Lämplig afrikansk start?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • colinthecorgi
    Användare
    • juli 2007
    • 31

    Lämplig afrikansk start?

    Jaha, första inlägget:


    Är nybörjare avseende ciklider, har haft små sällskapsakvarier tidigare och nu bestämt mig för att satsa lite mer resurser och därmed förhoppningsvis kunna hålla lite större fiskar och lite stabilare vattenkvalitet.

    Jag har ett 360 liters akvarium, men en del utrymme går åt till BTN (klippvägg)+innerfilter, så det är väl närmast att betrakta som ett 300+ liters. Akvariet är rätt högt (60), men inte mer än 120cm brett. Som ni räknat ut är det alltså 50cm djupt. Överväger att komplettera med ett lite klenare ytterfilter och köra bägge samtidigt, jag har fått för mig att dessa fiskar skulle gilla lite ordentlig cirkulation. Akvarister jag talat med tycker det låter jättebra med mycket cirkulation.

    Efter ett antal besök på olika affärer börjar det luta åt något i stil med
    ~10 unga golden, ~10 unga duboisi samt ~10 mindre trewavase Thumbi Point. Någon mal får också bo där. Jag har fått för mig att afrikanska ciklider håller på och klubbar ihjäl varandra tills lagom många hannar återstår. Med decimeterstora fiskar hade jag tyckt att antalet lät lite stort, men nu räknar jag med svinn

    Jag tycker det känns klyftigt att inte ha några utpräglade köttätare blandade med algätare. Det känns som att utfodringen skulle kunna bli fel annars?

    Som inredning tänkte jag mig finkornigt i botten, med 3 "grupperingar". Innerfiltret sitter i ena ändan, så där tänkte jag mig en liten stenhög med lite krypin. I andra ändan tänkte jag mig en större stenhög med krypin. I mitten tänkte jag mig en rot och stenar, som en slags avdelare för nedre delen av akvariet.

    Så till mina frågor:
    - Tänker jag rätt avseende cirkulationen?
    - Är det en lämplig befolkning i akvariet?
    - Resonerar jag rätt angående utfodringen?
    - Anses det ofint att blanda Malawi och Tanganyika
    - Vad sägs om inredningen?
    - När fiskarna blir lite större, kommer då uppdelningen att funka bra, eller kommer reviren att spänna över 2 av "grupperingarna"?
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Det är nog lite ofint att blanda fiskar från olika sjöar. Egentligen är det väl inte moraliskt fel, men om man bestämmer sig för en biotop (ex. Malawi), så finns det så vansinnigt många olika sorter från den sjön, så att blanda känns onödigt.

    Jag skulle ersätta dubbarna med Saulosi eller Demasoni.

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      Stark cirkulation ska vara bra för tanganyika/malawi, jag vet inte riktigt varför, det är väl för att få dem att simma mycket Enligt vad jag tror så är det bra med god cirkulering för att hålla vattnet mycket syresatt.

      Jag tycker inte att man ska blanda fiskar från de två sjöarna, du får göra det men som föregående talare sa så finns det så många andra fiskar från båda sjöarna som äter samma sak. I det akvarium du har skulle jag satsat på malawi(även om jag är tanganyikafantast) för jag tror inte troffarna skulle klara det när de började bli könsmogna, risken är att du får en ensam hane som jagar ihjäl resten av troffarna. Man ska helst ha upp mot 20 djur för att man ska vara hyffsat säker på att det ska funka. Du kan ju annars välja annan tanganyika, det finns många fina mindre fiskar som passar bättre. Sen kan du nog inte räkna med att dubbarna stannar på en decimeter de brukar kunna bli 12-14 cm iallafall.

      Köttätare med algätare är en smaksak, jag har N. Leleupi med mina troffar, matar med räkmix ca 60/40 ärtor räkor det funkar jättebra även om Leleupina var lite tunna men det är löst, tror de lever lite på mina yngel också

      Din inredning låter ganska bra, men egentligen ska man väl inte ha rötter i malawi/tanganyika kar (även om jag hade det tillfälligt) för att det gör vattnet surare och mjukare vilket är motsatsen till vad de fiskar du tänker ha lever i. Sen kommer din avdelare inte bli någon avdelare, det bli ett nytt/ett fortsatt revir. Du lär få en fisk som tar ena stenhögen, en fisk som tar den andra. Ligger mittdelen för nära en av stenhögarna kommer den räknas in som revir hos den "stenhögsägaren", och ligger den bra imitten kommer någon annan att ta den som revir (Det här utgår ifrån Tropheus, vet inte hur malawi är men tror att det är yngefär samma?).

      Shit blev långt svar detta
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      • colinthecorgi
        Användare
        • juli 2007
        • 31

        #4
        Tack för idéerna. Misstänkte att det av estetiska eller andra skäl ansågs vara fel att blanda av entuaiasterna

        Får se hur det blir med den saken. Jag tittade på de föreslagna fiskarna, de såg också fina ut. Det blir i så fall en införsäljningskampanj, eftersom övriga familjemedlemmar är sålda på duboisi-teckningen både som yngel och vuxna.

        Kommentar

        • colinthecorgi
          Användare
          • juli 2007
          • 31

          #5
          Förresten:

          Hur gör jag med mal, tycker ni?
          Jag tänkte på det där med roten, och tanken med den är ju främst för eventuella malar. Klarar de sig utan en sådan där rot?

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Dom klarar sig utan rot, bara dom har nån stenröse att hålla till i.

            Kommentar

            • colinthecorgi
              Användare
              • juli 2007
              • 31

              #7
              Jaha, det var nyheter för mig.
              Är det särskilda arter eller så? Jag har för mig att någon akvariehandlare sade till mig att de inte mådde bra om de inte hade en rot att gnaga på, men det kanske bara gäller Ancistrus?

              Nåja, det blir en tur till Nol och Herkules imorgon, jag har redan besökt Trop och Lerum m fl. Jag ska titta på arterna som föreslagits, det kanske går att sälja in om de också är s**tsnygga

              Om det är så att din bostadsort har någon koppling till viss affärsverksamhet på orten riskerar du alltså att bli överöst med följdfrågor vid tillfället
              Senast redigerad av colinthecorgi; 16 juli 2007, 20:35.

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • februari 2007
                • 697

                #8
                Jag har ancistrus i 2 av mina Tanganyikakar och dom har då aldrig sett röken av nån rot hos mig. Dom verkar inte direkt vantrivas för det. Dom simmar omkring och gnetar på rutorna, bakgrunden och stenar.
                Jag funderar bara på att dom känns överflödiga ibland. vattnet i ett Tanganyikakar (och malawi) är/ska vara rätt så syrerikt. Jag har pratat med en snubbe som är lärare i biologi och naturvetenskap och han har sagt att alger inte trivs i syrerikt vatten. Detta verkar stämma ganska bra, då vattnet i mitt 112L Tanganyika är väldigt syrerikt och jag har knappt några alger alls.
                Experter får rätta till denna punkt om jag har fel.

                Nej, jag jobbar inte åt Kent och är inte heller Kent. Däremot känns det ibland som att jag jobbade där, med tanke på min besöksfrekvens i nämnda butik. Fast det kan ju ha att göra med avståndet till Kents affär...

                PS: Ciklidhobby har inte öppet imorgon (tisdag). Kolla på hemsidan om sommaröppettider. Kent har semester nu. 1 vecka kvar om jag inte minns helt fel. Men det jobbar en tjej där under tiden. Du får bombardera henne med frågor istället...

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #9
                  Kolla även in Melanochromis Cyanerohabdos (maingano) när du är där. Högst upp på vänstersida i mitten av gången som är längst bort i Malawidelen.

                  Moderator får ta bort detta inlägg om det blir för mycket reklam.

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    #10
                    Det finns väldigt mycket tanganyika och malawi som du nog skulle kunna ha i det akvariet, gäller att få upp ögonen för dem bara

                    Om du införskaffar fiskar till de akvariet du har nu kan du ju alltid få in ett större akvarium för dubbarna, då har du ju en anledning

                    Rötter ska nog inte vara nödvändigt, och tror du det är det kan du alltid slänga i en liten rot som de får gnaga på
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    • jonre723
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 439

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rembrandt
                      Jag har ancistrus i 2 av mina Tanganyikakar och dom har då aldrig sett röken av nån rot hos mig. Dom verkar inte direkt vantrivas för det. Dom simmar omkring och gnetar på rutorna, bakgrunden och stenar.
                      Jag funderar bara på att dom känns överflödiga ibland. vattnet i ett Tanganyikakar (och malawi) är/ska vara rätt så syrerikt. Jag har pratat med en snubbe som är lärare i biologi och naturvetenskap och han har sagt att alger inte trivs i syrerikt vatten. Detta verkar stämma ganska bra, då vattnet i mitt 112L Tanganyika är väldigt syrerikt och jag har knappt några alger alls.
                      Experter får rätta till denna punkt om jag har fel.
                      I många fall är det en bra idé att ha en liten rot i eftersom malarna får i sig cellulosa den vägen. I de flesta fall är malarna dock helt överflödiga.

                      Gasutbytet som sker vid hög cirkulation gör att inga växter trivs speciellt bra.
                      Och så är det.
                      /J

                      Kommentar

                      • colinthecorgi
                        Användare
                        • juli 2007
                        • 31

                        #12
                        Haha!

                        Någon har genomskådat min plan! När duboisi är namngivna familjemedlemmar blir det lättare att övertyga andra om förträffligheten i att ge dem ett fullvärdigt hem
                        Om det dyker upp lite yngel eller ruvande honor kommer min dotter att rycka in vid min sida och kräva en lämplig uppfödningsplats för dessa, så ett ~100 liters kar känns ju ganska framtidssäkrat. Däremot kommer pjäser på 150+ cm att få hård konkurrens om golvyta, så jag grubblar redan på huruvida det finns någon liten oanvänd lokal i närområdet.

                        Nåja, jag har läst lite mer om dessa intressanta djur, och bl a sett att kaxiga hanar kan ha en revirdiameter på ~75cm. Med tanke på att det ibland är en glasruta i vägen på ena sidan kanske en sådan hane anser att radien bör ökas en del i andra riktningen...
                        Kanske listigt att välja någon Malawi som inte ställer riktigt så höga krav på akvarielängden istället, jag vet inte.

                        Kommentar

                        • HenrikV
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 697

                          #13
                          Ursprungligen postat av jonre723
                          I många fall är det en bra idé att ha en liten rot i eftersom malarna får i sig cellulosa den vägen. I de flesta fall är malarna dock helt överflödiga.

                          Gasutbytet som sker vid hög cirkulation gör att inga växter trivs speciellt bra.
                          Tack för den informationen. Kanske man får skänka ancistrusarna till min fru då. Hon har SA.

                          Kommentar

                          • Jeppe
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 409

                            #14
                            colinthecorgi du får väl skaffa malawi till den burken du har, sen vill du ju få in ett större akvarium (det finns alltid plats, jag lovar att du kommer hitta en perfekt plats) för dubbarna, sen kan du skaffa en lokal också där du kan föda upp dubbe yngel, det vill ju din dotter och ber hon sin mor lär hon vekna på en gång

                            En troffehane kan ta ett större revir än 75 kvadratcentimeter. Har sett troffehanar som har ett helt 375 liters som revir när det har varit en enda lång stenhög. Men mina hanar har delar upp ett 540liters i ca 3 delar och de får även in 3-4 honor som håller mindre revir i eller mellan hanarnas revir. Så min grupp kan sansas bra även om jag fått upp en riktigt kaxig hane som nog kommer ta över akvariet sen. Han var ca 8 cm när han tog reviret och då jagade han bort fiskar som var både längre och större. När han blir 14 cm ska det bli spännande att se vad som händer

                            Rembrandt: Du behöver inte alls skänka bort Ancistrusarna jag känner många som har ancistrusar hos både tanganyika och malawi funkar kanon. Så ha kvar dina ancistrusar du de är riktigt bra rengörare, tar du bort dem lär du få lite mer alger i akvariet kan jag lova
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

                            Qui dormit, non peccat

                            Kommentar

                            • colinthecorgi
                              Användare
                              • juli 2007
                              • 31

                              #15
                              Jaha, nu är allt som ska ned i början i karet färdigt förutom den sista 25Kg säcken med sand. Det blir finkornig kalkhaltig sand, "ciklidsand". Vattenpåfyllning börjar senare idag. Jag kommer nog att bygga någon lite högre sak av någon lättare stensort senare, men "On the Rocks"-bakgrunden samt lite låga och mellanhöga formationer får duga just nu. En rot åker i också, jag tänker mig att stenarna samt 50kg ciklidsand balanserar upp den eventuella negativa inverkan den kan ha.

                              Det blir Malawi, lutar åt Saulosi + något rött + 2 mindre ancistrus. Dubbarna får vara (se resonemang nedan). Jag tänkte börja med 10+ ungdjur av varje sort, men är öppen för förslag som gör att jag kanske kan ha en tredje art med en annan teckning (några få vuxna kanske?) . De där röda är inte heller helt klart, finns det några jag ska undvika pga korsningsrisk?

                              Jeppe: Jag menade inte 75 cm2, utan en revirdiameter på 75cm (eller 37,5 cm ut från mitten, åt alla håll), alltså ~3.14*37.5*37.5~=4400 cm2 dvs närmare en halv kvadratmeter. Insåg då att en bottenyta på 6000 cm2 kanske inte är bästa lösningen
                              Har man exempelvis 150*60 i bottenyta så skall det teoretiskt räcka till minst två revir, även om man har två väldigt aggressiva hannar.
                              Ännu bättre är kanske att ha ett jättelångt akvarium, typ över 2 meter. Då kan man slippa resonemanget om bottenyta ibland och klara sig med smalare. Det optimala för sådana små Tropheus kanske är 300x40x40, eller 300x40x50 eller 300x50x50, om man vill undvika jättestora vattenvolymer men ändå få plats med många hannar? Då blir det 480 eller 600 eller 750 liter, men det skall väl gå att hålla 4+ hannar, bara det finns gott om lämpliga revir. Den där 300x40x50 (40 högt), känns väldigt optimal måste jag säga.
                              Nåja, antingen har dragit fel slutsatser av litteraturen, eller så har ni mer rutinerade akvarister naturligtvis redan koll på detta.


                              Nu till ytterligare två frågor:
                              Jag har ett juwel innerfilter (jumbo) med följande konfiguration
                              1. vit filterduk, förfiltrering
                              2. svart, aktivt kol
                              3. grönt lite grov, nitrit?
                              4. blågrön halvgrov, ingen aning?
                              5. blå grov, bakteriebuffert?
                              6. en till blå grov
                              De blå grova är sprillans, likaså ett lager med vit filterduk och den gröna rätt så grova. Den blågröna halvgrova ser ok ut, men är begagnad och den svarta likadant. Synpunkter? Kan jag skippa vissa typer i ett afrikanskt ciklidakvarium?

                              Jag ska uppdatera lysrören. Jag har en ramp för två (tyvärr inte med separat styrning). Skå jag satsa på blåljus, eller någon kombo eller vad (det blir växtfritt i akvariet)?


                              Tack på förhand!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...