Möjlig korsning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Möjlig korsning

    Har en möjlig korsning mellan N.Venustus och F.rostratus.
    Har haft Rostratushonorna ihopp (ca 2år) med en grupp venustus som leker regelbundet.. Men i Onsdags skaffade jag en Hane till rostratus honorna så det kan ju mycket väl vara så att det är han och att det inte är nån korsning, Har inte haft hane till dem på 2år och inget har hänt. Det som gör att jag misstänker korsning är att Venustushanen jagat runt på både sina honor och rostratus honorna. Och att Rostratus hanen var mobbad de första dagarna och bara hängde i ett hörn, nu har han dock börjat bli normal.

    Om det är en korsning är det väll bara att klämma ynglen då de kommit ut? Borde synas om de är rostratus enbart?
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #2
    Såg Venustus hanen tillsammans med den rostratus honan nu.. Vad ska man göra klämma ihjäl de små liven eller ska man låta henne spotta dem i karet så rowisarna får jaga lite =P

    Hur ska man undvika detta? byta plats på rostratusen till andra 720L har dock venustus där med =( Har inte hänt förr och då har de gått ihopp i 2år samt att venustusen har 6st egna honor att välja på.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Ska man spara dem och sälja som ny art? borde förekomma i sjön också?
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Ursprungligen postat av Peckers
        Ska man spara dem och sälja som ny art? borde förekomma i sjön också?
        Nääää!
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Ursprungligen postat av Peckers
          Ska man spara dem och sälja som ny art? borde förekomma i sjön också?
          Man får inte en ny art på det sättet, man förstör två gamla.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Det där är lite kluvet. Jag tycker inte om det...men tyvärr är det ju förekommande med korsningar hos en del andra arter och att de sedan säljs som "urvalsodlade korsningar" eller "hybridvarianter". Stora odlare håller ju på med sin egen typ av "förädling", som ibland kan vara mycket diskutabla.

            Som sagt..jag ogillar det..och håller med Mike_Noren och Hank i detta fallet.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Det är också rätt stor skillnad på riktade korsningar, där en odlare med flit korsar in en fisk från en annan art för att han vill ha nån viss egenskap från den att odla vidare på - och en slumpmässing gatukorsning.

              Grundregeln för hybrider är tyvärr att de får de sämsta egenskaperna från föräldra-arterna: brunaste färgerna, otydligaste teckningen, sämsta humöret...

              I princip har jag väl inga invändningar mot att man säljer hybrider förutsatt att det är klart angett att det inte är en naturart, fast jag skulle inte vilja ha en själv.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Man får inte en ny art på det sättet, man förstör två gamla.
                http://www.nature.com/nature/journal...ture04738.html
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • RobbanG
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 563

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Grundregeln för hybrider är tyvärr att de får de sämsta egenskaperna från föräldra-arterna: brunaste färgerna, otydligaste teckningen, sämsta humöret...
                  Jasså!!!? Var har du hittat denna genetik-regel? Varför skulle denna "regel" endast gälla "slumpmässig gatukorsning" och inte "riktade korsningar".

                  Det luktar mycket tyckande och lite vetande i detta påstående.
                  //Robert

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av RobbanG
                    Jasså!!!? Var har du hittat denna genetik-regel? Varför skulle denna "regel" endast gälla "slumpmässig gatukorsning" och inte "riktade korsningar".

                    Det luktar mycket tyckande och lite vetande i detta påstående.
                    Det Mike skriver om ar forsta generationen farger och morfologi hamnar ovanpa varandra liksom beteenden vilket ger "kladdiga" farger, stora "klumpiga" fiskar som ar aggressiva och slass med det mesta istallet for endast sin egen art. I andra generationen far man utklyvning och ibland "transgressiv segregation" dvs nya egenskaper nar generna "samarbetar" pa ovantade satt (det kan man forstas fa i forsta generationen ocksa).

                    Jag har erfarenhet fran ett gang egentillverkade korsningar (narbeslaktade arter fran Malawisjon och Viktoriasjon) och vi har ytterligare ett 20 tal pa jobbet. I stora drag galler Mikes "regel" men jag har en magkansla av att firrar som inte ar nara slakt alls ofta producerar ratt vackra F1 hybrider (t ex korsning mellan malawi och viktoriaciklider).
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 18 september 2007, 12:28.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Pundamilia nyerere x P. pundamilia
                      P. nyererei x P. azurea
                      P. red head x P. pundamilia
                      P. nyererei x P. igneopinnis

                      (kolla i artregistret hur de moderarterna ser ut)
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 18 september 2007, 12:24.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Lägger upp en hybrid till nämligen mellan Haplochromis sp. "thick skin" och Pundamilia nyererei.

                        Kommentar

                        • RobbanG
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 563

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Det Mike skriver om ar forsta generationen farger och morfologi hamnar ovanpa varandra liksom beteenden vilket ger "kladdiga" farger, stora "klumpiga" fiskar som ar aggressiva och slass med det mesta istallet for endast sin egen art. I andra generationen far man utklyvning och ibland "transgressiv segregation" dvs nya egenskaper nar generna "samarbetar" pa ovantade satt (det kan man forstas fa i forsta generationen ocksa).
                          Men då beror denna regel på antalet generationer och inte på om de är gatukorsningar eller mer riktade korsningar. Att vissa egenskaper hos de båda arterna integreras, mildras eller stärks är blir logiskt och så även det du kallade "transgressiv segregation".

                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Jag har erfarenhet fran ett gang egentillverkade korsningar (narbeslaktade arter fran Malawisjon och Viktoriasjon) och vi har ytterligare ett 20 tal pa jobbet. I stora drag galler Mikes "regel" men jag har en magkansla av att firrar som inte ar nara slakt alls ofta producerar ratt vackra F1 hybrider (t ex korsning mellan malawi och viktoriaciklider).
                          Med ytterligare fakta från dig kan jag förstå och acceptera mickes "regel". Det jag reagerade emot att regeln säger att bara skiten kommer fram via hybrider med undan taget för riktade korsningar. Det nämndes inget om antalet generationer som dessutom bör vara lika för att kunna jämföras mellan olika korsningssätt.
                          //Robert

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 1103

                            #14
                            I mitt fall blir de nog mat i karet och lite extranäring för mina rowisar =)
                            Men det skulle vart kul och se hur en sådan här korsning hade sett ut som vuxen =) Både venustusen och rostratusen är VF så det borde ju skett i naturen med?

                            Nu har de gått ihopp i 2år och inget hänt och jag har både honor och hanar av båda sorterna.. enda jag kan tänka är att jag släckte ner höromdagen för att de nya fiskarna inte skulle vara så shockade.. så då kanske venustusen såg fel i mörkret men det låter långsökt...
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Peckers
                              Både venustusen och rostratusen är VF så det borde ju skett i naturen med?
                              ALLA haplochromider verkar kunna fa fertil avkomma. Man kan korsa malawiciklider med viktoriaciklider. Aven de som lever sida vid sida i naturen men som ALDRIG korsar sig i naturen kan fa fertil avkomma i akvarium. Sedan finns det ett genflode mellan arter (dvs ibland sker det korsningar) men detta ar inte tillrackligt for att arterna ska kollapsa in i varandra.

                              Ps. jag tror inte att du har korsningar, men det finns en mojlighet att hanen av ratt art "fatt igang" honorna, men att de sedan lekt med fel art. Finns hane ratt art sa korsar sig inte viktoria med malawi hur slagen han an blir. Han fixar till den anda. Finns det ingen hane sa kan de daremot leka over "sjogransen".
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 18 september 2007, 17:30.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...