Favorit SA-ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Favorit SA-ciklid

    Vad har ni för favvo SA-ciklid. Min favorit är Aequidens diadema utan tvekan en av de vackraste och mest intressanta.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • Vic
    Användare
    • september 2006
    • 94

    #2
    Gillar dom flesta dvärgcikliderna från SA, speciellt Apistos.
    Även om jag aldrig sett en IRL så är helt klart Apistogramma bitaeniata favoriten.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag gillar Aequidens patricki och Crenicichla menezesi.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Jag gillar Aequidens patricki och Crenicichla menezesi.
        Wow!! Vilka läckra fiskar! Är det dina firrar?
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          En annan favvo är mina Crenicichla wallachii "Rio cumina"
          Senast redigerad av Matz Karlsén; 03 augusti 2007, 15:08.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Jag har fastnat för fjärilsciklider. Dessa var de första ciklider jag hade öht, och det har följt mig sedan dess. Letade länge efter några som såg ut som jag mindes dem, och har äntligen hittat dem!! Långa fenstrålar och mycket färg. Vad jag hört så är det någon som korsat in VF med akvarieodlade, och därmed behållit bra färg och samtidigt fått in långa fenstrålar. Ett av mina yngel börjar bli stort nu, och den längsta fenstrålen är dubbelt så hög som ryggfenan - så ska det vara!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Matz Karlsén
              Wow!! Vilka läckra fiskar! Är det dina firrar?
              Det var mina men jag gav bort dem nar jag flyttade till England.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                Caquetaia spectabilis

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Just nu Geophagus altifrons, men det skiftar. Biotodoma cupido är en klar favorit också. Riktigt snygga scalarer med fina fenor går inte av för hackor heller.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Tja, god afton gott folk. Jag fick mitt första akvarium redan vid en så låg ålder som 3 år 1979 ("naturligtvis" med dramatiska följder...) och har genom åren skaffat mig en hel del erfarenhet när det gäller akvariefiskar i allmänhet men sydamerikanska ciklider i synnerhet. Jag registrerade mig här på sajten alldeles nyss då jag efter en tids bevakande äntligen stött på de triggande ingredienser jag sökt; favoritsydamerikaner+Patrik Malmos uppfattning när det gällde fjärilcikliders färger+fenform(vf/odlade). Min sydamerikanska favoritciklid har alltid varit hantelcikliden som på "min tid" i allmänhet benämndes cichlasoma severum eller i dagligt tal fattigmansdiskus. Under ca 10 års tid höll jag sammanlagt ca20 hantelciklider varav enstaka var egenodlade.
                    Men... Ett par som jag hade avvek avsevärt när det gällde färg såväl som kroppsform. Hanen var betydligt större än honan (tycker annars att honor och hanar brukar uppnå ganska så lika storlekar...) samt hade enormt mkt längre rygg och analfenor än övriga hantelciklider. Men det mest iögonfallande var ändå färgteckningen, de var båda knallblå! Hanens röda "pannstripes" sträckte sig längs hela sidorna. Jag har googlat runt en del för att hitta likvärdigt tecknade djur på nätet men ingen har varit i närheten av mina. De har varit "ordinärt bruna och beiga", grönaktiga, turkosa, men inte en enda bild har föreställt dessa fiskar jag en gång ägde. Mina djur skall enligt den karismatiska och trevliga zooaffärsinnehavaren ha varit "yngel av vildfångade". (han skall en gång ha ägt ursprungsparet)
                    Okej... till saken! Jag tror inte att dessa hantlar var så exklusiva för att de var "nästan" vildfångade. Inte heller pga att jag skötte de på ngt avvikande sätt än övriga. I princip alla hantelciklider jag haft har lekt regelbundet, men det gjorde aldrig detta par!( isf kanske jag hade haft hantelciklider än idag...) Idag vet jag att man talar om "Heros"... och jag misstänker idag att de vackra hantelciklider jag hade var en form av lokalt snyggt färgade Heros Efasciatus då de tex inte hade prickar såsom Punctatus...(mina hantlar köptes i början av 90-talet i Göteborg och förutom i "min affär" så såg jag liknande djur i ytterligare en affär återigen i Göteborg, men har aldrig sett maken på fisk varken förr eller senare.) Har någon sett Hantelciklider med ovanligt starka karaktärsdrag? Om någon har sett liknande så... Var/när???

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 830

                      #11
                      Festae är nog min absoluta favorit bland SA. Även fina exemplar av A.Rivulatus ligger högt på listan.

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Jag har fastnat för fjärilsciklider. Dessa var de första ciklider jag hade öht, och det har följt mig sedan dess. Letade länge efter några som såg ut som jag mindes dem, och har äntligen hittat dem!! Långa fenstrålar och mycket färg. Vad jag hört så är det någon som korsat in VF med akvarieodlade, och därmed behållit bra färg och samtidigt fått in långa fenstrålar. Ett av mina yngel börjar bli stort nu, och den längsta fenstrålen är dubbelt så hög som ryggfenan - så ska det vara!!

                        Hilsen,

                        P
                        Tja Patrik.

                        jo det är så, polaren drog in vf i sin stam för ett par år sen, så de var duktigt snygga. men en annan sak som jag tycker är viktig som nästan var bortodlat var de blå prickarna i den svarta pricken - på honorna.....nu är de tebaks igen
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Klas A
                          Användare
                          • december 2004
                          • 104

                          #13
                          A.Rivulatus är nog den vackraste SA-cikliden i både färg och form.
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Välkommen till detta formidabla forum Anders!

                            Du "måste" bli medlem oxå, så du kan lägga upp bilder på dina fina hantlar här.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #15
                              Jag tycket nog att Tahuantinsuyoa macantzatza är en cool sydamerikan. Tätt följd av Biotecus opercularis.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...