Möjlig korsning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    ALLA haplochromider verkar kunna fa fertil avkomma. Man kan korsa malawiciklider med viktoriaciklider. Aven de som lever sida vid sida i naturen men som ALDRIG korsar sig i naturen kan fa fertil avkomma i akvarium. Sedan finns det ett genflode mellan arter (dvs ibland sker det korsningar) men detta ar inte tillrackligt for att arterna ska kollapsa in i varandra.

    Ps. jag tror inte att du har korsningar, men det finns en mojlighet att hanen av ratt art "fatt igang" honorna, men att de sedan lekt med fel art. Finns hane ratt art sa korsar sig inte viktoria med malawi hur slagen han an blir. Han fixar till den anda. Finns det ingen hane sa kan de daremot leka over "sjogransen".

    Jag såg leken så jag vet 100% att det är korsning.. Hade 2st rostratushonor gående i karet i 2 år tillsammans med venustus hanen som också hade 6st honor att välja på. Men i onsdags skaffade jag ett par rostratus så att jag fick en hel grupp kanske vart honan sugen men tog fel kille?
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Ursprungligen postat av Peckers
      Jag såg leken så jag vet 100% att det är korsning.. Hade 2st rostratushonor gående i karet i 2 år tillsammans med venustus hanen som också hade 6st honor att välja på. Men i onsdags skaffade jag ett par rostratus så att jag fick en hel grupp kanske vart honan sugen men tog fel kille?
      Du hade alltså 2 rostratushonor gåendes med venustus hanen i 2år innan du skaffade hanar till de 2 honorna?

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #18
        Ursprungligen postat av Malawe
        Du hade alltså 2 rostratushonor gåendes med venustus hanen i 2år innan du skaffade hanar till de 2 honorna?
        Från början hade jag 1+3 men hanen gick bort sen gick de själva i närmare 2år ja. skaffade hanen i onsdags och honan lekte igår med venustusen
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Ursprungligen postat av Peckers
          Från början hade jag 1+3 men hanen gick bort sen gick de själva i närmare 2år ja. skaffade hanen i onsdags och honan lekte igår med venustusen
          Troligen gav den nya Rostratus-hanen rätt signaler som triggade honan att bli lekvillig..och då tog kungen i karet fasta på möjligheten med en av sina damer han var väldigt bekant med. Venustus hanen hade nog ringat in de honorna i sitt harem pga att de varit "herrelösa" så länge...

          Personligen tycker jag inte att det är så konstigt alls att det blev en korsning.

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #20
            Nyttig mat? ska man låta honan släppa dem i karet eller blir det jobbigt för henne psykiskt?
            Tömma henne o sen i med ynglena i karet? och sen får de andra kalasa.
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Don't go there, Ola. Jag känner naturligtvis till att det finns hybridarter, men det är ju inte alls det som gäller i detta sammanhang.

              Kommentar

              Arbetssätt...