Grus till malawisar!!???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milla

    Grus till malawisar!!???

    Hejsan!!!

    Min fundering är vilket grus ska man ha till malawisar??

    Det finns en uppsjö av olika sorter....

    Sjösten
    Polerad svart grus
    Råda sten/grus
    Texas mix
    Ciklidgrus
    m.m

    Har hittat allt detta på PWSS.se

    Vilket är bäst eller vad tycker fiskarna om mest, vill att det ska likna deras miljö..

    Mvh Milla
  • Twiq
    Användare
    • december 2006
    • 17

    #2
    hej milla.
    val av grus/sand är egentligen bara en smaksak vad man tycker är snyggt själv. tror inte att fiskarna bryr sig så mycket vad du väljer. men eftersom du ska ha malawisar och vill ha något som som liknar deras naturliga miljö så skulle jag valt en finare sand.

    Kommentar

    • Mattilohela
      Användare
      • januari 2006
      • 145

      #3
      hejsan jag kör med Råda sand det har jag köpt från PWSS

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        En fördel med tex. Faxegrus eller annan kalkhaltig sand är att det är bra för PH:t i ditt kar. Fast den är ju i regel ljus, vilket inte direkt framhäver färgerna på fiskarna...

        Kommentar

        • palleh
          Användare
          • december 2006
          • 704

          #5
          Har du aulonocaras ska du helst ha finkornig sand så dem kan sila det genom gälarna. typ ciklidgrus
          http://picasaweb.google.com/palleph

          Nya bilder laddas upp hela tiden


          Mvh Patrik

          Kampfisk!

          Kommentar

          • Milla

            #6
            Ursprungligen postat av palleh
            Har du aulonocaras ska du helst ha finkornig sand så dem kan sila det genom gälarna. typ ciklidgrus
            Jag ska mina Metriaclima estherae "Röd Zebra" och ett hongi par till att börja med!! Jag hörde att man kan ha Leca kulor i ?? Vart köper man det??

            Mvh Milla

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #7
              Lecakulor flyter så det är nog ingen bra ide Skaffa finkorning sand/grus, helt klart det estetiskt snyggaste och förmodligen ganska naturtroget.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Har du inget grustag i närheten?

                ...Blir bra mycket billigare än att köpa i butik

                Kommentar

                • tobbejohansson
                  Användare
                  • september 2005
                  • 40

                  #9
                  mina malawi trivs finfint i biltemas blästersand

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    #10
                    Ursprungligen postat av Milla
                    Hejsan!!!

                    Min fundering är vilket grus ska man ha till malawisar??

                    Det finns en uppsjö av olika sorter....

                    Sjösten
                    Polerad svart grus
                    Råda sten/grus
                    Texas mix
                    Ciklidgrus
                    m.m

                    Har hittat allt detta på PWSS.se

                    Vilket är bäst eller vad tycker fiskarna om mest, vill att det ska likna deras miljö..

                    Mvh Milla
                    Köp råda sanden 2-3mm på granngården där kostar den ca 65kr för en 25 kilos säck. Blanda det med 50% faxe kross för att få bättre stabilitet på PHt i karet. Detta är mitt tipps som jag sett funka men hur du vill göra avgör du själv. kör du enbart råda sand så rekomenderar jag iaf att du tillsätter en hel del faxe sten eller hålsten som innehåller kalk.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • aberg

                      #11
                      kör biltemas blästersand, snyggt och billigt,, ta den stora storleken har hört att den minsta ska bli för lätt

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #12
                        I mitt Malawikar har jag börjat med det jag fick med (4-8 mm rådasand). Tänkte sedan att Biltemas blästringssand borde vara bättre så jag bytte till den. Då såg det ut som en sandstrand, men dels blev det skitigt ovanpå sanden och dels så gick det inte att rengöra (var för lätt). När jag köpte ett beggat Juwelkar fick jag med svart sand. Valde att köra med denna, och den lär jag inte byta ut på ett bra tag (tillsammans med mycket kolsten framhäver den firrarna samtidigt som de kan gömma sig vid behov)!

                        Kommentar

                        • Flipper
                          Användare
                          • mars 2005
                          • 143

                          #13
                          Fördelen med Biltema's blästersand är att skiten samlas PÅ sanden, så det är bara att suga upp det så blir det som nytt, och det fastnar inga alger på den heller, den blir inte missfärgad på nåt sätt...gillar den verkligen. Håll häverten några cm övanför sanden så bara skiten sugs upp, sen är det lätt...

                          Kommentar

                          • Marcus1979
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 404

                            #14
                            Jag kör 70% biltema sand och 30% korallkross. Det funkar kalas och så blir det lite mer levande. Om man bara har sand tycker jag att minsta lilla skithög syns. Med krossen i tänker man inte på dem.
                            Mvh/Marcus
                            960L Malawi

                            Kommentar

                            • Jeppe
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 409

                              #15
                              Jag har blästersand i mitt 540 liters funkar jättebra, skiten samlas som sagt uppe på sanden så det är lätt att ta fram en kort slang och en hink och suga upp det väldigt enkelt. Har troffar i det karet och de gillar att ta upp sand i munnen och spotta ut det, spec hanarna som har revir och lockar på honor täcker sprickor o.dyl i lekstenarna, vet inte varför både mina gamla f1 hanar (några dog av bukvatten och några av ålder) gjorde så och nu har de mindre f2 orna börjat göra så, det är väl kanske för att äggen inte ska skadas?! Någon annan med liknanade erfarenhet?

                              Men jag tycker att du ska köra blästersand, sen strö i lite grus av olika storlek så det blir mer naturtroget, jag har inte så eftersom jag planerar att ha i sandciklider där och vill inte leta efter stenar då

                              Sen skulle kanske vattnet behöva en kick, vad har du för vattenvärden? Hemma hos mig är kranvattnet på ca 8 så jag behöver inge kalksten eller dyl. fast det har jag ändå, det ger ju troffarna lite mer färger med ljusa stenad
                              540 Troffar, Callochromis ect
                              100 sydamerica, dvärgar
                              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                              40 tomt

                              Qui dormit, non peccat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...