass bakom oxå, men JAG vill inte ha det så - bara så enkelt!

                            Ingen metod är fel, vissa kanske är bättre, vad vet jag?

                            Men denna lösning funkar mycket bra för mig, tillsammans med de två moduler som jaghar på kortsidorna på karet, där det oxå sitter filtermatta och cirkulationspumpar...

                            Detta var ett tips från mig, och sen är det väl egentligen bara att välja om man vill testa, eller om man vill bygga ett kärnkraftverk med mätningar 6ggr om dagen för att se skillnader på miljonerdelar *asg*

                            Jag är massa ironisk i inlägget, och jag vill verkligen inte trampa nogån på tårna, jag tycker bara det är roligt och intressant att föra en debatt!

                            DD
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • Micke H
                              NCS Medlem
                              • oktober 2003
                              • 144

                              #15
                              Hej Deathdealer

                              Jag har nog samma problem som du nu har åtgärdat. Jag får massa med skräp
                              bakom bakgrunden som lägger sig kvar och inte dras ned i mitt ytterfilter.
                              Jag antar att pumpen du lagt ner inte har utblås på framsidan utan enbart cirkulerar vattnet bakom bakgrunden vilket gör att det troligen fastnar i förfiltret till utsuget till ytterfiltret istället för att ligga kvar .
                              Jag upplever också att vattnet står väldigt stilla högt upp bakom bakgrunden
                              eftersom intaget sitter borrat långt ner i bakgrunden och att även utsuget sitter långt ner.

                              Micke H
                              540 liter +222 +222 +100

                              Kommentar

                              Arbetssätt...