Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    LN, du e ju värsta Baltazar vet jag Om du minns det barnprogrammet?


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      Tack Mattias
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • PerS

        Det borde vara möjligt att bygga ett"FS" filter i form av ett filterfack. Om en av sidorna i facket lutar lite så att tvärsnittsarean ökar högre upp, ungefär som en tratt, så borde man få ett filter som är mera tollerant för variation i flödet. Jag har i ett av mina kar ett filterfack som har samma tvärsnittsarea hela vägen och då krävs lite mer reglering av flödet.

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • februari 2005
          • 734

          Detta måste jag se med egna ögon någon dag alltså...
          Är helt säker att du har turen med dej denna gången så de inte blir våta mardrömmar en gång till

          Föresten Larry....dina gamla sumbu vill ha nytt hem, några jullar och en stor hög med multisar..

          Hör av dej om du är intresserad

          //Peter
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            Tjena Peter. Sumbun tar ja direkt, det vore kanon.


            PerS. Jo det borde kunna funka, men man kanske behöver grunna lite på sandens åverkan på modulen och akvarieglaset. Kanske kan man bygga en tratt av glas som passar inne i modulen. Behöver nog tänka över lite olika alternativ, t.e.x nått som borde kunna funka är att klä insidan med en snutt gummidammduk. Tja varför inte.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • keno
              Användare
              • oktober 2006
              • 119

              Ursprungligen postat av LN
              All form av kritik är välkommen

              Kom igen nu o yttra er
              Klurig lösning med öppet upptill och tryck underifrån! Nackdelen är väl att cirkulationen ut från röret inte blir så bra, eller? Tanken är väl att du endast ska ha detta filret och inget annat? Du har väl inte något förfilter till pumpen? Hur långt är röret i förhållande till akvariets höjd? Nyfiken som du märker, vill bara få lite koll på hur du tänkt och varför. Kommer själv att bygga filtertank på ca 200- 300 l till storkaret, förmodligen med grus/ sand som förfilter i uttagbara kassetter. Hoppas att det kommer att fungera som du tror!
              Enda kritiken jag har är att du ska ha tråkiga troffeldjur som hyresgäster

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                Röret är 42 cm högt. O det gör att jag utan problem kan byta 35-40% vatten i den stora baljan.

                Cirkulationen i själva karet kommer inte att gynnas över huvud taget av sandfilterna, flödet ur röret rör inte om vattenytan alls. Dom är enbart biologiskt filter.
                separata pumphuvuden kommer att stå för cirkulationen
                Ja kommer även att ha partikelfilterfilter i karet.
                Har inte klurat ut någon kul lösning än men det kommer

                Testat en del med att vända förloppet i sandfiltret, alltså gjort ett trycksandfilter som partikelfilter. Men jag får inte "bakspolningen" att funka. Sandbädden lättar helt enkelt inte. Det ja kommer att testa innan ja ger upp den tanken är en mycket starkare pump.
                O bädden måste lyfta om det ska vara någon vits med filtret.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Redbullen
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 734

                  Ursprungligen postat av LN
                  Tjena Peter. Sumbun tar ja direkt, det vore kanon.
                  Kanon då vet jag det, det är en hane och en hona, en av hanarna gick bort tyvär.
                  Ska bara lyckas bli av med alla andra fiskar i karet med...
                  Men jag hör av mej när det ska tömmas

                  //Peter
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                  Kommentar

                  • keno
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 119

                    Ursprungligen postat av LN
                    Röret är 42 cm högt. O det gör att jag utan problem kan byta 35-40% vatten i den stora baljan.

                    Cirkulationen i själva karet kommer inte att gynnas över huvud taget av sandfilterna, flödet ur röret rör inte om vattenytan alls. Dom är enbart biologiskt filter.
                    separata pumphuvuden kommer att stå för cirkulationen
                    Ja kommer även att ha partikelfilterfilter i karet.
                    Har inte klurat ut någon kul lösning än men det kommer

                    Testat en del med att vända förloppet i sandfiltret, alltså gjort ett trycksandfilter som partikelfilter. Men jag får inte "bakspolningen" att funka. Sandbädden lättar helt enkelt inte. Det ja kommer att testa innan ja ger upp den tanken är en mycket starkare pump.
                    O bädden måste lyfta om det ska vara någon vits med filtret.
                    Hm... 42 cm, var tvungen att skumma igenom hela tråden från sida 1, 60 cm högt skulle visst karet bli då är jag med. Mitt kar kommer att få lite annorlunda mått än ditt ca: 350x120x80 cm, cirkus 3,3 kbm och en annan lösning på filtret, sump med ytavrinning och " sugkanaler " ( konstigt ord )från botten, tester med dessa " kanaler " ska göras på ett litet 375 l kar för utvärdering. Har kommit en bit på vägen, vatten, avloppen och elen är klart, en mellanvägg byggd för att skärma av övriga akvarium för damm och kyla, väntar bara på varmare väder eftersom hål i vägg och golv ska göras, dels för att få in frontrutan och för att breddavloppet kommer att ledas ut till trädgårdsdammen, men som sagt det är en bit kvar, kör på!

                    //Kenneth

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      Hej.
                      Har ni grövre sten ca.4-6 m/m i botten så blir spridningen på vattenet bättre,flödet skall komma från botten.Kolla på min
                      zoon.mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • keno
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 119

                        Ursprungligen postat av Mats
                        Hej.
                        Har ni grövre sten ca.4-6 m/m i botten så blir spridningen på vattenet bättre,flödet skall komma från botten.Kolla på min
                        zoon.mvh Mats
                        Nu blev jag sugen på att testa mina sandfilter igen, (du får ursäkta Larry att jag kladdar i din tråd) misstänker att det är den här lösningen du förespråkar Mats, kan vara värt att göra ett test.

                        Sandfilter 42 cm resp, 52 cm höga.
                        Senast redigerad av keno; 16 mars 2008, 21:55.

                        Kommentar

                        • Mats
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 804

                          Hej.
                          Nu börjar det likna något,kanske i grovaste laget,meningen är att det skall rumla runt lite.Du skall se sådan fart det blir på sanden,så släp på vattnet sakta.
                          mvh Mats
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            Häftigt bygge keno

                            Klart ni ska in med era bilder o kommertarer o du kladdar inte alls. Utan det är kanon att du håller tråden vid liv.
                            Kanontips Mats.
                            Ja testade grov singel men utan bra resulat.
                            Men jag ska testa med mycket rundare stenar för att kanske få till den tumling du menar är bra Mats.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Är nästan klar med panelarbetet. Kallt kallt kallt.

                              Mitt i bilden om man tittar noga så ser man en Blå troffe "NilssonKasanga" med misstänkt fall av buken
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • endymion

                                Ursprungligen postat av LN
                                Häftigt bygge keno

                                Klart ni ska in med era bilder o kommertarer o du kladdar inte alls. Utan det är kanon att du håller tråden vid liv.
                                Kanontips Mats.
                                Ja testade grov singel men utan bra resulat.
                                Men jag ska testa med mycket rundare stenar för att kanske få till den tumling du menar är bra Mats.
                                Vill du ha rund sten kan du komma och hämta hos mig. Jag har sjösten i många storlekar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...