Extra röda rödebror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #31
    Ursprungligen postat av Rauken
    Och doseringen var??
    Köpte min påse på 5g på akvarielagret. Gjorde nästan 5kg man skulle ha ca 1g per kilo men det finns ju olika styrka på astaxtantinet. Beställde nyligen astaxtantin ifrån en firma i Gustafsberg efter tipps ifån er här på forumet. Det var också 5g påsar 1 påse skall räcka till ca 1,7kg mix. Det jag köpte sist är naturligt astaxtantin.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • januari 2007
      • 310

      #32
      Ursprungligen postat av Malawe
      Det stämmer som jag skrivit. Problemet med spirulina är att den är lätt att överdosera och ger ibland oönskade pigmentförändringar i form av svarta prickar eller sotliknande områden.

      Jag tycker absolut att man ska kombinera spirulina och astaxanthin, men i måttliga mängder där fiskens nyttointag prioriteras före färgförstärkning...dvs dosera måttligt för att få ett realistiskt och bra resultat.
      Vad anser du som måttlig mängd av spirulinan och astaxanthin per kilo räkmix
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av Rauken
        Vad anser du som måttlig mängd av spirulinan och astaxanthin per kilo räkmix
        jag sålde en del räkmix till zooaffärerna runt göteborg förut, då tog jag en matsked av astaxanthinet till ett kilo färdig räkmix.
        Och det var av den sorten som säljs genom ncs.
        Och jag hörde aldrig några klagomål från affärerna, så det var nog en lagom dosering av astaxanthin.janne

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #34
          angående färg, då speciellt röd, har nån av er erfarenhet av Cyclop-eeze?
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Daniel_N
            Användare
            • april 2007
            • 74

            #35
            Kan jag, som inte är medlem i NCS, köpa astaxanthin på nåt annat ställe än en hälsobutik?

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #36
              Ursprungligen postat av Daniel_N
              Kan jag, som inte är medlem i NCS, köpa astaxanthin på nåt annat ställe än en hälsobutik?
              Visst kan du det. På samma ställe som vi medlemmar handlar, men du får betala mera
              Tony Englund

              Kommentar

              • Daniel_N
                Användare
                • april 2007
                • 74

                #37
                Ursprungligen postat av Tony
                Visst kan du det. På samma ställe som vi medlemmar handlar, men du får betala mera
                Linkan AB eller?
                Glömde en sak. Kan jag, som ej storodlar, köpa en mycket liten mängd av detta?
                Jag gör av ganska lite räkmix just nu eftersom jag bara har ett halvfullt kar och dessutom varvar med pellets.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Man kan alltid gå ihop flera stycken och köpa...eller så kanske du känner någon som du kan få köpa lite av för att prova.

                  Naturose astaxanthin från Linkan AB håller minst två år i frysen.

                  Annars finns Astaxin på Hälsoapoteket, men där måste man ta ur pulvret ur kapslar. Det är också starkare koncentration. Mycket bök, men funktionellt. Inte direkt billigt där heller, men då får du mindre mängd iallafall.
                  Senast redigerad av StefanL; 26 september 2007, 22:22.

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #39
                    Ursprungligen postat av specmats
                    angående färg, då speciellt röd, har nån av er erfarenhet av Cyclop-eeze?
                    Japp. Ett bra färgfoder men..........utmaningen är att få fisken och äta det om den inte är uppväxt på det.
                    Med ganska lyckat resultat blandar jag i det med "vanligt" flingfoder.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      Alltså...jag tycker att den där cyclop-eeze "hype´n" var något som föll platt. Jag testade fodret, men mina dåvarande fiskar var verkligen inte intresserade av det alls.

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #41
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Alltså...jag tycker att den där cyclop-eeze "hype´n" var något som föll platt. Jag testade fodret, men mina dåvarande fiskar var verkligen inte intresserade av det alls.
                        Nej mina verkar tycka att cyclop-eeze smakar skit för de spottar ut det ur munnen, man skall nog blanda det med ett foder fiskarna gillar så kanske man kan lura i dom det. Vet ej effekten, har inte orkat hålla på...


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • Rauken
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 310

                          #42
                          Ursprungligen postat av Rauken
                          Vad anser du som måttlig mängd av spirulinan och astaxanthin per kilo räkmix
                          Förtydligar frågan lite... Om man använder BÅDE Spirulina och astaxanthin, skall man då använda samma dosering på resp. tillsats som om man bara använde den ena tillsatsen eller bör man minska på doserna för att inte få en total överdosering av "färghöjande" komponenter???
                          Idag har jag i ca. 1 tesked spirulina per kg mix och ett tips här var ca. 1 matsked astaxanthin per kg mix. Bör man då halvera tillsatserna?
                          Senast redigerad av Rauken; 28 september 2007, 07:10. Anledning: Ett ord kom inte med...
                          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #43
                            Cyclop-eeze älskar ju fiskarna... eller inte =)
                            Jag har iof efter en viss tid lyckats få ett gäng rödzebror att ät det utan att blanda ut det med annat foder, dom har väl vant sig.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1493

                              #44
                              Ursprungligen postat av Rauken
                              Förtydligar frågan lite... Om man använder BÅDE Spirulina och astaxanthin, skall man då använda samma dosering på resp. tillsats som om man bara använde den ena tillsatsen eller bör man minska på doserna för att inte få en total överdosering av "färghöjande" komponenter???
                              Idag har jag i ca. 1 tesked spirulina per kg mix och ett tips här var ca. 1 matsked per kg mix. Bör man då halvera tillsatserna?
                              Jag andvände samma dosering av både spirulinan och astaxtantinet. Spirulinan förstärker väl det gröna o blå pigmenten och astaxantinet det röda o till viss mån det gula pigmentet. Så jag tror inte det blir för mycket av det goda....Spirulinan är väl dessutom väldigt nyttigt och astaxtantinet likaså då det är en antdoxiant.


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #45
                                Ursprungligen postat av Rauken
                                Förtydligar frågan lite... Om man använder BÅDE Spirulina och astaxanthin, skall man då använda samma dosering på resp. tillsats som om man bara använde den ena tillsatsen eller bör man minska på doserna för att inte få en total överdosering av "färghöjande" komponenter???
                                Idag har jag i ca. 1 tesked spirulina per kg mix och ett tips här var ca. 1 matsked per kg mix. Bör man då halvera tillsatserna?
                                ja där tror jag jag att du upfattade texten lite fel, du kan inte lägga en matsked spirulina till ett kilo räkmix, då blir det ob fiskar.
                                Men lägg en tesked spirulina som du gör nu, funkar det utan att få svarta fläckar så okej.
                                Sedan tar du en matsked utav astaxhantinet till ett kilo räkmix, den typen som ncs har rabatt på så blir det säkert bra.janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...