Favorit SA-ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Välkommen till detta formidabla forum Anders!

    Du "måste" bli medlem oxå, så du kan lägga upp bilder på dina fina hantlar här.
    Tack så mkt!. ("Andreas" stämmer bättre...)
    Mitt "iögonfallande" hantelpar köptes som vuxna 90/91, så det har gått några år sedan de dog. (Jag äger faktiskt inte en enda hantelciklid idag!)
    Tanken med mitt inlägg var ju att någon möjligtvis kan ha släktingar till dessa fiskar eller djur med liknande anlag (mitt par kom från en stor kull). Folk som bara sett de vanliga formerna som oftast förekommer i handeln skulle nog tappa hakan....
    Ironiskt nog slumpade det sig som så igår att sajtens slumpgenerator visade en bild på en Heros Efasciatus som beskrivs som "ovanligt kontrastrikt tecknad"... Det är högst besynnerligt!?! Exklusiva hantlar är inte fattigmansdiskusar, snarare lite mer "ciklidiga" diskusar...
    Ja, funderar på ett medlemsskap men om ngn anser sig ha riktigt snygga hantlar och kan bidra med en bild i mitt ställe så vore det ju mkt trevligt...

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #17
      En annan favorit är Aequidens metae. Anspråklös och lättodlad.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #18
        Ursprungligen postat av Robin
        Jag tycket nog att Tahuantinsuyoa macantzatza är en cool sydamerikan. Tätt följd av Biotecus opercularis.
        Läcker firre den där med det krångliga latinska namnet. Var kan man hitta såna?
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #19
          Cichla whatever...och Uaru fernadezyepezi.........o diskus

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #20
            Ursprungligen postat av Matz Karlsén
            Läcker firre den där med det krångliga latinska namnet. Var kan man hitta såna?
            I en stor källarlokal i Sthlm..
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Ursprungligen postat av A C-son
              Har någon sett Hantelciklider med ovanligt starka karaktärsdrag?
              Jag hade ett hantelpar kopta som "vildfangade" (enligt handlaren sa var det nagon som bytt in dem och som hade fangat dem sjalv). De hade ungefar samma farg som mina Crenicichla ovan men med wtt stort kopparfargat blankande falt pa. Nar de lekte blev fenorna och strupen vita och kroppen nastan svart. De var bra mycket storre an "vanliga" hantlar och hade inte prickarna (de var prickiga, men inte sa der nedsollade med dem). Hanen var 25 och honan rejalt mycket mindre, 17-20 kanske. Det gar hitta likartade firrar pa natet men de har inte kopparsidorna. Den nedre firren paminner om mitt par: http://www.american.cichlids.ru/imag...severum1et.jpg
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Jag hade ett hantelpar kopta som "vildfangade" (enligt handlaren sa var det nagon som bytt in dem och som hade fangat dem sjalv). De hade ungefar samma farg som mina Crenicichla ovan men med wtt stort kopparfargat blankande falt pa. Nar de lekte blev fenorna och strupen vita och kroppen nastan svart. De var bra mycket storre an "vanliga" hantlar och hade inte prickarna (de var prickiga, men inte sa der nedsollade med dem). Hanen var 25 och honan rejalt mycket mindre, 17-20 kanske. Det gar hitta likartade firrar pa natet men de har inte kopparsidorna. Den nedre firren paminner om mitt par: http://www.american.cichlids.ru/imag...severum1et.jpg
                Tack för visat intresse Ola!'
                Intressant beskrívning av dina "vildfångade" hantlar! Jo, mina hantlar var ju djupblå och hanen hade istället för prickar rader av lysande klarröda vågräta marmoreringar längs hela kroppen och inte bara kring huvudet som man ibland ser. Noterbart om man jämför mina med dina är ochså den mycket stora könsmässiga storleksskillnaden. Han var ca 24 cm medan honan (som jag ej mätte) knappast var längre än 15 cm! Annars har iaf samtliga "vanliga" honor jag haft varit ganska så lika hanar när det gäller storleken, omkring 20 cm. Trots att dina verkar ha varit betydligt mörkare än mina (iaf vid lek lr?) så påminner ju de på den bifogade bilden om mina såtillvida att intensiteten i "färgerna" är så starka. T.ex analfenan och buken var (hos hanen) starkt citronfärgade medan just analfenor hos hantlar enligt mig ofta brukar vara typ senapsfärgade, i bästa fall...
                Mitt par lekte tyvärr aldrig under de år jag ägde dem men jag trodde absolut att jag skulle kunna finna liknande i framtiden då mitt par enligt handlaren skulle kommit från en kull på 100-talet individer som han själv odlat fram ur ett vildfångat par som han "chansade" med i ett 54(!) liter litet akvarium. Följden av deras leda skulle alltså ha varit en framgångsrik lek. (Jag testade aldrig det "knepet"...)
                Men, ja ja, ngn gång kanske det dyker upp ngt som får mig att åter ha hantelciklider. Mvh/Andreas

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Vill ochså påpeka att jag gillar de flesta hantelciklider då de är ett bra sydamerikanskt alternativ om man gillar "stora" och "snälla" högresta ciklider men av ekonomiska såväl som artsammansätningsmässiga skäl inte väljer t.ex diskus eller uaru. Så alla som har andra typer av hantlar än de jag beskrivit kan ju såklart fortfarande vara stolta över dem!
                  Själv är jag nyfiken på Heros Spurius som beskrivs kortfattat i artbeskrivningarna... Den känner jag inte till alls men verkar vara ett sjysst alternativ om man inte har så stort akvarium?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...