fiskarna chippar efter andan vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobanon

    fiskarna chippar efter andan vid ytan

    Hej, jag har ett 540 literskar med en del malawi bland annat. Har nyligen bytt vatten m.m.

    men det är så att fiskarna är vid ytan hela tiden, många av dem som är bottenlevande också. vad kan det bero på?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av bobanon
    Hej, jag har ett 540 literskar med en del malawi bland annat. Har nyligen bytt vatten m.m.

    men det är så att fiskarna är vid ytan hela tiden, många av dem som är bottenlevande också. vad kan det bero på?
    Syrgasbrist och eller hog varme.

    1. Oka cirkulationen vid ytan.
    2. Fundera pa hur mycket du matar. Mata inte innan problemet ar lost. Lat aldrig mat ligga pa botten.
    3. Dra ut varmaren. Om det ar over 30 grader: Ta bort tackglasset/ se till att det ar glipor, och slack belysningen. Satt eventuellt en flackt over ytan.
    4. Har du mycket vaxter? Rensa ut vaxter och se till att du inte har en massa gunk som ruttnar och kraver syrgas.

    Ibland kan hoga nitritnivaer fa fiskarna att kippa luft vid ytan snarare an att ligga och flamta pa botten (rejalt akut tillstand).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Vore intressant att höra om tipsen funkade?
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Hej
        min uppfattning är att om man har mycket nedbrutna produkter i akvariet och byter vatten så stiger ph värdet och amonium löser ut dvs syrebrist uppstår
        vad man borde göra är ett antal mindre vattenbyten och vara grundlig med rengöringen i botten samt i filtren
        sedan borde det inte bli samma problem
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Rochan
          Användare
          • juli 2011
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Hej
          min uppfattning är att om man har mycket nedbrutna produkter i akvariet och byter vatten så stiger ph värdet och amonium löser ut dvs syrebrist uppstår
          vad man borde göra är ett antal mindre vattenbyten och vara grundlig med rengöringen i botten samt i filtren
          sedan borde det inte bli samma problem
          Jag är lite osäker vad som gäller, vissa säger att man inte skall rengöra botten särskilt mkt för att inte ta bort nyttiga bakterier men har man som sagt ett överflöd av organiska ömnen i botten som inte akvariets egna ekosystem klarar av är det väl nödvändigt med rengöring eller??? (ps har ett innefilter och lider också av fiskdöd till och från som jag inte riktigt fått ordning på) fast mina dör alltid en och en så jag misstänker snarare soten

          Kommentar

          • icehacker
            Användare
            • mars 2011
            • 157

            #6
            Det gör mina också i 240 litarn, då rengör jag filtret så det får bättre fart så går det över.
            - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

            Kommentar

            Arbetssätt...