Lämplig afrikansk start?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av jonre723
    Gasutbytet som sker vid hög cirkulation gör att inga växter trivs speciellt bra.
    "Inga" ar att ta i. Valisneria mm tar upp karbonater ur vattnet och en hel del vaxter klarar laga halter av koldioxid ratt bra. Alla organismer som andas gillar syrgas sa aven vaxter. Endast gronalgerna ar narmre slakt med vaxterna och blagrona alger ar inte ens eukaryoter utan bakterier.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • colinthecorgi
      Användare
      • juli 2007
      • 31

      #17
      Så blev det

      Det blev 8 Maingano, 10 Saulosi (1 är spårlöst försvunnen) och 10 Hongi (Red Top), samt 2 Ancistrus. Malarna är lite större, men de andra är i storleken 3-5 centimeter samt en Alfa-hanne Saulosi som är lite mer än 5 centimeter.

      De ser ut att trivas, även om de inte får mat så ofta nu i början.
      Jag har ett Rio 300, och förutom det inbyggda filtret har jag lagt till ett enklare hemmabygge med PET-flaska (makaroner och blå vadd) samt pump. Jag tror att cirkulationen är tillfredsställande, och den inbyggda pumpens utblås är riktat uppåt för att få bra rörelse i ytan. Hemmabygget verkar fungera bra också, eftersom vattennivån är 1-2 centimeter lägre bakom BTN-väggen, där den suger vatten, än framför väggen, där den pumpar ut vattnet

      Maingano är rätt lugna, liksom Saulosi, men Alfa-saulosin leker grävmaskin i ciklidsanden, och lyckades en gång gräva si under BTN-väggen (det blev ett stort projekt att få tillbaka fiskarna som hade irrat in där). Alfa- och Beta-Saulosina försöker imponera på honorna med darrande danser, men honorna är nog för små för att bli imponerade.

      Nu ser jag att en av Hongi-honorna har lite "haka" och smågapar med munnen rätt ofta. Jag undrar om det finns något sätt att avgöra om hon har några ägg i munnen? Jag har som sagt aldrig haft några ciklider, så jag har inget jämförelseunderlag.
      Förutom det kan tilläggas att Hongi verkligen tillför lite "action" i karet. En vackert tigerrandig hane har bestämt att klippan i mitten är hans, och jagar bort andra Hongis med frenesi trots att han inte egentligen har något storleksövertag.

      Kommentar

      • Malawichrille
        Användare
        • februari 2006
        • 67

        #18
        Enklaste sättet att avgöra brukar vara att kontrollera vid matningen, om den misstänkta fisken äter eller inte.
        Äter den så ruvar den inte, dock så kan den simma mot mat och tillochmed äta vissa små biter, så titta noga.
        Äter den inte och har stor haka så ruvar den med största sanorlikhet.
        Lycka till!
        240 liter malawi med Golden och Rödzebror (några OB)
        +55 liters yngelkar

        Kommentar

        • colinthecorgi
          Användare
          • juli 2007
          • 31

          #19
          Jahapp;


          En uppdatering:
          Hemmakaret består av samma blandning som tidigare. Jag börjar misstänka att samtliga Saulosi är hannar En håller just på att färga om från gult till blått, och måste ha fått duktigt med stryk, har knappt någon stjärtfena kvar.
          Maingano och Hongi har lekt och fått yngel, så det verkar gå bra. Har experimenterat med olika sammansättningar av ancistrus, men har just nu en rätt biffig och grann hanne, en något mindre men grann hanne och 3 mindre honor.

          I övrigt så har mina planer fallit ut sålunda:
          Jag har hittat några andra akvariedårar där jag bor, och gått med i deras klubb. Vi har förärats med ett rätt stort skyddsrum, så lokalen har jag numera.

          Mitt intresse för afrikaner har mynnat ut i att jag har ett 300 med hästnosar (VF) och snäcklekare (från Kongo). Jag köpte dessutom ett 720 som jag slagit mig ihop med ett par av de andra om, och fyllt med alldeles för mycket malawi. Det blir rensning imorgon (inte avlivning).
          Min dotter har två kar, ett 220 och ett 100, med drottningrasbora, ancistrus, pansarmalar, mosaikgurami och endlers i det stora och guppy i det lilla.
          På mitt kontor har jag ställt ett 540 med slimline, men inte fyllt det än då vi eventuellt flyttar innan årsskiftet. Det blir Tanganyika tror jag.
          Senast redigerad av colinthecorgi; 18 november 2007, 12:17. Anledning: stavfelskorrigering

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #20
            personligen kan det vara enormt intressant att blanda malawi och tanganyika men då ska det vara på rätt sätt, fel tycker ja är mbunas med tropheus, som är lite grovt det enda felet, jag har haft två arter av telmatochromis (tanganyika) med en stor grupp M.Auratus (malawi) och det var mkt underhållande och fungerade perfekt, har även haft andra "blandningar" men eftersträvat typ en grupp substrat med en grupp munruvare, klockrent bra underhållningsvärde
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • colinthecorgi
              Användare
              • juli 2007
              • 31

              #21
              Rensningen av 720 är klar, och har resulterat i följande bestånd av Malawi:


              1+1 Aulonocara stuartgranti Chiwindi
              1+1 Placidochromis "phenochilus tanzania"
              1+1 Cyrtocara moorii
              2+4 Metriaclima estherae
              1+2 Pseudotropheus crabro
              2+2 Metriaclima "zebra chilumba" som ska bo någon annan stans snart
              2+4 Melanochromis auratus
              2+6 Labeotropheus trewavasae (MC hane, blå hane, 2 OB honor, 4 orange)
              1+1 Röd Aulonocara
              1+1 Copadichromis Borleyi Red Fin
              1+1 Pseudotropheus Socolofi
              1+1 Sciaenochromis fryeri
              1+1 Pseudotropheus "elongatus mpanga"
              2 Hongiyngel gömmer sig enligt uppgift däri också

              Detta efter att 81 fiskar sorterats bort
              I ärlighetens namn skall sägas att det bara var dussinet större fiskar, men resten var halvstora eller ungdjur, inga pyttesmå yngel eller så.

              Nu är akvariet lämpligt belastat och med hela kortsidan förvandlad till filterhörn och sisådär en 5000 liter pumpkapacitet samt oxydator så skall det bli en bra balans nu. Nu blir de väl superlyckliga och börjar pumpa ut yngel så det snart är lika fullt igen. Antalet arter har emellertid minskat, jag sorterade bort korallzebra, golden, lombardi, maingano, red top chilumba och hongi (de där ynglena skall jag nog få upp sen).

              Tack och lov för att Kent i Nol kunde sortera hela rasket
              Senast redigerad av colinthecorgi; 19 november 2007, 14:49. Anledning: stavfel och avsaknad av tacksamhet

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #22
                det kommer kanske att fungera bortsett från att en del arter kommer i skymundan, dom dominerande tror ja blir Auratus,Crabro, Trewavasae och C.Moori, jag eftersträvar hellre få arter i stora grupper men det där är ju såklart en smaksak hehe.
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • colinthecorgi
                  Användare
                  • juli 2007
                  • 31

                  #23
                  Jag håller med.

                  Första steget var för att få ned belastningen och organisera det hela lite mer (läs: låta någon kunnig reda ut vad soppan bestod av). Det är nu gjort.

                  Steg 2 var att effektivisera filtreringen, och det är gjort också.

                  Steg 3 blir att betrakta underverken ordentligt, och besluta om vidare uppdelning, nedskärning eller helt enkelt låta det vara.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #24
                    för min del är det mycket "try&error" tills ja blir nöjd och faktiskt en rolig fas (för det mesta), just planeringsfasen i början tycker ja mycket om och det får gärna ta tid
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...