Vilken Jordätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matereo
    Användare
    • januari 2006
    • 169

    #16
    Ursprungligen postat av olof
    Hej!

    G. iporangensis är det som alla dessa fiskar säljs som just nu eftersom det är en eftertraktad art. Om du ska kolla om det verkligen stämmer måste du nästan ha fångstplats och det lär nog bli svårt om butiken inte ens har koll på vilket släkte det är. Ett tipps är att följa fisken till källan. Din butik har nog handlat av simontorp (kolla detta) de har troligen fått dem från Glaser (kolla detta) skicka Glaser ett mail och fråga om fångstplats, de brukar ha koll.

    mvh

    olof
    Ja jag kanske gör det... På fishbase och endel andra sidor så anges iporangensis längd som betydligt behändigare än Brasiliensis. Somliga i forum säger att de har ex. som är uppåt 30cm men då är det nog frågan om felmärkta Brasiliensisar. Eftersom jag bor i ett torp med annan prioritet än att förstärka golv så är kar med 2-300L vad jag törs ha igång just nu...

    Kommentar

    • matereo
      Användare
      • januari 2006
      • 169

      #17
      Ja, jag måste säga att nu när jag läst inlägg i flera forum och trådar ang. Brasiliensis, Iporangensis mfl... näraliggande jordätare så är det ju helt klart att det råder mycket förvirring angående vad som är vad... tex hur vet man att G. Häggströmstvå bilder under Brasiliensis inte är Iporangensis??

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av matereo
        Ja, jag måste säga att nu när jag läst inlägg i flera forum och trådar ang. Brasiliensis, Iporangensis mfl... näraliggande jordätare så är det ju helt klart att det råder mycket förvirring angående vad som är vad... tex hur vet man att G. Häggströmstvå bilder under Brasiliensis inte är Iporangensis??
        G. iporangensis ansags vara en synonym till brasiliensis mellan 1987 och 2002 vilket forstars gor det forvirrande. Det var alltsa "ratt" att kalla den brasiliensis mellan dessa artal.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #19
          Hej!

          "hur vet man att G. Häggströmstvå bilder under Brasiliensis inte är Iporangensis??"

          Jag får kontra med att fråga hur man vet att Calles bild på G. iporangensis inte är brasiliensis?

          Hela Brasiliensis gruppen är en röra och det man kan säga är väl att iporangensis är dem som går att fånga innom utbredningsområdet; Bergsbäckar som mynnar ut i Rio Ribeira de Iguapé, delstaten Iporanga, Brasilien. Sen finns det troligen en mängd andra arter varav de flästa inte är beskrivna och en del förekommer i handeln som tex "bahia red".

          Det man kan notera är att de just nu verkar eftertraktade och att vissa "omärkta" G. brasiliensis varianter därför kan riskera att bli märkta som iporangensis.

          mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • matereo
            Användare
            • januari 2006
            • 169

            #20
            Ursprungligen postat av olof
            Hej!

            "hur vet man att G. Häggströmstvå bilder under Brasiliensis inte är Iporangensis??"

            Jag får kontra med att fråga hur man vet att Calles bild på G. iporangensis inte är brasiliensis?

            Hela Brasiliensis gruppen är en röra och det man kan säga är väl att iporangensis är dem som går att fånga innom utbredningsområdet; Bergsbäckar som mynnar ut i Rio Ribeira de Iguapé, delstaten Iporanga, Brasilien. Sen finns det troligen en mängd andra arter varav de flästa inte är beskrivna och en del förekommer i handeln som tex "bahia red".

            Det man kan notera är att de just nu verkar eftertraktade och att vissa "omärkta" G. brasiliensis varianter därför kan riskera att bli märkta som iporangensis.

            mvh

            olof
            Det är klart att man inte kan veta alls vilka bilder som är vilka så länge inte bilden styrkt föreställer en jätte firre på 20-20 cm... då är det iaf inte iporangensis. Trist, riktiga Iporangensisar är säkert trevliga, men på måndag får firrana gå tillbaka, eftersom att ingen, varken Guldfisken och Simontorp kunnat svara (inte Glaser heller)...

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #21
              Hej!

              Bra val. Man ska inte köpa något man inte beställt.

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • matereo
                Användare
                • januari 2006
                • 169

                #22
                Ursprungligen postat av olof
                Hej!

                Bra val. Man ska inte köpa något man inte beställt.

                mvh

                olof
                Jajjamen, idag åkte de tillbaka. Sedan blev det 7 Cupido till(har redan) hos konkurrenten, några bolivianska fjärilar(som tröst) och ett tjing på 10 Corydoras Sterbai, så nu är jag väldans glad igen efter fånga upp och sabba interiörs helvetet imorse

                Kommentar

                • Nicke SA
                  NCS Medlem
                  • januari 2007
                  • 290

                  #23
                  Du får gärna posta lite bilder på dina cupido vad det lider. Du har ju mycket bättre kamera än mig som endast kan ta med en ynka mobilkamera. Lycka till med dem!
                  Mvh Niklas
                  Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...