2 Al. Firefish
Hej Palle,
I min burk som är 160 cm lång har jag 2 Ahli Iceberg som är lika stora och de färgar fullt. Jag har 2 Cop. Trew. Nsis Fireline som även de är jämnstora och båda färgar fullt. En tredje hane är på gång men vågar inte riktigt färga fullt.
Al. Firefish har jag 2 hanar men med en storleksskillnad på 1-2 cm och bara den ena fägar fullt. Jag har även tidigare försökt få 2 Aulonocara att färga fullt och det har iaf inte funkat för mig. Skulle kanske funka böttre med 3 hanar och få 2 att färga som med mina fireline !?
I höst bygger vi till huset och då ska jag bygga in en ny burk i väggen. Ett akvarium med måtten 2 m långt, 80 cm djupt och 70 cm högt. Då kommer jag introducera en del av mina yngel av Firefishen för att se om ev. 5 hanar gör att den dominanta hannen låter flera hanar färga samtidigt.
Men mer om det om 7-10 månader :-)
Björn
Bifogar "rätt film" på Fireline, där det syns lite bättre hur de ser ut när det börjar växa till sig.
Vad skulle du göra med det här?
Kollaps
X
-
...så leverar jag med ett par månaders försening
Hej,
Filmen är i fulltdagsljus så du ser en hel del reflexer osv...men du borde iaf. få en känsla för hur fireline kommer att se ut. På dennaproffsfilm" figurerar även lite Ahli Iceberg , Aulonocarar (firedish / Rubin) som jagas. Burken är på 160x70x70
Som sagt högsta amatörmässigt filmat men firrarna är ok :-)
Björn
http://www.youtube.com/watch?v=Yrj0RFSQLosLämna en kommentar:
-
Snyggt! Jag har sett min Fireline i full lekdräkt och det är grymt snyggt att beskåda. Hanen är dock fortfarande lite skiftande i sitt humör och blir emellanåt ganska "blek" och tråkig. Arten leker fruktansvärt lätt och är en trivsam ciklid.
Fin "Firedish"? Elddisk...hm...Nja..Firefish ska det vara och mina håller på att färga ut.
Stort tack för videon och fotot!Lämna en kommentar:
-
Då Stefan/malawe frågade om en uppdaterad bild ....
...så leverar jag med ett par månaders försening
Hej,
Filmen är i fulltdagsljus så du ser en hel del reflexer osv...men du borde iaf. få en känsla för hur fireline kommer att se ut. På dennaproffsfilm" figurerar även lite Ahli Iceberg , Aulonocarar (firedish / Rubin) som jagas. Burken är på 160x70x70
Som sagt högsta amatörmässigt filmat men firrarna är ok :-)
Björn
Lämna en kommentar:
-
-
I akvariet nu:
12st Lethrinop albus, Kande Island
5st Aulonocara sp. "Fire fish"
6st Otopharynx lithobates
5st Copadichromis trewavasae "Mloto Fireline"
4st Synodontis petricola
2st AncistrusLämna en kommentar:
-
Lite uppdateringen...
Köpte idag ett nytt 375L akvarium med svart aluram för 600kr. Så nu börjar det bli lite kar på listan. Har ju detta 720L igång samt ett begagnat 540L tingat..plus köpet av 375:an idag. Så nu väntar en tid med ställningsbyggande och planering vart karen ska stå samt försöka ordna till ett ytterliggare kar som yngelakvarium.Lämna en kommentar:
-
Det är Biltema blästersand...0,2-1,0mm...blandat med en ännu finare sand vilket gjorde att jag blev tvungen att tömma akvariet på sanden när jag satte igång karet. Sanden blev för flyktig och virvlade runt. Nu har jag enbart Biltema blästersand 0,2-1,0mm och det fungerar kanon.
Anledningen till att jag blandade sand berodde på att jag hade för lite sand hemma av blästersanden och istället för att åka till Jönköping och Biltema så chansade jag med sand från akvariebutiken...en chansning som inte gick hem utan jag tog till slut och körde ned till Biltema och köpte den bästa sanden istället för att laborera.
För 49kr säcken (tror det är 25kg i en säck) så är det rena fyndet.Lämna en kommentar:
-
Det är Biltema blästersand...0,2-1,0mm...blandat med en ännu finare sand vilket gjorde att jag blev tvungen att tömma akvariet på sanden när jag satte igång karet. Sanden blev för flyktig och virvlade runt. Nu har jag enbart Biltema blästersand 0,2-1,0mm och det fungerar kanon.
Anledningen till att jag blandade sand berodde på att jag hade för lite sand hemma av blästersanden och istället för att åka till Jönköping och Biltema så chansade jag med sand från akvariebutiken...en chansning som inte gick hem utan jag tog till slut och körde ned till Biltema och köpte den bästa sanden istället för att laborera.
För 49kr säcken (tror det är 25kg i en säck) så är det rena fyndet.Senast redigerad av StefanL; 01 April 2008, 23:03.Lämna en kommentar:
-
oki!
det ljuset funkar ju kanon! EN fråga, vad har du för sand o tjocklek på den?Lämna en kommentar:
-
Men jag var grymt nära att köpa ursnygga M. callainos också..men avstod. var också mycket nära att köpa både C. moori eller P. phenochilus, Tanzania..men avstod även här. Tufft att vara selektiv...och man hade några ångestfyllda beslutsminuter hos Kent.
Jag är riktigt nöjd för att jag beslutade mig för att begränsa mig med S. petricola och C. trewavasae, "mloto fireline" Nsisi.Senast redigerad av StefanL; 27 March 2008, 22:45.Lämna en kommentar:
-
Bra köp... det är en fisk med lite klass det där =) eller som Laesk skulle sagt, socitets fisk =)=)Lämna en kommentar:
-
Missade att bifoga länkarna...sorry.
Arten ska likna Copadichromis trewavasae, "Mloto ivory" Lupingo förutom att Nsisi har gulorange linje längst ut på fenorna.Senast redigerad av StefanL; 27 March 2008, 22:05.Lämna en kommentar:
-
ja det har du rätt i men ja tänker inte direkt på störning vid lek utan rent generelllt så är mina malar buffliga med "taförsej-attityd",finns inte på världskartan att ja skulle ha sådana med vekare ciklider.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: