Extra röda rödebror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av Tony
    Jag har ett väldigt färskt test med astaxanthin. Ruskigt knallröda astax-rödzebra blandades med pellets-bleka i samma kar. Efter att alla fått samma pellets tog det ca 6 veckor innan jag inte kunde se skillnad på dem.

    Rödzebrayngel som får astax-mix från nykläckt stadie blir nästan självlysande röda. Väntar man tills yngel är 2-3cm innan man börjar ge astax-mix ger det inte alls samma resultat utan man får vänta i evigheter innan de blir sådär lysande röda.

    Sammanfattningsvis bör man ge yngel astax-mix från dag ett, och då gärna flera gånger per dygn, för att de skall bli maximalt röda. Personligen tycker jag det känns mer rättvist att mata rödzebra med standard räkmix då fisken får lite mer "normala" färger utan att se blaskiga ut. "Billiga" pellets är värdelöst för rödzebra.
    jag får väl hänga på tonys råd också, urvalsodling på att ta bort dom med sot på pannan är viktigt, det har jag själv gjort med mina röd zebra, jag har även odlat på dom rödaste.
    Men röd zebra är grymt känsliga på vilket foder dom får, du kan ta den rödaste zebran du har sett, matar du den med ett foder som inte innehåller färgförstärkande ämne så blir den gul till slut.
    Sedan nästa sak sak som är viktigt för att få röda zebror, låt dom inte växa upp mot en ljus bakgrund, då spelar det ingen roll hur mycket färgfoder du matar med det blir inte bra ändå, dom blir rosa. Om du vill ha riktigt röda så lägg dom mot en mörk bakgrund.Och till slut ljuset är grymt viktigt hur en rödzebra ska utveckla sina färger.
    När jag läste Mikael reportage från malaysia i senaste ciklidbladet, hur dom fick fram bra färger på sina malawi bara på grund utav att dom gick i solsken, och dom matade inte med något speciellt foder
    Så alla belackare som tror sig att tro, att röd zebrorna får en röd färg bara på grund utav att man sätter dit ett groluxrör.
    Testa själva att odla och sedan kan ni gå ut och kritisera.janne

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • april 2002
      • 1321

      #17
      Ursprungligen postat av malawijanne
      När jag läste Mikael reportage från malaysia i senaste ciklidbladet, hur dom fick fram bra färger på sina malawi bara på grund utav att dom gick i solsken, och dom matade inte med något speciellt foder
      Så alla belackare som tror sig att tro, att röd zebrorna får en röd färg bara på grund utav att man sätter dit ett groluxrör.
      Testa själva att odla och sedan kan ni gå ut och kritisera.janne
      OK, kanske, men vad har groluxrör och dagsljus gemensamt?
      Om dina firrar har BLIVIT röda av groluxrör (inte SER röda ut), så skulle
      det vara intressant att se dom i t.ex "aquarell-ljus" eller MH.....
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        Ursprungligen postat av Hank
        OK, kanske, men vad har groluxrör och dagsljus gemensamt?
        Om dina firrar har BLIVIT röda av groluxrör (inte SER röda ut), så skulle
        det vara intressant att se dom i t.ex "aquarell-ljus" eller MH.....
        Ja nu har inte mina rödzebra blivit röda utav grolux, skrev jag så otydligt så menade jag inte det.
        Det jag skrev däremot att, dagsljus påverkar fiskens utveckling när det gäller färger.
        sedan så påverkar även i vilket slags ljus dom går i baljorna också, men det har jag inget belägg för om det är grolux eller något annat ljus som gäller.
        Och jag måste även nämna den avelsgruppen jag har odlat på sedan 20 år tillbaka, det är den grupp som jag har fått fram dom rödaste och utan sot på.
        Men man ska inte tro att bara för att man matar med mycket astaxhantin så får man fram knallröda rödzebra, det har både jag och tony skrivit att det finns mer saker som påverkar det.
        jag har själv kört en VF grupp och dom ynglen fick inte alls samma färg som mina odlade trots att jag gjorde på samma sätt. Däremot så blev dom ynglen från mina vilda väldigt sotiga.
        Jag försökte även för några år sen att blanda in mina vildfångade med mina urvalsodlade, men det blev också sotiga djur med dålig färg.
        jag har även kört andra grupper paralellt och samma sak där, dom kom inte alls upp i samma röda färg som min gamla avelsgrupp. så dom som har köpt yngel från mina gamla stam se nu till att håll den ren, så ska ni se att ni får kanondjur, bara ni ger dom rätt förutsättningar.janne

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #19
          Ursprungligen postat av ozric
          Vore kul med ett experiment ang. det. Asta-spetsad mix på hälften av dem å en mix på enbart ärtor och räkskal på de andra. Jag tror skillnaden inte skulle bli alltför stor.
          Visst kan du göra ett experiment men helt onödigt, jag vet att det blir stor skillnad på färgen, och jag blir mycket förvånad om ni inte kommer fram till samma resultat.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #20
            Ursprungligen postat av Malawe
            Ska bli kul att se vad deelay svarar...tror hans svar var ett skämt.

            Urvalsodlade ska ha en starkare röd färg då de är framavlade på det sättet att de starkaste röda valts fram för att odla på. De är starkast röda även utan tillskott av t ex astaxanthin. Det kan dock vara svårt att avgöra vilken av två fiskar som är urvalsodlad och vilken som är "Hottad" med astaxanthin enbart.
            Ett sätt och ta reda på om dom är urvalsodladade eller foderodlade är och ge dom "vanligt" foder någon månad.
            Det andra är och försöka ta reda på var dom kommer ifrån och ta reda på vad odlaren har fött upp dom på för foder.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Johan F
              Visst kan du göra ett experiment men helt onödigt, jag vet att det blir stor skillnad på färgen, och jag blir mycket förvånad om ni inte kommer fram till samma resultat.
              Jag kan utveckla det vidare visst påverkar astaxanthinet en del stammar av röd zebra så att man ser stor skillnad på färgen.
              Men å andra sidan så finns det andra stammar utav som man knappt ser skillnad på den röda färgen trots att man matar med astaxanthin.
              Så det exprimentet beror på vilka avelsdjur man har.
              Och som jag har skrivit i mina inlägg innan så är det fler faktorer som påverkar om du ska få fram riktigt fina rödzebror utan sot på pannan.
              Det är lite underligt har ni glömt av hur rödzebrorna såg ut innan när dom var matade med enbart pellets, som gula, ja där kan man kalla dom övergödda grisar.
              sedan kom räkmixen, det var då dom börjar få lite normal kroppsform och framförallt färg. Och sedan att man kan spetsa till det med astaxanthin, och samtidigt har bra avelsdjur, det är bara ett plus.janne

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #22
                Ursprungligen postat av Johan F
                Ett sätt och ta reda på om dom är urvalsodladade eller foderodlade är och ge dom "vanligt" foder någon månad.
                Det andra är och försöka ta reda på var dom kommer ifrån och ta reda på vad odlaren har fött upp dom på för foder.
                Är dina rödzebra urvalsodlade eller foderodlade.janne

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Jag kan utveckla det vidare visst påverkar astaxanthinet en del stammar av röd zebra så att man ser stor skillnad på färgen.
                  Men å andra sidan så finns det andra stammar utav som man knappt ser skillnad på den röda färgen trots att man matar med astaxanthin.
                  Så det exprimentet beror på vilka avelsdjur man har.
                  Och som jag har skrivit i mina inlägg innan så är det fler faktorer som påverkar om du ska få fram riktigt fina rödzebror utan sot på pannan.
                  Det är lite underligt har ni glömt av hur rödzebrorna såg ut innan när dom var matade med enbart pellets, som gula, ja där kan man kalla dom övergödda grisar.
                  sedan kom räkmixen, det var då dom börjar få lite normal kroppsform och framförallt färg. Och sedan att man kan spetsa till det med astaxanthin, och samtidigt har bra avelsdjur, det är bara ett plus.janne
                  Kunde inte sagt det bättre själv.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #24
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Är dina rödzebra urvalsodlade eller foderodlade.janne
                    Som du säkert vet Janne har jag endast små rödzebror, idag ca 5 cm och till antalet 15 st. Jag har inget och odla på ännu utan tanken är att dessa ungdjur skall jag låta växa upp för att se om några blir tillräckligt fina som avelsdjur. Men redan nu ser man att ganska många har rätt förutsättningar.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Daniel_N
                      Användare
                      • april 2007
                      • 74

                      #25
                      Det är mycket intressanta svar i den här tråden må jag säga
                      Frågan är hur man ska veta om de snygga zebrorna i butiken är urvalsodlade eller bara "asta-boostade" eller både och. Såklart kan man ju fråga, men det är ju inte säkert att butiksinnehavaren vet det.

                      En fråga till. Hur reagerar golden och maingano på astaxanthin, blir det nån skillnad överhuvudtaget?

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Ursprungligen postat av Daniel_N
                        Det är mycket intressanta svar i den här tråden må jag säga
                        Frågan är hur man ska veta om de snygga zebrorna i butiken är urvalsodlade eller bara "asta-boostade" eller både och. Såklart kan man ju fråga, men det är ju inte säkert att butiksinnehavaren vet det.

                        En fråga till. Hur reagerar golden och maingano på astaxanthin, blir det nån skillnad överhuvudtaget?
                        Golden får en mer mättad gul färg, men den är fortfarande gul. Jag matade ganska kraftigt med astaxanthin, men de blev inte orange eller rödaktiga som en del kanske kan tro. Astaxanthin ges till hönor för att äggen ska få den där mättade djupgula färgen på äggulan. Maingano vet jag inte, men astaxanthin fungerar mest på gula och röda pigment, medans spirulina t ex fungerar mest på gröna och blå pigment.

                        Kommentar

                        • Rauken
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 310

                          #27
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Det tror däremot jag...

                          Det är solklart att astaxanthin spetsad räkmix har färgförstärkande effekt som mattas av om de inte får tillgång till fodret. Så är det faktiskt med de flesta fodersorter...alla har på något sätt effekt på fiskarnas välmående och färgåtergivning. Idag har oerhört många fiskproducenter astaxanthin OCH spirulina i sina foderprodukter..mer eller mindre.

                          Tar du bort OSI flingorna och bara ger majsflingor så blir det effekt även där.
                          Skulle det alltså vara OK att använda BÅDE astaxanthin och spirulina i mixen? Hur skall man i så fall dosera? Idag använder jag ca. 5 ml spirulina per kg räkmix.
                          Om det stämmer som du skrivit i ett senare inlägg att dom har olika effekt beroende på fiskens färg skulle en mix med båda tillsatserna vara idealisk för mig då jag idag har 2 kar, ett med demasoni och golden (alltså blått & gult med inslag av svart) samt ett med Troffar. körsbär (alltså rött och svart)
                          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            Det stämmer som jag skrivit. Problemet med spirulina är att den är lätt att överdosera och ger ibland oönskade pigmentförändringar i form av svarta prickar eller sotliknande områden.

                            Jag tycker absolut att man ska kombinera spirulina och astaxanthin, men i måttliga mängder där fiskens nyttointag prioriteras före färgförstärkning...dvs dosera måttligt för att få ett realistiskt och bra resultat.

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1493

                              #29
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Det stämmer som jag skrivit. Problemet med spirulina är att den är lätt att överdosera och ger ibland oönskade pigmentförändringar i form av svarta prickar eller sotliknande områden.

                              Jag tycker absolut att man ska kombinera spirulina och astaxanthin, men i måttliga mängder där fiskens nyttointag prioriteras före färgförstärkning...dvs dosera måttligt för att få ett realistiskt och bra resultat.
                              Underbart för jag gjorde nyligen en fet sats med räkmix då jag hade i både asaxtantin och spirulina. Det verkar som astaxtantin har en välldigt snabb efekt då mina golden hanar har fått denna mättat gula färg efter väldigt kort tid....


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              • Rauken
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 310

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mattias777
                                Underbart för jag gjorde nyligen en fet sats med räkmix då jag hade i både asaxtantin och spirulina. Det verkar som astaxtantin har en välldigt snabb efekt då mina golden hanar har fått denna mättat gula färg efter väldigt kort tid....
                                Och doseringen var??
                                När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...