Hur är Eldbuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Tips pa "biotopriktigt" sallskap:

    1. Archocentrus (Cryptoheros) myrnae eller A. septemfasciatus "yellow topaz" som den ofta kallas kommer atminstone fran samma varlsdel. Den ar fredlig och gar ha i sallskapsakvarier.

    2. Ungfodare som mollies och svardbarare.

    3. Norsk flaggtetra/ Buenos Aires tetra ser ut som Astyanax fasciatus som ar extremt vanlig i eldbuksvatten.

    Du kommer inte hitta Heterandria bimaculata men den ar ocksa extremt vanlig i eldbuksvatten.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Tja, den var stor graorange och aggressiv. Sedan dok det upp en knallrod relativt snall ersattare med neonbla prickar. Jag tycker inte att det ar konstigt att den blev "utkonkurrerad".
      Nä, jag tycker inte det är konstigt, och jag håller alldeles med om att lifalili är trevligare, jag är bara häpen över hur fullständigt den försvunnit. I stort sett alla som sysslade med ciklider på 70- och 80-tal torde väl ha ägt och odlat rödciklid.

      Flera av de andra fiskar som var stapelvara på 70-talet men idag är sällsynta i handeln behandlas fortfarande detaljerat i akvarieböcker/akvariesites (egyptisk munruvare är ett bra exempel) och jag förväntade samma eftersläpning för rödciklid.

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #18
        Vad det gäller eldbukens mesighet så är den nog högst individuell.
        Den senaste eldbuken som jag hade blev efter ett tag väldigt hårdför mot andra ciklider. Detta kan i och för sig bero på att den var vildfångad.
        Den här eldbuken gick i ett 540 l (150*60*60cm) och var då på alla andra i hela karet.
        Endra eldbukar som jag har haft har varit lite mer tillbakadragna.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        Arbetssätt...