UV-C Tid Flöde?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • september 2005
    • 48

    UV-C Tid Flöde?

    Fråga: UVC

    1: Hur länge bör man ha igång de? Endel säger dygnet runt...endel bara nån timma / dygn
    2: Hur bör flödet vara ? 20L/H eller 400L/H

    Har ett 960 Frontosa akvarie ...inga direkt svävalger eller andra grumligheter.

    Så fråga 3: Behöver jag ha de igång överhuvetage? finns där nån anledning när vattnet ser bra du? Mår fisken bättre för jag kör med möget...

    Tackar på förhand
    Söker AQUALUX!!
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
    Fråga: UVC

    1: Hur länge bör man ha igång de? Endel säger dygnet runt...endel bara nån timma / dygn
    2: Hur bör flödet vara ? 20L/H eller 400L/H

    Har ett 960 Frontosa akvarie ...inga direkt svävalger eller andra grumligheter.

    Så fråga 3: Behöver jag ha de igång överhuvetage? finns där nån anledning när vattnet ser bra du? Mår fisken bättre för jag kör med möget...

    Tackar på förhand
    Varför har du köpt det??
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • MikeW
      Användare
      • september 2005
      • 155

      #3
      Mycket omtalat ämne....

      Min erfarenhet är att UV-C är det enda idiotsäkra sättet att få bort svävalger. Amerikanarna och kineserna använder ofta UV-C till sina sötvattenkar, vilket jag tror att även vi kommer att göra om några år. Men ifall ditt kar fungerar bra med en bra ballans och är algfri, så finns det ingen anledning att slösa pengar på mer watt....

      Ska du ändå ha igång det så är det bättre ju mindre flöde du har genom lampan eftersom det då hinner bränna partiklarna under längre tid. 20l/h låter väldigt lite, 400l/h är helt ok. Beror även på vilken watt din lampa är på.
      Senast redigerad av MikeW; 27 september 2007, 23:13.
      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        En annan sak o tänka på är att har man igång UVC lampan hela tiden så blir karet väldigt sterilt och mängden bakterier minskar i karet. Fisk som gått länge i ett sådant här kar och sedan flyttas til lett utan UVC kan bli känslig för den bakterie flora som det är i det nya karet som kan leda till sjuka mm.
        Jag nämner inge namn men jag vet en affär i tyskland som kör allt vatten i ett centralfilter som går genom en stor UVC anläggning och fisk som kommer där ifrån har vart problemfylld enligt vad jag hört.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • jannemannen
          Användare
          • juli 2004
          • 306

          #5
          Jag har ett 20 Watts UV till mitt 960 Tanganyika. Jag köpte filtret just för att ta död på svävalger som jag hade stora problem med just då. Filtret dödade alla svävalger på ca 3 dygn ! Efter att svävalgerna hade dött så lät jag filtret stå på dygnet runt i ca 2 veckors tid...

          Nu när jag inte längre har några problem med svävalger, så låter jag filtret vara på ca 2 dygn/vecka i rent förebyggande syfte... Filtret är ett Deltec 20 Watt som jag driver med en liten 600 l/h pump....

          En del säger att man skall ha väldigt lågt flöde genom ett UV, men jag tror inte själv att det har så stor betydelse faktiskt. Om man har "för högt" flöde genom filtret så kanske inte all "skit" hinner dö på den korta tiden vattnet blir exponerat för UV-ljuset. Men å andra sidan så hinner ju pumpen pumpa samma vatten flera gånger genom filtret på en given tid, så då lär ju "skiten" dö på andra eller tredje passagen typ...


          Läs gärna min tråd ang just svävalger..

          Detta inlägg kommer ju nästan att liknas vid reklam för UV-filter ! Men skit samma.. Mina fiskar och jag har under ett par månaders tid plågats av svävalger. Inget kul alls kan jag säga ! Jag drar historien från början ! Jag startade i april upp ett 960 som jag tänkte ha Tanganyika i första hand. Kanske skulle någon cool


          Mvh/Janne
          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

          Kommentar

          • Aqualux Frontosa
            Användare
            • september 2005
            • 48

            #6
            UV-C svar:

            Tackar för dom olika tippsen, men som vanligt är det ingen som kan säga på rak arm hur vida de är bra eller rent av skadligt att köra för sakta...om 20L/H skulle ta dö på dom braiga bakterierna åså...eller om det optimala är sakta bara de att de tar lång tid,
            Har som sagt Frontosor i ett 960 å frågan e vel om dom behöver ha nått så renat vatten, köpte det bara för jag fick grönalgsinferno en gång för 2 år sen, sedan dess har de bara blitt liggande... så tänkte jag om jag skulle köra igång möget igen bara just för att de bara ligger å skräpar

            Å om de hjälper fisken att trivas så vaför inte.

            Kör nog nått mellanting, 300L/H & 5H/Dygn

            Om nån är in3serad så : http://www.youtube.com/watch?v=049ck6Fo0lw
            Söker AQUALUX!!

            Kommentar

            • jannemannen
              Användare
              • juli 2004
              • 306

              #7
              Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
              Tackar för dom olika tippsen, men som vanligt är det ingen som kan säga på rak arm hur vida de är bra eller rent av skadligt att köra för sakta...om 20L/H skulle ta dö på dom braiga bakterierna åså...eller om det optimala är sakta bara de att de tar lång tid,
              Har som sagt Frontosor i ett 960 å frågan e vel om dom behöver ha nått så renat vatten, köpte det bara för jag fick grönalgsinferno en gång för 2 år sen, sedan dess har de bara blitt liggande... så tänkte jag om jag skulle köra igång möget igen bara just för att de bara ligger å skräpar

              Å om de hjälper fisken att trivas så vaför inte.

              Kör nog nått mellanting, 300L/H & 5H/Dygn

              Om nån är in3serad så : http://www.youtube.com/watch?v=049ck6Fo0lw
              Det är nog väldigt onödigt att köra med bara 20l/h ! Filtret kan ju inte göra mer än att döda alla svävalger,bakterier, parasiter som passerar förbi !

              Och detta hinner säkert ditt filter med även med ett större flöde..

              Det lär ju iofs knappast vara skadligt att köra med extremt lågt flöde, men väldigt onödigt ! Du kan ju knappast döda något två gånger om vi säger så !

              Du kan ju köra med 1 liter/ dygn om du vill, men då kommer inte filtret göra ngn nytta knappt alls ju !

              Varför vill du köra med så lågt flöde ?


              Mvh/Janne
              Senast redigerad av jannemannen; 29 september 2007, 12:40.
              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

              Kommentar

              • Bumling
                Användare
                • januari 2007
                • 218

                #8
                Mina erfarenheter säger att desto längre exponeringstid för UV-ljuset desto bättre effekt! Dock får man ju sätta exponeringen i relation till totalt antal liter i burken och vilken effekt UV-filtret har!

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Som de andra säger, 5-600L/h lär vara lagom. Kör du tex 20L/h kommer det ju ta 48 timmar innan "allt" vatten passerat UV-lampan, och då tror jag att alger/bakterier gott och väl hinner föröka sig snabbare än de dödas i UV't.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • jannemannen
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 306

                    #10
                    Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa

                    Kör nog nått mellanting, 300L/H & 5H/Dygn
                    Såg det nu ! Låter ju bra. Börja med det !

                    Mvh/Janne
                    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                    Kommentar

                    • jannemannen
                      Användare
                      • juli 2004
                      • 306

                      #11
                      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                      Jag nämner inge namn men jag vet en affär i tyskland som kör allt vatten i ett centralfilter som går genom en stor UVC anläggning och fisk som kommer där ifrån har vart problemfylld enligt vad jag hört.
                      Kan det bero på att deras vatten var väldigt "perfekt", och många kunders vatten inte var så väldans bra ?

                      (eller tvärtom)

                      Då blir det ju en ordentlig omställning för fisken...

                      Man skall nog inte skylla allt på UV-filtret iaf...

                      Mvh/Janne
                      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                      Kommentar

                      • MikeW
                        Användare
                        • september 2005
                        • 155

                        #12
                        Tycker det är intressant att det hela tiden talas om "de goda bakterierna" eller "den bra bakteriefloran". Hade varit kul om någon skulle vilja definiera vilka dessa bra bakterier är....(med namn!)? Det jag har läst är att det egentligen inte finns några "goda" bakterier i vattnet. Det man ska rikta in sig på är att skapa rätt förhållanden i filtret för att omvandla amoniumet till nitrit och sedan den direkt skadliga nitriten till nitrat. Detta sker via två olika autonoma bakterier som kräver (1)en yta att fästa sig vid (så de "simmar" inte runt i vattnet), (2)god syresättning och (3)mat i form av kol och kväve. De kan ju då givetvis även finnas nere i grusen men inte i vattnet, så jag tror inte att man ska vara så rädd för att bränna de "goda bakterierna". Däremot stämmer det att fiskarna blir lite mer känsliga för "normalt" akvarievatten efter det att de gått i ett kar med ett effektivt UV-C. Det handlar om att fiskens immunförsvar vant sig vid att inte behöva kämpa mot de "dåliga" bakterierna i det skitiga vattnet eftersom de blivit brända.

                        Någon visare akvarist för gärna rätta mig om jag har fel.....
                        "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          Hej
                          om man har ett filter med bakterier och man monterar ett uvc i akvariet är det någon som tror att det blir sterilare vatten i filtret då ?

                          och vad menas med att fiskarna blir brända av uvc ?

                          samt måste man ge dom en skitmiljö för att dom ska bli tåliga ?

                          piloter startar alltid i motvind men sen är det bättre med vinden i ryggen

                          Vänligen
                          Christer
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • jannemannen
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 306

                            #14
                            Ursprungligen postat av MikeW
                            Tycker det är intressant att det hela tiden talas om "de goda bakterierna" eller "den bra bakteriefloran". Hade varit kul om någon skulle vilja definiera vilka dessa bra bakterier är....(med namn!)? Det jag har läst är att det egentligen inte finns några "goda" bakterier i vattnet. Det man ska rikta in sig på är att skapa rätt förhållanden i filtret för att omvandla amoniumet till nitrit och sedan den direkt skadliga nitriten till nitrat. Detta sker via två olika autonoma bakterier som kräver (1)en yta att fästa sig vid (så de "simmar" inte runt i vattnet), (2)god syresättning och (3)mat i form av kol och kväve. De kan ju då givetvis även finnas nere i grusen men inte i vattnet, så jag tror inte att man ska vara så rädd för att bränna de "goda bakterierna". Däremot stämmer det att fiskarna blir lite mer känsliga för "normalt" akvarievatten efter det att de gått i ett kar med ett effektivt UV-C. Det handlar om att fiskens immunförsvar vant sig vid att inte behöva kämpa mot de "dåliga" bakterierna i det skitiga vattnet eftersom de blivit brända.

                            Någon visare akvarist för gärna rätta mig om jag har fel.....
                            Say no more ! Jag tror att du har helt rätt !

                            Mvh/Janne
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                            Kommentar

                            • MikeW
                              Användare
                              • september 2005
                              • 155

                              #15
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Hej
                              om man har ett filter med bakterier och man monterar ett uvc i akvariet är det någon som tror att det blir sterilare vatten i filtret då ?

                              och vad menas med att fiskarna blir brända av uvc ?

                              samt måste man ge dom en skitmiljö för att dom ska bli tåliga ?

                              piloter startar alltid i motvind men sen är det bättre med vinden i ryggen

                              Vänligen
                              Christer
                              1. Förstår inte varför du ställer ironiska frågor. Känns i alla fall som ironi. Har du någon kunskap att dela med dig av så gör det istället. Läs inläggen på forumet så ser du att detta är en vanligt förekommande tanke. Försöker bara dela med mig av det lilla jag vet.

                              2. Jag säger inte att fiskarna blir brända utan att de dåliga bakterierna i det skitiga vattnet blir brända. Syftningsfel från min sida....

                              3. Min erfarenhet av UV-C och fiskar som gått i kar med dessa är att fiskarna ibland har fått problem när jag fört över dem till kar utan UV-C. Detta var mitt försök till förklaring av detta fenomen.
                              Senast redigerad av MikeW; 28 september 2007, 23:18.
                              "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                              Kommentar

                              Arbetssätt...