Mitt Akvariebygge - del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Tack Joe

    Kommer inte att ens forsoka overtala henne

    Var pa en riktigt stor musik festival (typ Roskilde) idag.
    I Woodford, regnet oste verkligen ner. Riktigt kul men leran var verkligen tjock.
    Det blir ev. ett besok pa ett marinakvarium i morron.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      Lyfter traden lite

      Sitter just nu pa Melbournes flygplats o vantar pa ett flyg till HongKong.

      Har besokt lite offentliga akvarium har o det var valdigt lite sotvatten overallt.
      Riktigt snyggt var dock ett Malawi kar pa Mooloolaba aquarium. En bil var nagot omgjort till en tank, under motorhuven var tekniken installerad (o upplyst)
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        Ursprungligen postat av LN
        Lyfter traden lite

        Sitter just nu pa Melbournes flygplats o vantar pa ett flyg till HongKong.

        Har besokt lite offentliga akvarium har o det var valdigt lite sotvatten overallt.
        Riktigt snyggt var dock ett Malawi kar pa Mooloolaba aquarium. En bil var nagot omgjort till en tank, under motorhuven var tekniken installerad (o upplyst)
        Hej igen - började undra vart du tagit vägen. Men jag antar att du njutit av en god (och varm) semester. Accumulera lite värme för här i Svedala är det minsann inte så hett!

        Akvarium i en bil?? Jag är lite skeptisk - bilder? - själv tycker jag man ska ha hästkrafter under huven och inte fler vattenpumpar än nödvändigt...

        Melbournes flygplats - HongKong? Återresan anträdd? Stanna nån dag i HongKong - det är den platsen värd, helt speciell enligt mig, även om det var ett tag sedan jag var där. Landade några dagar efter att HongKong blivit Kina 1997. Välkommen hem vad det lider!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          Hemma igen
          Äntligen så får man snickra igen.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Gäst

            Ursprungligen postat av LN
            Hemma igen
            Äntligen så får man snickra igen.
            Välkommen hem! dessa kan du glömma nu

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              Ursprungligen postat av LN
              Hemma igen
              Äntligen så får man snickra igen.
              Ja det är väl bara på´t igen då...Välkommen hem, vädret är ju inget att yvas över, men det är här du är hemma och, framförallt, här du har dina akvarier!

              Höres - ser fram emot att följa fortsättningen...
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                Tackar tackar Joe o Krille

                Riktigt skitväder är det i Växjö, men en sak är ju bra att ingen snö ligger för att då hinner ja bära upp takpannorna denna veckan.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  Ursprungligen postat av LN
                  Tackar tackar Joe o Krille

                  Riktigt skitväder är det i Växjö, men en sak är ju bra att ingen snö ligger för att då hinner ja bära upp takpannorna denna veckan.
                  LN? LN? - var är du? Fortfarande på taket?
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    Jepp

                    Takpannorna är på, panelen är på till mer än hälften. Hoppas att ha allt klart utvändigt om två-tre veckor, men det hänger lite på vädret.

                    Jag får hem ett tretti tal (hoppas på 40) Tropheus "yellow" Nkonde på söndag.

                    Hästnosarna "moba" har lekt igen. Denna gång har hon gått i snart två veckor, hoppas innerliggt att det blir lite yngel denna gång.
                    Tyvärr så överlever inga yngel i Callochromis karet. Dom blir uppkäkade samma timme dom blir spottade, trotts att karet är späckat med gömställe.

                    När det gäller snäcklekarna har ja inte bestämt mig vad jag ska ha i.
                    Har nämnligen en kanonkolloni L. multifaciatus på säkert 150 djur. Gruppen fungerar perfekt o producerar massor av yngel.

                    Samtidigt så vill ja testa någe nytt och testet med Neolamprologus Kungweensis funkar inte så bra.
                    Det verkar vara en känslig fisk, dessutom så leker den väldigt dåligt.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      Ursprungligen postat av LN
                      Jepp

                      Takpannorna är på, panelen är på till mer än hälften. Hoppas att ha allt klart utvändigt om två-tre veckor, men det hänger lite på vädret.

                      Jag får hem ett tretti tal (hoppas på 40) Tropheus "yellow" Nkonde på söndag.

                      riktigt avis granna firrar det där.


                      Ursprungligen postat av LN
                      Jepp

                      Samtidigt så vill ja testa någe nytt och testet med Neolamprologus Kungweensis funkar inte så bra.
                      Det verkar vara en känslig fisk, dessutom så leker den väldigt dåligt.

                      ahh.... ge inte upp, ska se om jag kan fixa ett nytt par åt dig, jag har satt mina till lek igen så jag vet inte hur många par jag har kvar
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Låter bra Peter

                        Med lite omflyttning av möbler så petar ja istad ett 375:a till nu i helgen så att ja kan ha yellow Nkonde hemma tills det är dax. med lite flyt så kommer det bilder redan på Söndag på troffarna.
                        Funkar det i 375:an så tar ja nog även hem gruppen Tropheus röd regnbåge som ja beställt oxå.

                        Har bestämt mig för att köra två sorters troffar i stora karet. Funkar det inte så är bara att tömma ner o plocka bort en av grupperna.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Hank
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1321

                          Fan, det kommer bli mäktigt! Två stora grupper med troffar.
                          Yngel eller vuxna?
                          Ska bli intressant att följa ditt projekt
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                          NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            Jepp

                            Hoppas på 40 Yellow Nkonde, hoppas på 5cm storlek.
                            O det blir mellan 70-100 Red Rainbow Kasanga, men dom kommer troligen att vara mellan 3-4 cm vid leverans.

                            Sen har jag köpt ett tiotal Xenotilapia flavipinnis Kasanga.
                            O har sedan innan 10 Callochromis P. maswa.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              Ursprungligen postat av LN
                              Låter bra Peter

                              Med lite omflyttning av möbler så petar ja istad ett 375:a till nu i helgen så att ja kan ha yellow Nkonde hemma tills det är dax. med lite flyt så kommer det bilder redan på Söndag på troffarna.
                              Funkar det i 375:an så tar ja nog även hem gruppen Tropheus röd regnbåge som ja beställt oxå.

                              Har bestämt mig för att köra två sorters troffar i stora karet. Funkar det inte så är bara att tömma ner o plocka bort en av grupperna.
                              ett par kan du få om du har vägarna förbi.....eller om jag åker till växjö
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                Har pulat en vecka på mitt fluidicerande sandfilter, har äntligen börjat fåtill strömningen i röret.

                                Hela paketet står i karet, en 1200 liters pump, 5 kg sand, röret är öppet upptill så att vattnet kan stömma ur utan motstånd.
                                Har testat en hel del olika sandstorlekar och det verkar som att en blandning av biltemas bläster och råda 0,8-1,2 funkar bäst.

                                Meningen är att filtret ska vara väl ingånget till april.
                                Filterpaketet ska vara dolt i karet bakom någon slags modul.

                                Så att nu väntar 375:an på troffarna som skulle kommit för två veckor sedan.

                                Funderingar Någon??????
                                Senast redigerad av LN; 10 februari 2008, 20:22.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...