UV-C Tid Flöde?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #16
    Ursprungligen postat av MikeW
    1. Förstår inte varför du ställer ironiska frågor. Känns i alla fall som ironi. Har du någon kunskap att dela med dig av så gör det istället. Läs inläggen på forumet så ser du att detta är en vanligt förekommande tanke. Försöker bara dela med mig av det lilla jag vet.

    2. Jag säger inte att fiskarna blir brända utan att de dåliga bakterierna i det skitiga vattnet blir brända. Syftningsfel från min sida....

    3. Min erfarenhet av UV-C och fiskar som gått i kar med dessa är att fiskarna ibland har fått problem när jag fört över dem till kar utan UV-C. Detta var mitt försök till förklaring av detta fenomen.
    Håller med dig helt mike. varför vara ironisk o stöddig i stället för o ge tipps... ja jusst det stockholmare är kanske för självgoda o egenkära för o dela med sig..... jag var bara tvungen... ta det som ett skämmt ni som bor i stockholm men en annan kan väl få klaga lite då man tycker vissa säger saker bara för o verka kunnig utan o säga vad man vet.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      En annan sak o tänka på är att har man igång UVC lampan hela tiden så blir karet väldigt sterilt och mängden bakterier minskar i karet. Fisk som gått länge i ett sådant här kar och sedan flyttas til lett utan UVC kan bli känslig för den bakterie flora som det är i det nya karet som kan leda till sjuka mm.
      Jag nämner inge namn men jag vet en affär i tyskland som kör allt vatten i ett centralfilter som går genom en stor UVC anläggning och fisk som kommer där ifrån har vart problemfylld enligt vad jag hört.
      I dom lägena skulle jag vilja säga att det e skit bakom spakarna. Får man fisk som gått hos någon som byter massor med vatten till sina fiskar så hamnar man i samma båt i princip, dom har gått i ett vatten relativt fritt från bakterier, så vad gör man... man släpper inte i dom i en burk med massa fisk där vattnet inte blivit bytt så ofta utan man gör iordning i burkarna innan fisken kommer så slipper man bakterierelaterade problem.
      Sen är det där en av dom populäraste bortförklaringarna från dom som inte orkar anpassa sig efter situationen och göra det som krävs för just dom fiskarna... jag har hört folk säga samma sak men när jag själv tagit hand om fisk från ställen som det pratas om har jag inte upplevt några problem så det e nog bara att skylla ifrån sig pga ren lathet, det är ju enklare om det är någon annans fel =)
      Senast redigerad av deelay; 29 september 2007, 01:05. Anledning: la till ett a =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Jag nämner inge namn men jag vet en affär i tyskland som kör allt vatten i ett centralfilter som går genom en stor UVC anläggning och fisk som kommer där ifrån har vart problemfylld enligt vad jag hört.
        Att köra allt vatten genom ett centralfilter är enligt min mening att be om problem - alla sjukdomar som tar sig genom UV-filtret kommer till alla kar. Även om de drar på med ett gigantiskt UV-filter så kan bakterier, virus, och parasiter som sitter på/i partiklar kan ta sig igenom, plus att lysröret åldras också i stora filter och tappar effekt.

        Resultat: Alla akvarier har låga-men-existerande halter av alla sjukdomsorganismer som kommer in.

        Dvs jag tror inte problemet är att fiskens immunförsvar stängs av pga brist på utmaning under den ganska korta tid fisken är hos grossisten, jag tror snarare i så fall att fisken smittas i karen och sjukdomen bryter ut hos akvaristen.

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • januari 2004
          • 563

          #19
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          samt måste man ge dom en skitmiljö för att dom ska bli tåliga ?
          Jag tror att alla levande organismer anpassar sig till den miljö de lever i och måste få jobba lite för att bli starkare, inom rimlighetens gränser.
          Tror därför att MikeW har rätt: "Min erfarenhet av UV-C och fiskar som gått i kar med dessa är att fiskarna ibland har fått problem när jag fört över dem till kar utan UV-C. Detta var mitt försök till förklaring av detta fenomen."

          Är miljön för skitig dör fiskarna, är den för ren håller de sig friska i denna miljö men har så dåligt utvecklat immunförsvar att vid förändring av denna miljö till att bli "normal"-skitig blir firrarna sjuk eller dör.
          //Robert

          Kommentar

          • MikeW
            Användare
            • september 2005
            • 155

            #20
            Kul att hör att jag inte är helt ute och cyklar...

            Tycker att det är ganska så intressant att det finns ett så stort motstånd till UV-C. Jag tror att vi alla kommer att köra med dessa inom några år. I Asien finns UV-C redan integrerat i både ytter- och innerfilter. Köpte precis ett ytterfilter från Kina (SunSun) med ca 8 liter biofilterutrymme + 9watts UV-C integrerat. Pumpar 2000liter/timme. Suveränt. Tycker att eheim borde hänga på utvecklingen. I saltvatten är det en självklarhet att använda UV (i alla fall i USA), varför inte till sötvatten....
            "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

            Kommentar

            • mediabrus
              Användare
              • januari 2006
              • 143

              #21
              Jag tror absolut på UVC och kommer skaffa det så fort pengarna finns. Det har kostat en hel del att starta upp nya karet och nu ska vi skaffa katt också. Hmmm...

              Det blir väl ett UVC på runt 20 Watt som kommer att köras med Eheim 2028. 1050 liter/timmen obelastat, mitt kör först vattnet genom bakgrundens filtermaterial och sedan sitt eget så kapaciteten är nog inte riktigt så hög. Karet är på 1020 liter. Jag kommer antagligen enbart köra det nattetid. Om jag inte minns fel är det då de flesta ovälkomna partiklarna är som mest aktiva. Rätta mig gärna om jag har fel.
              http://www.umea.akvarieforening.se

              Kommentar

              • jannemannen
                Användare
                • juli 2004
                • 306

                #22
                Jag tror precis som "MikeW" att UVC kommer att bli vanligare och vanligare i de flesta filteranläggningar inom bara ett par år !

                Tänk bara på på dom stackarna som har förlorat fisk för tusentals kronor i sjukdomar ! Hade dom haft ett UV-filter så hade förmodligen fiskarna inte blivit sjuka !

                Jag ser det nästan som en investering faktiskt...

                Om sedan fiskarna får en aning sämre imunförsvar, det bryr jag mig inte om. Jag är helt övertygad om att fördelarna överväger nackdelarna.

                Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                Kommentar

                • Uffeman
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 234

                  #23
                  Blir ett sådant

                  Själv har jag ett antal gånger drabbats av cyano eller svävalger, alltid lika svårt att bli av med, så nu blir det ett sådant för min del. Jag får tacka för tipset !


                  Ang Deltec 20W UV-C:

                  1) Är detta paketet komplett med uv-rör ?

                  2) Vilken dimension är det på slanganslutningarna ?

                  3) Kan någon rekommendera nätshop som säljer detta för billig peng ?

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    #24
                    En fråga ang UVC. Tar det endast svävalger eller kan det minska på alger generellt som bildas i karet?
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #25
                      UVC lampan oxiderar nästan allt som finns i vattnet. b.l.a kloramin (som finns i nästan alla kommunala vattenledningar). Tiden som skiten blir belyst har stor betydelse liksom energin som lämnar ljuskällan.
                      Att köra med för lågt flöde blir precis som några ovan har sagt är meningslöst för att det tar då väldigt lång tid att belysa hela vattenmängden. Att karet skulle bli sterilt tror jag inte heller på om nu inte effekten på lampan är på tok för hög. Ett kar på 600 liter som man kör ett uv med 100 liter/h cirkulation tar evigheter innan allt vatten har passerat eftersom utspädningen hela tiden finns. Dessutom så har ljuset det knepigt att ta kål på allt som är inbäddat i t.e.x biofilm.

                      Jag tror oxå att uv kommer att vara mera utbrett om ett antal år eftersom vattnet och elen kommer att blir dyrare vilket troligen kommer att påskynda vårt intresse för reningsteknik.

                      Jag vill dessutom att mina fiskar ska leva i så optimala förhållande som jag själv kan åstakomma, o kranvattnet i min kommun är helt kasst ur akvariefiskars perspektiv.

                      Sen att det skulle vara ett självändamål att "härda" fisken genom att inte ge fisken ett optimalt vatten för få den tåligare tycker jag är inge bra.
                      Senast redigerad av LN; 10 oktober 2007, 13:03.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • jannemannen
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 306

                        #26
                        Ursprungligen postat av Uffeman
                        Själv har jag ett antal gånger drabbats av cyano eller svävalger, alltid lika svårt att bli av med, så nu blir det ett sådant för min del. Jag får tacka för tipset !


                        Ang Deltec 20W UV-C:

                        1) Är detta paketet komplett med uv-rör ?

                        2) Vilken dimension är det på slanganslutningarna ?

                        3) Kan någon rekommendera nätshop som säljer detta för billig peng ?
                        1: Japp ! Det är helt komplett !

                        2: 16mm

                        3: Jag köpte mitt på http://www.akvarielagunen.se/ för 1400kr. Pwss har samma filter för 1350kr...

                        Mvh/Janne
                        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...