Vad skulle du göra med det här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #31
    Här kommer lite kritik. Jag tycker filtermodulerna tar för mycket focus. De sticker ner som utplacerade stenar på sidorna. Hade tagit bort en av dem och använt en annan modul som filtermodul. Nu ser det dumt ut med samma struktur.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Flipper
      Användare
      • mars 2005
      • 143

      #32
      Håller med...dom ser ut som två pelare som man absolut inte hittar i naturen = parallelt placerade i samma höjd...
      Du kan ta en av dom och placera den stående på bottenglaset istället, då blir det mindre simetriskt samtidigt som man döljer mycket av likheten mellan dom.

      Annars det är gyllene snittet som någon påpekade innan som blir mycket snyggare, om du placerar om övriga stenar..

      Vackert blir det hur som helst...lycka till
      Senast redigerad av Flipper; 14 september 2007, 09:48.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #33
        Ursprungligen postat av m[A]use^
        Mm, det är nog det som förstör hela intrycket. Resten hade sett ok ut, om det inte hade varit för filtermodulerna. Dom ser för symmetriska ut absolut. Som 2 högtalare på en vägg nästan.

        Finns väl hörnmoduler har ja för mig. Dom skulle du satsat på... För resten av inredningen är helt ok. Hade nog sett riktigt bra ut om inte för filtermodulerna...
        Känslan blir lite som du beskriver det.."2 högtalare på en vägg"..men det är också svårt att förena det praktiska inredningsmässigt. Jag har tyvärr inte haft möjligheten att titta ut moduler som skulle ha kunnat användas som filtermoduler istället, och frågan är om det hade sett så mycket annorlunda ut då de modulerna också behövt placerats -av praktiska skäl- på varsin sida om bakrutan. Alternativet finns att man antingen bygger inredningen så att den känslan försvinner..eller om man limmar på en extra modul på någon sida för att bryta likheten. Det är en avvägning då jag helst inte vill ha för mycket moduler heller och jag vill inte att de ska "hänga i luften" för mycket.

        Uppbyggnaden var menad att vara en bergsklyfta/dalgång...men det är svårt att få till det.

        Det här är ju anledningen till att jag startade tråden så förhoppningsvis går det med inspiration från andras ideer att hitta en modell som bryter av det symmetriska.

        Kommentar

        • Flipper
          Användare
          • mars 2005
          • 143

          #34
          Annan förslag är att flytta modulen som står bakom den blåa stenen och placera den nånstans framför den vänstra filter modulen, det ändrar hela bilden tillräckligt för att dölja likheten mellan filtermoduler.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #35
            Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
            Här kommer lite kritik. Jag tycker filtermodulerna tar för mycket focus. De sticker ner som utplacerade stenar på sidorna. Hade tagit bort en av dem och använt en annan modul som filtermodul. Nu ser det dumt ut med samma struktur.
            Jepp...men inget är perfa från start så all kritik och alla ideer mottages varmt. De tar för mycket fokus...helt klart. Vill bara hitta bästa lösningen för att överbrygga det. Att ta bort en av dom är inget jag kommer att göra...utan vad det handlar om för mig är att antingen ha "rätt" modul att bryta av med eller bygga upp en inredning som plockar bort den känslan av symmetri/felaktig fokus som uppstått.

            Det var ämnat att vara som två sten-bergväggar som stod emot varandra och skapade en bergsklyfta/dalgång som jag kunde bygga ut från...men filtermodulerna var för lika varandra...det kände jag från början men körde på ändå (mest av bekväma skäl).

            Om någon har en idé om modul som skulle kunna bryta av bra, eller kunna delas så att jag får två mindre moduler att arbeta med så vore det bra att få lite input om det...tillsammans med själva inredningen i akvariet.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #36
              Tycker inte att det är själva hörnmodulerna som är problemet utan det är det mörka partiet under själva modulen som är för "lika". Kunde man få in en sten i det partiet i högra delen så tror jag att det skulle vara helt perfekt.
              men å andra sidan så är karet så jäkla snyggt som det är så att jag håller nog med Deelay. Körigång och i med fisk, då kommr det verkligen att bli bra
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • uffeL
                Användare
                • september 2005
                • 14

                #37
                Kanske dags att tänka lite annorlunda?varför måste alla filter sitta i ett hörn?tror att det skulle bli snyggt att sätta båda filtermodulerna mitt i karet,borde även funka rent praktiskt,eller?
                Uffe

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #38
                  Eftersom att du har tankt att ha vaxter sa foreslar jag att du endast planterar dem pa vanster sida framfor modulen. De kommer att ta definitivt ta bort "symmetrikanslan" nar de ar stora nog att nastan helt tacka modulen. Da forsvinner "hogtalarkanslan" ocksa. Kila garna in sten under modulen som LN foreslar (och ta bort den om den inte har vantad effekt forstas).

                  Ang. malawifisk sa tycker jag att du ska undvika stora mbuna som zebrakomplexet. Jag hade helt undvikit stora fiskar for att behalla kanslan av stora vidder som nu finns. Fast det riskerar forstas vaxterna att gora...
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 14 september 2007, 10:40.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #39
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Eftersom att du har tankt att ha vaxter sa foreslar jag att du endast planterar dem pa vanster sida framfor modulen. De kommer att ta definitivt ta bort "symmetrikanslan" nar de ar stora nog att nastan helt tacka modulen. Da forsvinner "hogtalarkanslan" ocksa. Kila garna in sten under modulen som LN foreslar (och ta bort den om den inte har vantad effekt forstas).

                    Ang. malawifisk sa tycker jag att du ska undvika stora mbuna som zebrakomplexet. Jag hade helt undvikit stora fiskar for att behalla kanslan av stora vidder som nu finns. Fast det riskerar forstas vaxterna att gora...
                    Bra förslag Ola. Har du direkta förslag på arter också?

                    Förstår inte riktigt stenen under högra modulen som LN föreslår...?? (trög ibland..eller..hrm..ofta).

                    Menar du liknande denna Ola?
                    Senast redigerad av StefanL; 14 september 2007, 11:13.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #40
                      Ursakta intranget...
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #41
                        Zoopet listar en hel del mbuna och Aulonocara inom intervallet 5-10cm.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #42
                          Ja nått sånt menade jag med att sticka in en sten.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #43
                            Jag skulle störa mig som fan på de lika filtermodulerna varje gång jag glodde in i karet om jag vore du... Bäst å fixa till det nu medans det inte e påfyllt m vtn vettja.Personligen föredrar jag modulkar där det inte har snålats med dem."Skarevasåskare" lixom, men det e ju en smaksak.
                            Och som fiskval skulle jag vilja sen se stora Zebror från Chlumba och/eller xxl Fuelleborni. Ang. växterna så skulle jag placerat dem t vä men så långt bak som möjligt.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #44
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Ursakta intranget...
                              Inget intrång alls! Stort tack för den inputen...hehe...

                              Ingen som har någon idé om extra modul? Som skulle passa bra...ni får gärna mixtra med fotot som Ola gjort. Bara inspirerande och kul!
                              Senast redigerad av StefanL; 14 september 2007, 12:12.

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #45
                                Ursprungligen postat av ozric
                                Och som fiskval skulle jag vilja sen se stora Zebror från Chlumba och/eller xxl Fuelleborni.
                                Sager du det med tanke pa inredningen eller for att du gillar firrarna? Jag skulle inte ha stora zebror som sagt. Skulle ge lite godzillavibbar.

                                Foton pa nagra av mina forskningsobjekt:
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...