Caquetaia umbrifera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av Micke Jarhl
    Sytråds liknande avföring låter som om magen är i olag
    Det kan ju kanske bero pa att den inte ater pga munbolden dvs vara sekundart. Pa sitt satt later det lovande om det ar magen eftersom att det kanske gar bota. Fast tuberkulos kan ju ge magbesvar...
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det kan ju kanske bero pa att den inte ater pga munbolden dvs vara sekundart. Pa sitt satt later det lovande om det ar magen eftersom att det kanske gar bota. Fast tuberkulos kan ju ge magbesvar...
      Du har säkert rätt Ola, men om det är fisktuberkulos så är det ju jäkligt allvarligt vad jag har läst mig till iaf..får vi inte tro.
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #18
        Nu har hela nedre högerdelen av käken försvunnit. Tänderna och käkbenet är fullt synliga.
        Har nu medicinerat med Aquamor också för att se om detta hjälper.
        Funderar på om man inte kunde plocka upp fisken och badda det skadade partiet med jodopax eller liknande. Det blir ju stressigt värre när jag jagar runt honom i karet men på något sätt måste jag få stopp på förruttnelsen. Hoppas bara att det senare kan växa ut igen om han överlever.
        Han är framme hela tiden så det verkar inte var något övrigt problem med honom.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Janne E
          Användare
          • april 2002
          • 382

          #19
          Ola,
          Den har typen av skit beror ofta pa Columnaris (Flexibacter) eller Fisktuberkulos (Mycobacterier). Columnaris har ett snabbt forlopp men gar att bota, fisktuberkulos har ett langsamt forlopp och gar inte att bota.

          Jag är ganska säker på att detta beror på Mycobakterier, under senare år har de blivit allt vanligare i våra akvarier och det finns ett 50 tal olika arter av denna bakterie varav 5 tror jag det var kan smitta människor. Tidigare trodde man att M. marinum var vanligast bland våra fiskar men de kan vara svåra att skilja arterna åt, men det förekommer flera olika typer av denna bakteria bland våra fiskar. Fiskar som bär på denna bakterie behöver inte bli sjuka utan klarar av att hålla dem i schack så länge de är friska och sunda eller de inte utsätts för stress, det finns många stressfaktorer som kan utlösa sjukdomsförloppet och är väl vanligaste orsaken till att de utvecklar sjukdomen. Bakterien är vanlig i naturen och kommer oftast in med VF fiskar, i eller utanpå fisken bildas en cysta där bakterien ligger i "vila". Ibland ser man små knölar i storlek av ett knappnålshuvud men ofta ligger dessa cystor inbäddade inuti fisken och är då inte synlig. Själva sjukdomsförloppet kan vara både långsamt eller snabbt, sjukdomsbilden är mycket variabel från sårbölder till stora rodnader som spricker upp och ibland försvinner fiskens hela ytterhud över en natt. Det är därför det är svårt att ställa rätt diagnos eftersom man lätt tror det är något annat, enda sättet att vara säker på vilken bakterie det är som angripit fisken är att skicka den på analys till SVA vilket jag gjort några gånger och det kostar en slant.

          Det finns bot mot denna sjukdom och Ola nämnde vilka mediciner som fungerar långsiktigt, oxytetracycline och tetracycline (kanamycin känner jag inte till) men medicineringen måste pågå under lång tid och en veterinär måste skriva ut medicinen på recept. En annan medicin som jag provat och som fungerar kortsiktigt är Nitrofurazone som finns i Jungle's medicin Binox, nackdelen är att den botar symptomen och sjukdomen kan komma tillbaka vid nästa tillfälle fisken utsätts för stress...fördelen är att man blir av med det akuta problemet och med lite tur så tar det lång tid innan fisken insjuknar igen. Då bakterien bildar cystor är det svårt att veta om andra fiskar smittats och övriga fiskar som inte är utsatta för stress och är i bra kondition inte insjuknar, i dessa fall kan man kalla själva sjukdomsförloppet mycket långsamt då smittotillfället och fram till de insjuknar kan ta flera år...om de insjuknar alls.

          Ett tillägg, den här sjukdomen och dessa bakterier är vida spridd inom vår hobby och vi får nog lära oss att leva med den. Tvätta händerna efter man pysslat i akvariet och om man har flera akvarier så tvätta händerna innan man jobbar med nästa, bakterien smittar inte människor så lätt men om man har öppna sår finns det en risk att bli smittad. UV lampa har nämnts i andra trådar och det tar kål på bakterierna men inte de som sitter på eller i fisken och bara de som passerar lampan men kan säkert bidra med att minska smittorisken.

          Mvh Janne
          Senast redigerad av Janne E; 07 juli 2007, 23:57.

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #20
            Ursprungligen postat av Janne E
            Ola,
            Den har typen av skit beror ofta pa Columnaris (Flexibacter) eller Fisktuberkulos (Mycobacterier). Columnaris har ett snabbt forlopp men gar att bota, fisktuberkulos har ett langsamt forlopp och gar inte att bota.

            Jag är ganska säker på att detta beror på Mycobakterier, under senare år har de blivit allt vanligare i våra akvarier och det finns ett 50 tal olika arter av denna bakterie varav 5 tror jag det var kan smitta människor. Tidigare trodde man att M. marinum var vanligast bland våra fiskar men de kan vara svåra att skilja arterna åt, men det förekommer flera olika typer av denna bakteria bland våra fiskar. Fiskar som bär på denna bakterie behöver inte bli sjuka utan klarar av att hålla dem i schack så länge de är friska och sunda eller de inte utsätts för stress, det finns många stressfaktorer som kan utlösa sjukdomsförloppet och är väl vanligaste orsaken till att de utvecklar sjukdomen. Bakterien är vanlig i naturen och kommer oftast in med VF fiskar, i eller utanpå fisken bildas en cysta där bakterien ligger i "vila". Ibland ser man små knölar i storlek av ett knappnålshuvud men ofta ligger dessa cystor inbäddade inuti fisken och är då inte synlig. Själva sjukdomsförloppet kan vara både långsamt eller snabbt, sjukdomsbilden är mycket variabel från sårbölder till stora rodnader som spricker upp och ibland försvinner fiskens hela ytterhud över en natt. Det är därför det är svårt att ställa rätt diagnos eftersom man lätt tror det är något annat, enda sättet att vara säker på vilken bakterie det är som angripit fisken är att skicka den på analys till SVA vilket jag gjort några gånger och det kostar en slant.

            Det finns bot mot denna sjukdom och Ola nämnde vilka mediciner som fungerar långsiktigt, oxytetracycline och tetracycline (kanamycin känner jag inte till) men medicineringen måste pågå under lång tid och en veterinär måste skriva ut medicinen på recept. En annan medicin som jag provat och som fungerar kortsiktigt är Nitrofurazone som finns i Jungle's medicin Binox, nackdelen är att den botar symptomen och sjukdomen kan komma tillbaka vid nästa tillfälle fisken utsätts för stress...fördelen är att man blir av med det akuta problemet och med lite tur så tar det lång tid innan fisken insjuknar igen. Då bakterien bildar cystor är det svårt att veta om andra fiskar smittats och övriga fiskar som inte är utsatta för stress och är i bra kondition inte insjuknar, i dessa fall kan man kalla själva sjukdomsförloppet mycket långsamt då smittotillfället och fram till de insjuknar kan ta flera år...om de insjuknar alls.

            Ett tillägg, den här sjukdomen och dessa bakterier är vida spridd inom vår hobby och vi får nog lära oss att leva med den. Tvätta händerna efter man pysslat i akvariet och om man har flera akvarier så tvätta händerna innan man jobbar med nästa, bakterien smittar inte människor så lätt men om man har öppna sår finns det en risk att bli smittad. UV lampa har nämnts i andra trådar och det tar kål på bakterierna men inte de som sitter på eller i fisken och bara de som passerar lampan men kan säkert bidra med att minska smittorisken.

            Mvh Janne
            Tack för infon.

            Det här med små vita cystor har jag sett förut på umbriferorna.
            Vid två tillfällen har en del av dem uppvisat sådana prickar.
            Senast trodde jag att det var vitaprick men blev tveksam då medicinering mot vitaprick inte hjälpte. Det jag gjorde då var att salta rejält och sen höjde jag temperaturen till ca 30 grader. Efter 3 veckor försvann prickarna.
            Funderar på vad som har utlöst det på hanen just nu, han är dominant i karet och det kan ju i och för sig vara rätt så stressigt det med. För 2 veckor sedan flyttade jag dock alla andra umbriferor utom hanen och honan. En av de flyttade umbriferorna hade fått ett sår på kroppen och dog sedermera av detta, samma typ av infektion som hanen har nu.

            Förra fredagen så köpte jag ett par Petenia splendida, en mycket fredlig art som jag inte tror har bidragit till en ökad stress. Det som är det komiska i all tragik är att dessa, trots stark medicinering, en rejält ökad saltdos, nu visar alla tecken på att vilja leka. De var väldigt bleka när de kom men nu har de färgat om rejält och visar en kraftig rödrosa färgton.
            Uppenbarligen trivs de förträffligt.

            Umbriferhanen visar lite tecken på bättring, igår kväll så spände han till och med upp sig för honan. Det nakna partiet på nedre, VÄNSTRA (inte högra som jag skrev förut) käkhalva har inte blivit större. Däremot så har en del småsår börjat framträda lite närmare gällocken på vänster sida.
            För övrigt är han framme en hel del men visar ändå tecken på att vara mer skygg nu än han var förut.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Janne E
              Användare
              • april 2002
              • 382

              #21
              Cystorna blir inte vita eller ljusa förrän de är på väg att spricka upp, när cystan ligger i vila latent har den samma färg som fisken men buktar ut...de synliga ligger strax under huden på fisken. Jag skrev att storleken är som ett knappnålshuvud men de kan vara större också, man ser den här sjukdomen oftare idag även på fisk man fångat på plats i naturen visar ibland dessa symptom och det kanske påvisar att deras naturliga miljö inte längre är så bra.

              Dina nya Petenia splendida var kanske i lite dåligt skick när du fick dem, låg syrehalt i blodet och lite för mycket kväve...salt är förträffligt i dessa lägen och gör underverk
              Det finns också en vetenskaplig studie gällande kopparförgiftning hos ungfisk, där man jämförde överlevnaden mellan ett vatten fattigt på kalcium- och magnesium klorid och vatten där man tillfört olika mängder av kalcium- och magnesium klorid. I vatten utan tillsats dog samtliga och sedan steg överlevnaden bland ungfisken och i det akvariet som innehöll mest kalcium- och magnesium klorid var dödligheten mycket liten. Jag tror jag har en pdf sparad i min dator om någon är intresserad, i vilket fall som helst kan man nog dra slutsatsen att vissa salter kan vara mycket hjälpsamma för fiskar att förhindra upptag av vissa gifter eller att göra sig av med gifter de redan har upptagit.

              Mvh Janne

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #22
                Ursprungligen postat av Janne E
                Cystorna blir inte vita eller ljusa förrän de är på väg att spricka upp, när cystan ligger i vila latent har den samma färg som fisken men buktar ut...de synliga ligger strax under huden på fisken. Jag skrev att storleken är som ett knappnålshuvud men de kan vara större också, man ser den här sjukdomen oftare idag även på fisk man fångat på plats i naturen visar ibland dessa symptom och det kanske påvisar att deras naturliga miljö inte längre är så bra.

                Dina nya Petenia splendida var kanske i lite dåligt skick när du fick dem, låg syrehalt i blodet och lite för mycket kväve...salt är förträffligt i dessa lägen och gör underverk
                Det finns också en vetenskaplig studie gällande kopparförgiftning hos ungfisk, där man jämförde överlevnaden mellan ett vatten fattigt på kalcium- och magnesium klorid och vatten där man tillfört olika mängder av kalcium- och magnesium klorid. I vatten utan tillsats dog samtliga och sedan steg överlevnaden bland ungfisken och i det akvariet som innehöll mest kalcium- och magnesium klorid var dödligheten mycket liten. Jag tror jag har en pdf sparad i min dator om någon är intresserad, i vilket fall som helst kan man nog dra slutsatsen att vissa salter kan vara mycket hjälpsamma för fiskar att förhindra upptag av vissa gifter eller att göra sig av med gifter de redan har upptagit.

                Mvh Janne
                Pdf:en som du nämner är jag intresserad av, alltid kul att lära sig något nytt.

                Ännu en umbrifera har nu insjuknat, den har haft en svullnad under några dagar men det verkar som om den håller på att spricka upp nu. Denna gången är det ett sår nära stjärtfenan.
                Vad är detta för ett helvete som jag har råkat ut för - det går bara på umbriferorna och ingen annan fisk.
                Vem vet man kanske skall prova och badda såret med jodopax eller liknande för att se om det hjälper.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Janne E
                  Användare
                  • april 2002
                  • 382

                  #23
                  En annan medicin som jag provat och som fungerar kortsiktigt är Nitrofurazone som finns i Jungle's medicin Binox, nackdelen är att den botar symptomen och sjukdomen kan komma tillbaka vid nästa tillfälle fisken utsätts för stress...fördelen är att man blir av med det akuta problemet och med lite tur så tar det lång tid innan fisken insjuknar igen.

                  Prova att flytta de fiskar som är sjuka och de som visar symptom på att kunna bära smittan till ett eget akvarium, höj tempen till 29-30 C men se till att karet är syresatt ordentligt. Köp sedan antingen Jungle's medicin Binox eller någon annan medicin som innehåller det verksamma ämnet Nitrofurazone som skall vara blandat med NaCl, redan efter någon/några dagar börjar man se en förbättring och efter några veckor är det helt läkt.

                  Skicka ett mail till mig janne@goc.se så mailar jag tillbaka pdf'n.
                  Mvh Janne

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Nu borjar det dimpa ner intressant info!

                    Nar jag fixade min djurfosokslicens har i UK for tre ar sedan sa sa de att fisktuberkulos fick betraktas som obotligt da de antibiotika som man forut trodde hade en effekt var verkningslosa. "Stamping out" (doda, destruera, desinficera) var enda sattet att garanterat fa det ur systemet. UV samt hog fiskhalsa samt avlagsnande av all dod och skadad fisk om detta inte var ett alternativ. Det ansags inte vara sakert att det inte fanns vertikal spridning sa korde man "stamping out" sa skulle man inte bygga upp fran avkomma fran sjuk fisk.

                    Jag fick en valdigt aggressiv hal i huvudet sjuka som lakte blixtsnabbt mha av octozin och vitaminer. Endast Flagyl var helt verkningslost. Vitaminer ar nog ett hett tips aven om jag inte testat endast octozin eller vitamin.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Nu borjar det dimpa ner intressant info!

                      Nar jag fixade min djurfosokslicens har i UK for tre ar sedan sa sa de att fisktuberkulos fick betraktas som obotligt da de antibiotika som man forut trodde hade en effekt var verkningslosa. "Stamping out" (doda, destruera, desinficera) var enda sattet att garanterat fa det ur systemet. UV samt hog fiskhalsa samt avlagsnande av all dod och skadad fisk om detta inte var ett alternativ. Det ansags inte vara sakert att det inte fanns vertikal spridning sa korde man "stamping out" sa skulle man inte bygga upp fran avkomma fran sjuk fisk.

                      Jag fick en valdigt aggressiv hal i huvudet sjuka som lakte blixtsnabbt mha av octozin och vitaminer. Endast Flagyl var helt verkningslost. Vitaminer ar nog ett hett tips aven om jag inte testat endast octozin eller vitamin.
                      Lokala fiskhandlaren hade tydligen både Binox och UVCfilter, så jag skall dit och köpa sådant nu. Jag hör med honom om han har octozin och vitaminer med.
                      Vad det gäller vitaminer så får jag nog se till att göra lite räkmixspecial igen. Då jag blandar i frukt och mulitvitamin i min räkmix. Det var ett tag sedan sist.
                      För övrigt så ser han för jävlig ut nu - men är ändå framme och kollar av vad som händer, märkligt.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Janne E
                        Användare
                        • april 2002
                        • 382

                        #26
                        Ola,
                        Nar jag fixade min djurfosokslicens har i UK for tre ar sedan sa sa de att fisktuberkulos fick betraktas som obotligt da de antibiotika som man forut trodde hade en effekt var verkningslosa.

                        Man kanske tycker det eller anser det för att medicinen måste medicineras under så lång tid om man vill få bort sjukdomen och inte bara symptomen, om den vore helt verkningslös skulle vi inte kunna bota de människor som drabbas. Om man smittas själv får man genomlida en kur Tetracycline varje dag under 90 dagar om man vill bli av med eländet. Det är ingen rolig sjukdom och det är näst intill omöjligt att hindra att den dyker ibland, det kan ta år innan en fisk visar symptomen och i det dolda burit på bakterien i form av en cysta i kroppen... en fullt synlig frisk fisk som leker och mår bra kan alltså bära på sjukdomen utan att man märker det.

                        Mvh Janne

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Jag samlar alla dessa boldtradar i en ny trad http://www.ciklid.org/forum/showthre...692#post695692
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #28
                            Nu gick det inte längre, han är inte död men nu är det så pass uppsvullet så att jag avlivar honom i alla fall.

                            Såret på den andra umbriferan har inte heller gått tillbaka något så det är väl lika bra att ta den också.

                            Tack i alla fall för stöd och tips.

                            För er som läste min artikel i senaste CB "Drömmen om en umbriferahane" blev en ... dröm.

                            Det är något märkligt med mig och ciklider från sydamerika. Festaen klarade jag inte av, samma problem som nu. Umbriferan funkar ju inte heller.
                            Fast det har ju gått lite bättre, kan kanske bero på att den lever precis på gränsen mellan syd- och centralamerika.
                            Senast redigerad av jinnarparen; 10 juli 2007, 11:10.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              En fundering: Thomas Weidner har vid flera tillfallen papekat att Geophagus gar under i hudsjukdommar om de halls i hart vatten. Umbrifera men inte festaen kommer fran mjukt vatten enligt FishBase.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                En fundering: Thomas Weidner har vid flera tillfallen papekat att Geophagus gar under i hudsjukdommar om de halls i hart vatten. Umbrifera men inte festaen kommer fran mjukt vatten enligt FishBase.
                                Det kan ju ligga något i det som du skriver. En sak är i varje fall säker, det var inga vildfångade umbriferor. Men de kan ju förstås vara känsliga för hårt vatten ändå. Det är ju inte första gången under deras uppväxt som jag har haft rejäla problem med dem.
                                Men nu, när hanen är borta, får jag börja intressera mig för övriga fiskar i hemmet igen. Splendidorna verkar ju trivas utmärkt i sjukdomskaret.
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...