Vad har temperaturen för betydelse?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #16
    Jag tycker att 28-30 grader är helt ok med diskus i baljan.
    Inga problem med syret till bottenfiskrna har jag. Mina malar flämtar inte mer i det karet. När det gäller syresättning så är det viktigare för bottenfisk att vattnet cirkulerar även på botten än vilken temp det är i karet.
    Enda nackdelen som jag ser det är att mat som inte blir uppäten blir snabbare dålig.

    Vid 24 grader så blir mina diskus superstirriga.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #17
      Jag har 28-29 för tillfälet och det verkar funka bra, kör med ett fluval 404 och en BTN minio amazonas i mitt 540 och bakom bakgrunden har jag fylt up med filter bitar.
      Utifrån detta tycker jag att jag borde kunna byta 50% i veckan utan att vara orolig för mna diskusars hälsa, eller vad tror ni?
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #18
        Det räcker säkert eftersom det verkar som om du inte har knöfullt av fisk i karet. Men om du vill vara säker så köp ett Nitrat test o när testet visar över 50 så byt vatten. På två tre veckor har du lärt dig hur ofta du behöver byta vatten och kan sluta mäta
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          Det betvivlar jag stark på. Skulle inte ens ha malawi eller tangatikaciklider i 24 gradit vatten. Till vad för nytta har man så kallt? Snål på elen?
          For att varmare uppfanns av en ond kartell bastaende av akvarieprylstillverkare och elbolag

          Nastan alla akvariefiskar inklussive malawi och tanganyika klarar sig alldeles utmarkt i 24 grader. Varmare ar utan konkurrens den mest onodiga akvarieprylen.

          Sedan verkar inte folk fatta hur dyrt det ar att varma upp vattnet och hur mycket pengar man sparar pa att inte gora det. Som akvarieaffarsinnehavare skulle det vara det forsta jag sparade in pa.

          (Och det har inlagget handlade inte om diskus som ar totalt nedsolat av sanningar som jag inte ens orkar fundera pa om de ar sanna eller inte. Om jag skaffar diskus sa kommer jag dra upp temperaturen till 30 och byta 50% vatten ett par ganger i veckan).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #20
            Ursprungligen postat av LN
            Det räcker säkert eftersom det verkar som om du inte har knöfullt av fisk i karet. Men om du vill vara säker så köp ett Nitrat test o när testet visar över 50 så byt vatten. På två tre veckor har du lärt dig hur ofta du behöver byta vatten och kan sluta mäta
            Så får det bli.. Ps.

            Satanopercorna har lekt igen, och tydligen blev det mycket rom denna gångne för både hona och hane tuggar från dag 1
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #21
              Kanon crenicichla
              Hoppas att du får frisimmande yngel denna gången.
              Ja dina Stanoperca är ju uppväxta i ett SA-kar med Discus och 30 graders värme . Tycke jag såg en Satanoperca i en fototävling.
              Var det din månde?
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #22
                Ursprungligen postat av LN
                Kanon crenicichla
                Hoppas att du får frisimmande yngel denna gången.
                Ja dina Stanoperca är ju uppväxta i ett SA-kar med Discus och 30 graders värme . Tycke jag såg en Satanoperca i en fototävling.
                Var det din månde?
                Japp de är det

                Plockade borta min Aequidens Diadema innan jag ksaffade diskusarna och med engång så kom Jordätarna mer till sin rätt med.. Mer avslappnade.
                Ja frisimmande vore grymmt, verkar som att de är mer romvårdande denna gång faktiskt, kan bero på att båda 2 bär rom kanske?
                Jag har vart osäker vid ngån av tidigare lekar om romen ens befruktats av någon hane. men denna gång är ja säker.
                Så vi får hålla tummarna och se.
                Har tömt mitt 90L kar i sovrumet så till nästa lek skall jag kunna använda det som ruvkar till honan och hanen.

                //

                Kristofer
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                Arbetssätt...