Grus till malawisar!!???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonerup
    Användare
    • december 2004
    • 14

    #16
    Beror på kommunvattnets pH.

    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Köp råda sanden 2-3mm på granngården där kostar den ca 65kr för en 25 kilos säck. Blanda det med 50% faxe kross för att få bättre stabilitet på PHt i karet. Detta är mitt tipps som jag sett funka men hur du vill göra avgör du själv. kör du enbart råda sand så rekomenderar jag iaf att du tillsätter en hel del faxe sten eller hålsten som innehåller kalk.
    Jag använder inga kalkhaltiga inredningsartiklar alls, det beror på att vårt kommunala vatten innehåller mycket kalk och har ett pH-värde på 8,2 eller mer. Aldrig lägre i alla fall. Jag byter vatten en gång i veckan på två malawi- kar med sammanlagt 650 liter utan att använda något vattenberedningspreparat( förutom en tesked havssalt). Så, det med sanden kan man avgöra själv med hänsyn till värdena på kranvattnet, men finare sand är att föredra(1-4mm)!
    Polit

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #17
      Håller med Falköping Andreas det är ett bra tips själv kör jag råda 50% biltema bläster 50% det blir väldigt naturtroget, gillar inte vit sand inte fiskarna heller de färgar inte ut som de ska o blir oftast skyga.

      Eller bara Biltema fungerar med 49:- 25kg på Biltema
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Vingen
        Användare
        • november 2007
        • 38

        #18
        om man skaffa sig biltema's blästersand, måste man då tvätta den först innan man stoppa ned det i akvarium?

        Kommentar

        • Flipper
          Användare
          • mars 2005
          • 143

          #19
          Ingen tvätt, fyll karet men 1/3 del vatten och in med sanden, fyll sen karet helt. Vattnet blir klart om 2-3 dagar.

          Blästersand forever

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #20
            En fördel om du andvänder kalkgrus är att vattnet blir kristallklart, varför vet jag inte men det blir det. Om du har ljus sand eller grus, kan du dämpa belysningen då botten också reflekterar ljuset.
            Senast redigerad av Mattias777; 26 november 2007, 12:19.


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • juni 2005
              • 1103

              #21
              Ursprungligen postat av Mattias777
              En fördel om du andvänder kalkgrus är att vattnet blir kristallklart, varför vet jag inte men det blir det. Om du har ljus sand eller grus, kan du dämpa belysningen då botten också reflekterar ljuset.
              Blir kristallklart med Biltema bläster med beror på hur man gör det.
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #22
                Ursprungligen postat av Milla
                Hejsan!!!

                Vilket är bäst eller vad tycker fiskarna om mest, vill att det ska likna deras miljö..

                Mvh Milla
                Gå ner lite på denna sida http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=23&Itemid=67 så har du ett foto på hur gruset i malawisjön ser ut

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #23
                  Här finns en annan bild som visar sanden vid Malawisjön: http://www.ciklider.se/galleri/showphoto.php?photo=73
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #24
                    Ursprungligen postat av Flipper
                    Ingen tvätt, fyll karet men 1/3 del vatten och in med sanden, fyll sen karet helt. Vattnet blir klart om 2-3 dagar.

                    Blästersand forever
                    I blästersanden finns en massa "sandkorn" som är 0,00 nånting mm. Dessa "korn" är ett bra slipmedel som förstör pumpar efter nån tid.
                    Kornen är så små så de syns inte med blotta ögat, och är det stark cirkulation i vattnet så passerar de pumpen slipar på impellern så det blir lite glappt efter nån tid och pumpen låter illa samt den går sönder så småningom.

                    Jag tvättar alltid blästersanden och får därvid bort nästan allt smått "dammet"
                    Dessutom är den inte ren utan den är skitig.
                    Så det är bara att välja hur man vill göra.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Snurbo
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 86

                      #25
                      Tjenna..... Jag har Biltemas blästersand i mina kar. Det finns som sagt två olika sorter. Ta den "grova"... Tycker det är den bästa sand/grus jag haft hittils.... Snyggt!!!!

                      // Mvh Magnus
                      Senast redigerad av Snurbo; 26 november 2007, 21:58.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...