Vad skulle du göra med det här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Vad skulle du göra med det här?

    Jag har hållt på en stund med mitt 720L akvarium...stått stilla för det mesta...men börjar nu så smått få upp farten igen och vill gärna se med er om ni har idéer.

    Så...tala om vad ni gillar och vad ni inte gillar med det ni ser. Kom med tips!

    Jag vill ha ett snyggt kar när det väl hoppar igång. Har även funderat på att komplettera med mer moduler, men är osäker.

    Kör på...
    Senast redigerad av StefanL; 13 september 2007, 22:00.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Riktigt snyggt Stefan, Stenen och modulerna smälter ihop perfekt så det har du lyckats med, dock kanske det inte skulle skada med några moduler överst. Angående fisk så tycker jag du ska ha tanganyika.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Ursprungligen postat av Bright_Blue
      Riktigt snyggt Stefan, Stenen och modulerna smälter ihop perfekt så det har du lyckats med, dock kanske det inte skulle skada med några moduler överst. Angående fisk så tycker jag du ska ha tanganyika.
      Njae...fiskvalet blir nog Malawiciklider. Vad menar du med moduler överst?

      Jag ska ta bort sand ur karet då jag har för mycket...t ex så syns inte den modulen som ligger ned längst till vänster lika mycket som jag önskar.

      Om någon undrar vad det är för "blå" stenar i karet så är det gamla stenar från 375:an med torkade alger på.

      Tack för omdömet och svaret!
      Senast redigerad av StefanL; 13 september 2007, 20:18.

      Kommentar

      • tomas123
        Användare
        • oktober 2003
        • 67

        #4
        Jag tycker det är snyggt.....du har lyckats bra. mvh Tomas

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Snyggt akvarium men jag hade nog haft diskus och altum,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Tack för berömmet, men nu får ni börja dissa.

            Kan inte tänka mig att det är perfa så fram med det nu.

            Något skulle ni säkert gjort annorlunda...

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #7
              Det jag menade med moduler var överst på bakrutan så man täcker så mycket av bakrutan som möjligt. Det enda jag dissar är fiskvalet

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av Bright_Blue
                Det jag menade med moduler var överst på bakrutan så man täcker så mycket av bakrutan som möjligt. Det enda jag dissar är fiskvalet
                Ok. Jag har haft de tankarna som du säger, men har valt bort det då jag ville ha enkelhet. Nu är jag mer inne på hur jag ska bygga upp inredningen med sand och sten på bästa sätt. Den eventuella modul som jag tänk inköpa är i sådana fall en som kan stå fritt på höjden...som på denna bild.

                Stenmodulen på högkant (om det är en modul)

                Kommentar

                • Gabbi
                  Användare
                  • april 2002
                  • 897

                  #9
                  Ett av få snyggt inredda malawiburkar jag sett faktiskt.. Jag skulle absolut inte sätta mer moduler på baksidan, då blir det bara ett tretton på dussinet akvarium av det. Jag skulle testa att spela på den tuffa dalgångsformen i mitten, och måla eller klistra ihop en bakgrundsplansch som hade en fortsatt dalgång i mitten, och något bergaktigt på sidorna, så att et ser utt som om man tittar långt, långt bort. Om inte bakgrunden är målad redan vill säga. Isåfall skulle jag inte göra nåt.
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gabbi
                    Ett av få snyggt inredda malawiburkar jag sett faktiskt.. Jag skulle absolut inte sätta mer moduler på baksidan, då blir det bara ett tretton på dussinet akvarium av det. Jag skulle testa att spela på den tuffa dalgångsformen i mitten, och måla eller klistra ihop en bakgrundsplansch som hade en fortsatt dalgång i mitten, och något bergaktigt på sidorna, så att et ser utt som om man tittar långt, långt bort. Om inte bakgrunden är målad redan vill säga. Isåfall skulle jag inte göra nåt.
                    Bakrutan är svartmålad...annars är din idé precis lite det jag varit ute efter men inte riktigt fått till rent tekniskt. Ett "ljugande" djup hade varit kanon om effekten hade blivit bra...men det är svårt att göra det bra.

                    Först hade jag tanken att måla bakrutan i blånyanser där det var mörkare mot botten och sedan ljusare uppåt. Sedan kunde man ha målat som silhuetter av stenblock...men jag körde på med helsvart. Kanske provar jag den idén på annat kar i framtiden. Man skulle ju kunna måla en tavla på bakrutan.

                    Jag kanske borde markera "dalgången" mer?
                    Senast redigerad av StefanL; 13 september 2007, 21:49.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Närmare koll på sidorna...

                      Kommentar

                      • jannemannen
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 306

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Jag har hållt på en stund med mitt 720L akvarium...stått stilla för det mesta...men börjar nu så smått få upp farten igen och vill gärna se med er om ni har idéer.

                        Så...tala om vad ni gillar och vad ni inte gillar med det ni ser. Kom med tips!

                        Jag vill ha ett snyggt kar när det väl hoppar igång. Har även funderat på att komplettera med mer moduler, men är osäker.

                        Kör på...
                        Vill du ha konstruktiv kritik ? Det ser ju alldeles för kallt ut ! Ingen värmre alls ju ! Bara blått, vitt, och kallt ! Det ser ju nästan sterilt ut ju !

                        Släng i mer runda stenar ! I olika nyanser !

                        Och släng ut modulerna som du inte har som filter....

                        Kanske någon växt någonstans ?


                        Mvh/Jannne
                        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Karet står utan vatten (men det såg du kanske) och då ser det kallt ut...iallafall "kallare".

                          Det kommer att komma in växter när karet är igång.

                          Denna växt kommer in i karet

                          Tillsammans med Javaormbunkar på strategiska platser.

                          Stenar i olika färger dissar jag direkt. Gillar inte att det ser ut som i en godisaffär när man kollar in i att kar. Olika färger kan vara helt ok om de går harmoniskt in i varandras nyanser. För mig får det inte vara svart-vit-rosa för då skär det sig lite i mina ögon.

                          Härligt svar jannemannen! Precis det som jag efterlyste..dvs kritik...och konstruktiv. Jag har inget emot att bli dissad för det gynnar bara slutprodukten om jag har fler åsikter att väga in. Det viktiga för mig är funktionalitet och att det är en avbild av naturen (så gott det går). Det innebär oftast gråbruna stenar. Alger kommer snart att växa på stenarna och då kommer karet få "liv"...
                          Senast redigerad av StefanL; 13 september 2007, 22:15.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Finfint kar.
                            Möjligt att måleriet skulle varit blått precis som du själv säger.
                            En synpunkt som jag har är att det känns för symetriskt. Men det kan bli helt annorlunda med Cryptocorynen planterad om du inte råkar sätta den i mitten förstås. Det vita kommer i viss mån att dämpas med alger och det kommer säkert oxå att skänka ytterligare liv i burken.
                            För att öka djupkänslan så kanske man kan placera något framför "klyftan" en bit från bakre horisonten liksom för att skymma skarven där botten möter bakrutan. O andra sidan så kanske en sån manöver gör karet ännu mera centrerat, men kanske värt att prova. Gillar högersidan skarpt, vet inte riktigt varför.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Jo glömde det viktigaste. Ja hade kört med sandlekare och Cyps från T-sjön.
                              Dom hade verkligen kunnat stråla i ett sånt kar
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...