Vilken Jordätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matereo
    Användare
    • januari 2006
    • 169

    Vilken Jordätare?

    Jaha... var i en affär på vars fisklista skulle ha en viss jordätare och sade väl där att jag skulle ha 5st. När jag kommer hem och släpper ned så upptäcker jag att det definitivt inte är det jag förutsatt och vad de på butiken hävdar... frågan är vad?

    Ytterst tacksam för ev. svar!

    Mvh... Matereo!

    Senast redigerad av matereo; 26 september 2007, 15:28. Anledning: felstavning
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Vad sa de i affären att det skulle vara för art?

    Kommentar

    • matereo
      Användare
      • januari 2006
      • 169

      #3
      Ja jag skäms nästan... men kikade knappt... Det är så att jag har ett gäng Biotodoma Cupido och tänkte köpa fler.... och så långt ifrån som detta är är ju bara orhört. På guldfisken så hävdar de fortfarande att det är Biotodomor vilket ju är helt utanför denna världen. I värsta fall har jag tänkt Brasiliensisar... och i bästa fall(kan tänka mig att behålla dem då) Gymnogeophagusar av någon sort(men tror inte riktigt på det).

      Biotodomor jag har och har haft har alla mycket små fjäll, små små munnar, lyrformad stjärt(mer eller mindre) samt kroppsfläcken generellt väldigt högt upp mot ryggfenen samt långt bak. Dessa har stora fjäll, silver och blåstick i sidofjällen... Som sagt vad månde detta vara?
      Senast redigerad av matereo; 26 september 2007, 15:48.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Geophagus brasiliensis el dyl enligt mig.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • matereo
          Användare
          • januari 2006
          • 169

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Geophagus brasiliensis el dyl enligt mig.
          Det var det jag fruktade!

          Tack Ola!

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Helt klart någon i Brazilensis komplexet...

            Vad har du för andra fiskar i karet eftersom du fruktade att det var Brazilensis?

            Hur kunnig är affären som du handlat på? har man sett en biotodoma ens på foto eller en Braziliensis ens på foto så ser man med engång vad det är frågan om
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • matereo
              Användare
              • januari 2006
              • 169

              #7
              Ursprungligen postat av Crenicichla
              Helt klart någon i Brazilensis komplexet...

              Vad har du för andra fiskar i karet eftersom du fruktade att det var Brazilensis?

              Hur kunnig är affären som du handlat på? har man sett en biotodoma ens på foto eller en Braziliensis ens på foto så ser man med engång vad det är frågan om
              Ja... Jag menar ju det! Inget stämmer med biotodoma ju. Jo det är ju en anrik butik och det är klart att alla kan ju göra fel. Men jag vill bara inte ha +20cm jordätare... har ingen plats. Dom åker tillbaka.
              Senast redigerad av matereo; 26 september 2007, 17:26.

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Min erfarenhet är att de brukar ha koll på Guldfisken. Men helt riktigt är det garanterat inte någon Biotodoma (de brukar även vara ganska enivsa även om de har fel). Åk dit med lämplig litteratur och överbevisa dem (alternativt använd deras egna litteratur, de har ganska många olika böcker med båda arterna). Tommy som äger stället har hållt på med fiskar hela sitt liv så han borde inse att han har fel i det här fallet.

                Hur som helst vore det garanterat katastrof för dina Biotodomor att bo med någon art från Brasiliensiskomplexet en längre stund. Lite synd att du ska behöva åka hela vägen från Löttorp för att du har fått hem fel fiskar bara.

                /Jocke

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Min erfarenhet är att de brukar ha koll på Guldfisken. Men helt riktigt är det garanterat inte någon Biotodoma
                  Det verkar inte vara forsta gangen det hander. Affarerna verkar kunna fa brasiliensis nar de bestaller Gymnogeophagus och Biotodoma. Nagon med mer insikt far tala om ifall det hander ibland eller ofta samt vems fel det ar (exportor eller grossist) eller om jag drar for hoga vaxlar pa tredje gangen under femton ar.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • matereo
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 169

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Det verkar inte vara forsta gangen det hander. Affarerna verkar kunna fa brasiliensis nar de bestaller Gymnogeophagus och Biotodoma. Nagon med mer insikt far tala om ifall det hander ibland eller ofta samt vems fel det ar (exportor eller grossist) eller om jag drar for hoga vaxlar pa tredje gangen under femton ar.
                    Det är nog inte helt ovanligt och jag tror det är Simontorp som klantat sig, för dom har haft Biotodomor länge, men har väl rejäla rader kar med fisken i och när dom ska packa ihop en order snabbt så kan firrarna som oftast ser grå och skrämda ut säkerligen lätt åka med ur fel burk. Men visst stämmer det. Har sett multispinosor i butik med akvariehörna som varit chokladciklider och sett fraktsedel där det stått multispinosa!? Även om jag tycker att en handlare måste ha ett viss know how med.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Jepp det har hänt mig oxå alldeles nyligen. Köpte Biotodoma och efter tre veckor visade det sig att det lutade åt G. Brasiliensis och en vecka senare var alla tvivel borta. Hade fått hem fel fisk helt enkelt.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Nicke SA
                        NCS Medlem
                        • januari 2007
                        • 290

                        #12
                        Äkta vara av dålig bildkvalite med hjälp av telefonen. Jag köpte sex st. i Åled i Mars. Ett par av mina har lekt en gång, dock inga yngel bara ägg. Är dock säker på att jag har två par. Hoppas ni som gått bet på biotodoma, får tag på dem en dag. De är supertrevliga men kommer till korta mot de flesta andra. Viktigt att de får ett lugnt akvarium med lugna kompisar.
                        Mvh Niklas
                        Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Hej!

                          Jag gissar att de är Geophagus iporangensis. Eller i vart fall att det är grossistens "verkliga" namn på dem. Såg något väldigt snarlikt under det namnet i butik idag nämligen.

                          mvh

                          olof
                          Senast redigerad av olof; 26 september 2007, 21:57.
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • matereo
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 169

                            #14
                            Ursprungligen postat av olof
                            Hej!

                            Jag gissar att de är Geophagus iporangensis. Eller i vart fall att det är grossistens "verkliga" namn på dem. Såg något väldigt snarlikt under det namnet i butik idag nämligen.

                            mvh

                            olof
                            Jo det skulle kunna stämma... Dom är lika Iporangensis, helt klart.

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1823

                              #15
                              Hej!

                              G. iporangensis är det som alla dessa fiskar säljs som just nu eftersom det är en eftertraktad art. Om du ska kolla om det verkligen stämmer måste du nästan ha fångstplats och det lär nog bli svårt om butiken inte ens har koll på vilket släkte det är. Ett tipps är att följa fisken till källan. Din butik har nog handlat av simontorp (kolla detta) de har troligen fått dem från Glaser (kolla detta) skicka Glaser ett mail och fråga om fångstplats, de brukar ha koll.

                              mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...