Nya regler för husdjur / akvariefiskar 1/9-07

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #16
    Jag tycker att det är superbra att vi får nya lagar för att kunna minska vanvård av djur. Jag har varit i kontakt med Miljö o Hälsa i min kommun och deras muntliga svar är att inspektörena behöver redskap för att kunna stoppa påträffad vanvård. Samtidigt så tar inspektörena en helhetsbild av djurens förhållande och därifrån bedömmer dom ev. insatts.
    Att gå därifrån till att säga att alla med ett akvarium under 40 liter kommer att straffas är egentligen rätt tramsigt.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Det hade varit superkul om det funnits en akvarienörd med advokatbakgrund.
      Det hade varit spännande och höra hur domarna hade kunnat resonera.
      Nu tror jag att det kommer att ta ljusår innan någon får ett påbud som privatperson bara för att karet är på 37 liter istället för de 40 de ska vara. Särsklit om fisken i byttan verkar må prima.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #18
        Ursprungligen postat av LN
        Jag tycker att det är superbra att vi får nya lagar för att kunna minska vanvård av djur. Jag har varit i kontakt med Miljö o Hälsa i min kommun och deras muntliga svar är att inspektörena behöver redskap för att kunna stoppa påträffad vanvård. Samtidigt så tar inspektörena en helhetsbild av djurens förhållande och därifrån bedömmer dom ev. insatts.
        Att gå därifrån till att säga att alla med ett akvarium under 40 liter kommer att straffas är egentligen rätt tramsigt.
        Tramsigt - jo visst men då är ju lagen tramsig då.
        Sedan har ju faktiskt samma lag tillämpats under rätt många år för affär och det som hänt är att de i regel INTE tittat på helhetsbilden av djurens förhållanden utan istället på sådant som akvariets storlek eller om det legat täckglas på akvarierna. Så möjligen säger de en sak, men praktiken visar något annat.

        Mycket hänger på kunnandet hos den som besiktigar. Förr var det en som hette Ingvar Johannesson som ansvarade här i Göteborg. Han var oerhört duktig på alla slags djur och var även föreninsgaktiv och han klarade också av att göra en helhetbedömning av djurens tillstånf och strunatde i pettiesser som om akvariet var några liter för små, om fågelburen satt 2 cm för nära golvet etc. Tyvärr var dock han snarare undantaget som bekräftade regeln -dvs att kunskapen om akvariefisk hos djurskyddsinspektörer är väldigt låg.

        Detta är dock inte inspektörernas fel - de har ju pålagts denna uppgift och har fått minimal utbildning för sitt jobb. Totalt så utbildas de i 2 timmar om akvariefisk - det är allt. Jag vet för jag har själv hållit i en sådan 2 timmars utbildning för djurskyddsinspektörer. De var mycket intresserade och vetgiriga så för min del var det positivt och intressant, men det säger sig självt att 2 timmars info inte räcker om man aldrig haft akvarium förr.

        Om nu inspektörerna efterlyser redskap som du skriver så vore det i så fall bättre om de gavs bra redskap för att kunna utföra sitt arbete istället för det som de fått i denna lagstiftning.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          Ursprungligen postat av LN
          Det hade varit superkul om det funnits en akvarienörd med advokatbakgrund.
          Det hade varit spännande och höra hur domarna hade kunnat resonera.
          Nu tror jag att det kommer att ta ljusår innan någon får ett påbud som privatperson bara för att karet är på 37 liter istället för de 40 de ska vara. Särsklit om fisken i byttan verkar må prima.
          Vår förre ordförande Mikael Mayer är ju juridiskt insatt så han vet säkert - även om just detta inte är hans gebit.

          Sedan tror jag också att det lär dröja innan någon får ett vitesföreläggande. Inga inspektörer lär lägga någon energi på att kolla hemma hos akvarister (det har säkert fullt tillräckligt med arbete ändå) om det inte kommer in en anmälan för då är de skyldiga att kontrollera.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av LN
            Det hade varit superkul om det funnits en akvarienörd med advokatbakgrund.
            Sa har skrev jag i mitt forsta inlagg. Ga som sagt till svar #72
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det har behandlats i den har traden http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55876

            Inlagg #72 ar kanske intressantast.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #21
              Jo dom hinner knappt inspektera tilllagningskök och simhallar i den usträckning dom är ålagda.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #22
                Här är en tråkig historia från vår kommun: http://hd.se/hoganas/2007/08/31/besl...erbud-droejer/

                Hemskt för de drabbade djuren och väldigt tråkigt för den drabbade djurskyddsinspektören som fick avsluta sin yrkeskarriär med avstängning från tjänsten. För att slippa råka ut för liknande tror jag nog att de flesta som arbetar med tillsyn av djurskydd kommer att följa de rekommendationer som finns. Att frångå rekommendationerna kräver att man har stor sakkunskap och det tror jag att de flesta djurskyddsinspektörerna saknar om akvaristik.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 830

                  #23
                  Ursprungligen postat av Micke
                  Här är en tråkig historia från vår kommun: http://hd.se/hoganas/2007/08/31/besl...erbud-droejer/

                  Hemskt för de drabbade djuren och väldigt tråkigt för den drabbade djurskyddsinspektören som fick avsluta sin yrkeskarriär med avstängning från tjänsten. För att slippa råka ut för liknande tror jag nog att de flesta som arbetar med tillsyn av djurskydd kommer att följa de rekommendationer som finns. Att frångå rekommendationerna kräver att man har stor sakkunskap och det tror jag att de flesta djurskyddsinspektörerna saknar om akvaristik.
                  Jag får inte länken att funka Micke

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Micke,
                    samtidigt så kan ju den erfarenheten utnyttjas till akvaristens fördel. Har man firrar i mindre byttor som faktiskt mår prima, så borde det vara bra. Funkar inte det så ska väl alla beslut vara möjliga att överklaga, och då om inte tidigare kan man kalla in experter på båda sidor. Månne en möjligt framtida försörjningsmöjlighet för akvarister - att bedöma andras fiskhållning. Om man nu vågar, för sannolikheten för en expert på akvaristik inte känner odlaren/fiskhållaren i fråga är väl rätt liten. Dessutom tillkommer då frågan om jäv, vilket man inte ska ta lättvindligt i myndighetsposition. Har mycket mediakontakter och vet var sådant kan sluta.

                    Nå. Det enda raka måste vara att testa och få till något slags prejudikat. Det är första fallet som gäller, så där kanske vi (menar föreningarna) får vara uppmärksamma och backa upp en eventuell målsägande med pengar och expertråd. Himla tradigt, men vad ska vi göra?

                    Sedan går det kanske att trixa lite ändå. Jag menar, mitt system är på drygt 5000 liter. Många kar på 10-liter finns i det systemet. Hur ska de då kunna bedöma akvarievolymens storlek? Ett kar på 10 liter räcker mer än väl för att få fart på även en rätt stor kull med yngel, ffa om det hänger ihop med ett system. Hänger det inte ihop med ett system men man byter vatten varje dag så torde det ändå funka utmärkt tills firrarna är så stora/många att de måste flyttas.

                    Men. Lagen verkar vara rätt sjuk, även om jag givetvis är för att djur inte plågas. Kan man odla fisk i stor utsträckning och därmed få fram fina firrar trots alla "rekommendationer", så borde vi kunna jobba fram ett prejudikat om vi är uppmärksamma på det första fallet. Så tänker jag i vilket fall.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...