Vad har temperaturen för betydelse?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Vad har temperaturen för betydelse?

    Jag har i hittills haft 27-28c i mitt 540, men efter att jag införskaffat mig ett par diskus idag ås har jag höjt tempen till 29-30c.
    Min fundering gäller övriga fiskar, så som Crenicichla Walacii, Stanoperca som har gått i tmepen förut så de skall inte vara några problem.. ANcistrus sp, golden nugget och corrydoras sterbai.

    Diskusen trivs ju bäst i varmt vatten och blir tåligare, men blir de andra lättare sjuka av den höga värmen? eller har de någon annan negativ inverkan?
    MVH

    Kristofer
  • Azazello
    Användare
    • augusti 2006
    • 15

    #2
    Jag var inne på Södermalms akvariebutik idag, han kör sina diskusar i 24 grader och det går utmärkt.

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Ursprungligen postat av Azazello
      Jag var inne på Södermalms akvariebutik idag, han kör sina diskusar i 24 grader och det går utmärkt.

      Det betvivlar jag stark på. Skulle inte ens ha malawi eller tangatikaciklider i 24 gradit vatten. Till vad för nytta har man så kallt? Snål på elen?

      Crenicichla, vilken temperatur styr lite på vad du ska mata med. JAg antar att du kommer skippa oxhjärta. I det fallet kan du lugnt ha 28 grader i burken utan att någon trivs mindre bra!
      Mvh Alex

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        I dagsläget så matar jag med följande.

        Mysis
        Svarta och Vita mygglarver
        Artemia
        Musselkött
        Räkmix
        Aquatic Nature pellets
        TetraDiskus

        Har haft funderingar på att mata med Oxhjärta med, men är inte riktigt klar över för respektive nackdelar med oxhjärta.

        Låter det som att min meny är lämplig för diskus annars?

        MVH

        Kristofer
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av Crenicichla
          I dagsläget så matar jag med följande.

          Mysis
          Svarta och Vita mygglarver
          Artemia
          Musselkött
          Räkmix
          Aquatic Nature pellets
          TetraDiskus

          Har haft funderingar på att mata med Oxhjärta med, men är inte riktigt klar över för respektive nackdelar med oxhjärta.

          Låter det som att min meny är lämplig för diskus annars?

          MVH

          Kristofer
          En del matar sina ciklider med oxhjärta för att det anses ge en snabbare tillväxt. Det är dock tveksamt om kött från däggdjur bör ges till våra akvariefiskar. Ett flitigt matande med oxhjärta kan leda till en fösämring av fiskens inre organ då dess slaggprodukter svårligen bryts ner i organ som lever och njurar, man talar då om organförfettning. Det animaliska fodrets aminosyror bidrar dessutom till att försämra vattenkvaliteten ytterligare. Oxhjärta verkar onödigt att mata med men du ger ju tydligen dina fiskar en hel del gott&blandat enligt ovanstående lista!
          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av Crenicichla

            Har haft funderingar på att mata med Oxhjärta med, men är inte riktigt klar över för respektive nackdelar med oxhjärta.
            Låt de stackars oxarna ha sitt hjärta kvar. Det finns ju inte så många.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
              Det betvivlar jag stark på. Skulle inte ens ha malawi eller tangatikaciklider i 24 gradit vatten. Till vad för nytta har man så kallt? Snål på elen?
              Jag har för mig att bäcken vi fångade diskus i när vi var i amazonas var bra mycket kallare än rio negro där det var närmare 30gradigt. Christer kan säkert svara bättre eftersom han va nere i skiten och rota.. själv satt jag i båten och tittade på (genom kameran då såklart). =)
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Låt de stackars oxarna ha sitt hjärta kvar. Det finns ju inte så många.
                Heheh

                Ja de låter ju onöfigt att mata med oxhjärta om det är många - med det och dessutom så är de ovanliga
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Ursprungligen postat av A C-son
                  En del matar sina ciklider med oxhjärta för att det anses ge en snabbare tillväxt. Det är dock tveksamt om kött från däggdjur bör ges till våra akvariefiskar. Ett flitigt matande med oxhjärta kan leda till en fösämring av fiskens inre organ då dess slaggprodukter svårligen bryts ner i organ som lever och njurar, man talar då om organförfettning. Det animaliska fodrets aminosyror bidrar dessutom till att försämra vattenkvaliteten ytterligare. Oxhjärta verkar onödigt att mata med men du ger ju tydligen dina fiskar en hel del gott&blandat enligt ovanstående lista!
                  Mvh/Andreas.
                  Är det dåligt eller bra att jag har såpass stor variation?
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Om man matar med oxhjärta bör man även öka tempen upp till 29-30grader vad jag förstått.. för att fisken ska kunna bryta ner de animaliska fetterna.
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av Crenicichla
                      Är det dåligt eller bra att jag har såpass stor variation?
                      Bra skulle jag tippa.... Har personligen inte så stor erfarenhet av just diskus men vet att andra sydamerikanska ciklider som kan bli kräsna och kinkiga när det gäller maten ofta kan ha svårt för nytt foder om dess meny tidigare varit enformig, varför det i regel är en fördel att variera regelbundet. Om de uteslutande får ett foder som de tycker mycket om (t. ex mygglarver) under en lång tid så vill de gärna inte äta "tråkigare" standardfoder såsom flingor och pellets. Resultatet av att de (om de får...) får frossa i sig enformigt foder under en längre tid kan ge både magproblem och näringsbrist. Generellt för de flesta ciklider så är en varierad kost att föredra även om det finns undantag som nästan uteslutande äter t. ex vegetabiliskt/animaliskt. Det är ett typiskt misstag att tro att det bästa fodret är det som de verkar gilla mest. Så som sagt, din matlista är säkert helt ok som den är.
                      Mvh/Andreas.

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1055

                        #12
                        Kanon

                        ja den har ju funkat på alla andra syd amerikanare jag kört det på så de borde funka bra även till diskus
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          [QUOTE=Alexander Ylipää;700871]Det betvivlar jag stark på. Skulle inte ens ha malawi eller tangatikaciklider i 24 gradit vatten. Till vad för nytta har man så kallt? Snål på elen?
                          QUOTE]

                          Kan komma på två skäl till en lägre temp. Vattnet löser mer syre vid den temperaturen (än en högre temp asså). Nr2, aggressiv fisk blir inte fullt så aggressiv om du håller den vid en kallare temperatur.

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            ja att just lägre temp medför mindre aggression stämmer mkt bra, stor skillnad på 24 vs 26 grader..
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Angående aggressionen vid olika temperaturer så blir dom arter som har födosöksrevir klart mer aggressiva vid högre temperaturer då ämnesomsättningen ökar och fisken därvid behöver mer mat vilket gör att den bevakar maten i sitt revir hårdare.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...