Hur är Eldbuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter $
    Användare
    • januari 2007
    • 33

    Hur är Eldbuk?

    Går i tankarna att byta från Malawi till något helt annat i mitt 375 liters. Har fått tips om Tanganyika-ciklider, men är inte säker på att det är det jag söker.

    Vill i första hand ha en substratruvande art som också gärna får ha lite färg (dock inte dvärgciklider) och kul beteende.

    Jag har läst lite om Eldbuk, kanske är det för traditionellt och trist, men är det någon som har lite erfarenhet att dela med sig om denna art?
    - Kan man ha flera par i ett 375-kar för att få lite mer utfärgning och kamp, eller är det dömt att misslyckas?
    - Vilket sällskap är lämpligt för dessa? Kan man ha andra ciklider ihop med dem?
    Mvh, Peter
    ----------------------------------------
    Carpe diem
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    Eldbuk blir ca 15cm men är väldigt snälla i beteende och de är väldigt trevliga att kolla på. Du kan ha flera stycken, jag skulle ha haft kanske två par med några andra mindre centralare. I ett 375 liters kan du i princip ha vilka små ciklider du vill under 15 cm (undantag finns ju såklart). De biter inte ihjäl varandra utan de åker och spänner upp sig för varandra, och även mot varandra. Mina eldbukar åkte runt och spände på sig sida vid sida i flera minuter, ibland simmade rödciklidhanen in ivägen för dem då gick de ihop och spände upp gällocken. Riktigt roliga fiskar faktiskt
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Det är länge sen jag hade eldbukar, men de är inte särskilt hårdföra, jag skulle nästan säga lite mesiga, ciklider, så det skulle förvåna mig mycket om du inte kunde ha 2-3 par i ett 375. Mitt tips: köp ca 6 ungfiskar och låt dem para ut. Nån kanske stryker med, men du torde få flera par.

      Vad gäller sällskap... Skall det vara biotopriktigt vet jag inte riktigt vad du kan hålla dem med, eftersom alla andra centralare jag haft har varit betydligt hårdare, men jag skulle tippa du kunde ha ett par av nån småvuxen art typ zebraciklid eller Multispinosa utan att eldbukarna blir lidande. Tummar du lite på ursprunget och accepterar sydamerikaner får du större urval, jag skulle tippa de går bra ihop med inte alltför små eller aggressiva ciklider av typen snällare jordätare, hantlar, flaggciklid, scalare...

      Kommentar

      • Mikael_S
        Användare
        • maj 2006
        • 246

        #4
        Hakar på i samma spår som trådskaparen, är också på väg att skaffa Eldbuk till mitt 222l, tänkte mig en mindre grupp på 4-6 små individer, borde funka.

        Tänkte då på sällskapet till dem. Kommer ett gäng corydoras sterbai och lite L-malar att funka tro? Kommer eldbukarna jaga ihäl dem lr liknande? Några som har erfarenhet av andra fiskar med dem, bortsett från ciklider.
        Mvh Mikael Schöllin

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • oktober 2005
          • 409

          #5
          Jag blandade efter tycke och smak inte efter biotop när jag hade dem. Jag hade:

          2st eldbukar vet inte kön
          1par (visade sig vara 2 hanar) Rödciklid
          1par vanlig Zebraciklid
          1par H. Nicaraguense
          1par palletciklider.

          Så långt ifrån biotopriktigt man kan komma men det funkade bra både zebracikliderna, palletterna och nicaraguense paren lekte flera gånger =)

          Mikael tänk på att de blir 15 cm de kanske inte finns så mycket plats men två par borde nog gå ändå. Corydoras tror jag inte skulle funka då de är så pass små, speciellt när eldbukarna sätter igång och börjar leka tror jag att de kan få det lite tufft men L-malar borde gå om det är lite större varianter.
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          • Pechvogel

            #6
            Har Eldbuk ihop med mix Corydoras, colombiatetror, Scalare, små Jurupari och Guianacara "red cheek" och det fungerar utmärkt. Eldbuken kan vara lite gruffig mot nya invånare men skäller mer än biter om man säger så. Väldigt vacker fisk som blir ganska så robust även om inte så stor eller hur man ska säga

            Kommentar

            • tosse100

              #7
              hej.
              ja har ett 310l kar och 1lekpar eldbukar,fina bra ciklider,som nån sa nästan lite mesiga i sitt försvar,de visar upp sej med gälllocken om andra fiskar stör dem,specielt mina 2 röda ciklider när dem kommer för nära då går mina eldbukar iopp sej å gör så som ja nämde innan.
              Andra fiksar ja har i karet ihopp med dem är

              1lek par rödaciklider-fått rom 8gånger i år men 5gånger har de lyckats å få yngel.
              ett par blåa ciklider (lite tuffare fiskar)
              ett par chokladciklider (hanen kan vara riktigt tuff mot andra)
              ett par fjärilar-fått 1kull yngel av dem
              4palletter (några pallet yngel såg ja för nån da sen)
              4 svärdbärare (dem kan vara riktigt tuffa mot ciklider)hade 5 innan men tvungen att ta bort en hane för den atakerade mina ciklider)
              1 elefantfisk (kul sak)
              1 scalare (riktigt stor ca 15cm)
              2 sugmalar
              2 L malar
              1 siamesisk algätare
              1 kinesisk guldalgätare
              och en massa kuliålar (säkert 10 tror ja som man ser typ en gång i veckan)

              Kommentar

              • Peter $
                Användare
                • januari 2007
                • 33

                #8
                Tack skall ni ha för era bra svar.

                Verkar som att de kan vara värda att testa på.
                - Någon som har något att säga om de gillar att äta upp växterna?
                Med Malawi har man blivit van vid att vara sparsmakad med det gröna, men skulle vilja utveckla akvariet till något lite snyggare.

                Ingen som har en BTN Amazonas bakgrund liggande som ni vill sälja till mig? Eller någon annan snygg innerbakgrund som har måtten 150x50 cm?
                Dryga 3000 för en ny () är inget jag vill lägga i nuläget, så om någon vet ett billigare alternativ som ändå lyfter mitt akvarium till en ny nivå så är jag öppen för förslag.
                Mvh, Peter
                ----------------------------------------
                Carpe diem

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Rödciklid är Hemichromis bimaculatus, en av de allra mest "klassiska" akvariefiskarna men nu mer ganska sällsynt, trots att den är extremt lättodlad.
                  Den ser ut och beter sig mycket som lifalili, men lifalili är färggrannare och idag populärare.

                  Den går säkert bra ihop med t.ex. eldbuk i ett lite större akvarium.

                  EDIT: Rödciklid är f.ö. inplanterad och numer vanlig i centralamerika, så det är nästan biotopriktigt att ha den tillsammans med eldbuk...
                  Senast redigerad av Mike_Noren; 24 juli 2007, 17:42.

                  Kommentar

                  • Peter $
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 33

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Rödciklid är Hemichromis bimaculatus, en av de allra mest "klassiska" akvariefiskarna men nu mer ganska sällsynt, trots att den är extremt lättodlad.
                    Den ser ut och beter sig mycket som lifalili, men lifalili är färggrannare och idag populärare.

                    Den går säkert bra ihop med t.ex. eldbuk i ett lite större akvarium.

                    EDIT: Rödciklid är f.ö. inplanterad och numer vanlig i centralamerika, så det är nästan biotopriktigt att ha den tillsammans med eldbuk...
                    Tack Mike, konstigt att en gammal klassisk akvariefisk inte har sin bild eller detaljerad beskrivning representerad. Kanske är för få som håller den "rätta" rödcikliden fortfarande helt enkelt. Vill ju inte gärna vara otrogen NCS, men har du tips på annat bra forum där det finns ännu fler bilder om man inte hittar det man söker här?
                    Mvh, Peter
                    ----------------------------------------
                    Carpe diem

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Pja, www.zoopet.se har ju mycket, även av ciklider, men de har otroligt nog inte heller rödciklid.
                      Nästa steg ut i världen blir väl Cichlid Room Companion: http://cichlidae.com/

                      Som många andra amerikanska siter har den blivit extremt seg senaste månaderna; jag tror amerikanska internet-leverantörer med flit stryper utrikes uppkopplingar.

                      I övrigt har jag dålig koll på ciklid-sites som för annat än malawi/tanganyika - nån som har några bra tips?

                      Man har ju alltid Fishbase, i och för sig, där finns all fisk:


                      Nåt du omedelbart kommer att märka är att det råder totalt kaos bland arterna av Hemichromis - ingen vet riktigt hur man ser skillnad på dem, olika böcker ger olika namn på samma art, och till råga på eländet hybridiserar de glatt (de flesta rödciklider & juvelciklider som finns i handeln är säkert hybrider).
                      Jag misstänker t.ex. att inte ett enda av fotona på Fishbase faktiskt visar bimaculatus, utan de tre första visar nån liknande art (letournauxii?) och de tre sista visar nog Anomalochromis thomasi.
                      Senast redigerad av Mike_Noren; 24 juli 2007, 20:23.

                      Kommentar

                      • Lakka-Ciklid
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 75

                        #12
                        Här står lite om Hemichromis:

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Ser nu att Cichlid Room Companion inte heller har någon entry för H. bimaculatus/H. guttatus. Det är ju helt otroligt, den här är alltså en ciklid som var ungefär lika vanlig som palettciklid och zebraciklid när jag var liten, snacka om att den har gått och blivit omodern!

                          Kommentar

                          • Peter $
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 33

                            #14
                            Tack skall ni ha. Nu har jag lite att forska i när jag tar tag i akvarie-"skiftet". Mycket bra information att ta till vara på. Ha de´!
                            Mvh, Peter
                            ----------------------------------------
                            Carpe diem

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Ser nu att Cichlid Room Companion inte heller har någon entry för H. bimaculatus/H. guttatus. Det är ju helt otroligt, den här är alltså en ciklid som var ungefär lika vanlig som palettciklid och zebraciklid när jag var liten, snacka om att den har gått och blivit omodern!
                              Tja, den var stor graorange och aggressiv. Sedan dok det upp en knallrod relativt snall ersattare med neonbla prickar. Jag tycker inte att det ar konstigt att den blev "utkonkurrerad".
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...