Nya regler för husdjur / akvariefiskar 1/9-07

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    Nya regler för husdjur / akvariefiskar 1/9-07

    Detta läste jag i en tidning idag. Regler för djurhållning skärps från 1/9 och är nu bindande även för privatpersoner enl Jordbruksverket.

    Akvariefiskarnas miljö regleras noga. Vattnets ph-värde, salthalt och temperatur ska anpassas efter fiskarterna. Vattenvolymen får inte vara mindre än 40 liter och akvariet ska ha en sida skyddad från insyn. Akvariet ska även ha ett bottenmaterial som motsvarar den naturliga miljön.

    Akvariet bör dessutom inte vara klotformat eftersom det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning. Vattenytan bedöms för liten för att syresättningen ska ske naturligt.
    I teorin kan man ha klotformade akvarier, bara de uppfyller kraven säger Malte Ahlström på Jordbruksverket.

    / Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det har behandlats i den har traden http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55876

    Inlagg #72 ar kanske intressantast.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Ursprungligen postat av Göran Åstebro
      Vattenvolymen får inte vara mindre än 40 liter och akvariet ska ha en sida skyddad från insyn. Akvariet ska även ha ett bottenmaterial som motsvarar den naturliga miljön.
      Arrghh! Reglerna har naturligtvis tillkommit i all välmening men en gräns på 40 liter, oavsett fiskstorlek är galet. Jag måste alltså snart slänga mitt 15-litersakvarium som jag brukar ha små små yngel i första tiden? Stora akvarium till små yngel kan vara djurplågeri eftersom de små ynglena inte hittar maten så lätt. För att de ska må bra bör de nästan simma i mat vilket är omöjligt i större akvarium.

      Och vilket bottenmaterial motsvarar den naturliga miljön? Trams. Många arter trivs lika bra men en mörkmålad ren glasruta som sand. Skulle mina fjärilsfiskar på något sätt bry sig om vilket material som ligger på botten? De simmar ALDRIG mer än 5 cm under vattenytan i mitt 60 cm höga akvarium.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Man får läsa lite noggrannare, gränsen är inte 40 liter för all fisk. Du kan fortfarande ha dina killis i små pytteburkar.
        Regler är ju ofta skrivna av tjänstemän som inte har ett dugg kunskap av nånting.
        Så är det med det. Bara fortsätta som vanligt.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Man får läsa lite noggrannare, gränsen är inte 40 liter för all fisk. Du kan fortfarande ha dina killis i små pytteburkar.
          Regler är ju ofta skrivna av tjänstemän som inte har ett dugg kunskap av nånting.
          Så är det med det. Bara fortsätta som vanligt.
          Nja gränsen är 40 liter om inte den kontrollerande myndigheten i resp. kommun beviljar undantag (vilken lagen ger DEM (inte oss) utrymme för). Lagen har ju redan gällt i flera år för affärer och vad jag vet så är det bara för en art som det har beviljats undantag - för Betta splendens.

          Reglerna är ju som du skriver säkert skrivna av tjänstemän som inget begriper i ämnet, men det förhindrar ju inte att lagen likafullt gäller.
          Däremot kan man ju fundera över om det någon gång kommer att kontrolleras vilka akvarier som folk har i stugorna. Det kommer säkert att krävas att man blir anmäld för att de skall kontrollera - jag för min del kommer att kolla upp med en jurist om man kan neka dom tillträde till mitt hus när dom kommer på oväntat besök.

          En mig extremt närstående person har t.ex. ett nanokar med "simutrymmemåtten" 35x30x30 cm och i detta akvarium går dvärgdanios som blir max 20 mm. Dessa har lika stort simutrymme som diskus har som går i ett akvarium som är 350x300x300 cm. Detta nanokar med dvärgdanios klassas som djurplågeri fr.o.m. nu på lördag.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            yey so nu kan jag kasta alla mina 37L akvarium eftersom de är 3 liter för små. Å andra sidan pallar jag inte odla ändå =P
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nja gränsen är 40 liter om inte den kontrollerande myndigheten i resp. kommun beviljar undantag (vilken lagen ger DEM (inte oss) utrymme för).
              så här står det

              Allmänna råd till 13 kap. 5 §
              Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
              anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
              fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
              som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
              i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

              Så gränsen är inte 40 liter.

              Så simma lugnt!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Allmänna råd är inte bara det rekommendationer?? Dvs inget man måste följa men bör göra.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Jodå jag vet vad som står där (jobbade en del med dessa frågor i många år för NCS räkning (då jag var ordförande där) och för Zoorfs räkning (då jag var ordförande där) och det står EXAKT SAMMA för akvarieaffärer och dessa har drabbats av rejäla vitesföreläggande när de inte följt reglerna.

                  Skrivningen "råd" är riktat till den kontrollerande myndigheten och innebär bara att DE kan välja om de vill bevilja undantag från denna regel (vilket de på många ställen som sagt gjort för Betta splendens).
                  Den text som Wilhelm citerar är den nedre gräns som den kontrollerande myndigheten inte får understiga när de beviljar undantag.

                  Tidigare så skiljde myndigheterna på L80 och L81. Då gällde "skall" för hela L80 och "bör" för hela L81. Dvs L80 var definitiv, medan det i L81 gavs lite utrymme för den kontrollerande myndigheten att bevilja undantag. Numera är gamla L81 inlagt i L80, men det förändrar i princip ingenting.

                  Vad skulle det för övrigt vara för mening med en lagstiftning där man kan välja om man vill följa den eller inte. Hur många skulle följa en sådan.

                  Dock skulle det kanske vara intressant om någon t.ex. skickade in en ansökan för att t.ex. få hålla en dvärgrasbora i ett mindre akvarium. Detta kostar nog antagligen en hel del pengar att få sin ansökan behandlad (vet dock inte om det är så) och dessutom får man ju då ögonen på sig och skulle man få sitt undantag behandlat så gäller det ju bara i ens egen kommun - dvs akvarister i övriga landet skulle ju inte ha någon glädje av det

                  Min rekommendation - skicka ditt vitesförläggande till Wilhelm eftersom han har lovat att du kan strunta i lagen utan påföljd så står han säkert för fiolerna

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                    Vad skulle det för övrigt vara för mening med en lagstiftning där man kan välja om man vill följa den eller inte. Hur många skulle följa en sådan.
                    Det jag menade var ju bara om det var en rekommendation med minst 40 liter eller lagstadgat att man inte får ha under 40 liter. Läser man de allmänna råden som Wilhelm klistrat in ( som jag förövrigt missade att läsa innan inlägget ) så står det ju att volymen bör inte osv. Därför tolkar jag det som en rekommendation, fast jag kan ha fel..


                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    så här står det

                    Allmänna råd till 13 kap. 5 §
                    Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
                    anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
                    fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
                    som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
                    i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

                    Så gränsen är inte 40 liter.

                    Så simma lugnt!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av patriks155
                      Det jag menade var ju bara om det var en rekommendation med minst 40 liter eller lagstadgat att man inte får ha under 40 liter. Läser man de allmänna råden som Wilhelm klistrat in ( som jag förövrigt missade att läsa innan inlägget ) så står det ju att volymen bör inte osv. Därför tolkar jag det som en rekommendation, fast jag kan ha fel..
                      Jo men just det svarade jag ju också på ovan. Dvs, att det finns med i "Allmänna råd" och att det står "bör" innebär bara att den kontrollerande myndigheten har rätt att bevilja undantag enligt de "allmänna råden" (som Wilhelm anger), fast bara ner till den lägre gränsen som jag har för mig är 1 liter eller något sådant. Detta är anledningen till att Betta splendens kan gå i små behållare i affärerna - men denna art är vad jag vet den enda art som har beviljats undantag.

                      Denna lag (eller "allmänna råd" om ni så vill) har gällt i flera år för akvarieaffärer och dessa har varit tvungna (även om det står "bör" även för dom) att ha minimum 40 liter. Detta tycker jag för övrigt är en rätt OK lagstiftning för affärer - men den slår tyvärr fel när den ordagrant nu även gäller för privatpersoner.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                        Min rekommendation - skicka ditt vitesförläggande till Wilhelm eftersom han har lovat att du kan strunta i lagen utan påföljd så står han säkert för fiolerna
                        Härligt Kjell!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • wofflan
                          NCS Medlem
                          • september 2003
                          • 660

                          #13
                          låt oss säga att jag vill ha ett kar på 30L med någon småväxt art eller med yngel och vill göra allt tätt, vilken myndig het skulle dela ut tillståndet till mig?
                          Mvh Fredrik

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Härligt Kjell!

                            Vilken tur att jag bara har 11 tomma akvarier!
                            Men du kan ju ha mindre akvarium för dina är ju tomma och det är fortfarande tillåtet

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #15
                              Ursprungligen postat av wofflan
                              låt oss säga att jag vill ha ett kar på 30L med någon småväxt art eller med yngel och vill göra allt tätt, vilken myndig het skulle dela ut tillståndet till mig?
                              Den som ansvarar i kommunen och det brukar vara "Miljö och Hälsa".

                              Som sagt - som jag skrev ovan - det vore intressant om någon försökte även om jag inte skulle rekommendera det

                              Kommentar

                              Arbetssätt...