Rötmånad - bölder och sår på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #76
    Rötmånad igen

    Väcker liv i denna tråden igen.

    En del kanske minns mina missöden med C Umbriferahanarna förra året.
    Honan var helt oberörd av hanarnas problem....tills nu.
    Upptäckte ett sår på henne i förrgår och nu har munnen också svullnat upp.
    Det jag har gjort hitills är 2 extra vattenbyten, och så har jag saltat rejält.
    Jag vill inte stressa henne ännu mera genom att jaga runt henne i karet, det är inte helt lätt att fånga fisk i det karet.

    Det paradoxala (eller kanske den utlösande faktorn) är att i fredags så lekte paret igen bara en dryg månad efter den senaste leken.
    Ynglen kläcktes igår, så honan måste onekligen vara i bra skick, tycker jag.

    Men för att minska stressen på honan (yngelvård är nog förenat med en hel del stress) så såg jag till så att ynglena försvann igår i och med vattenbytet.

    Det jag tröstar mig med mitt i allt elände med dessa är att jag denna gången har yngel efter dem, 20-30 st mellan 8-13 cm.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • malawi375
      Användare
      • april 2006
      • 209

      #77
      Gammal tråd, men eftersom jag har problem just nu med sårigheter på mina malawi, som någon eller några dagar senare slutar med att fisken dör, så har jag en liten fråga till kanske framför allt Ola som verkar ha haft en del med fiskpatologi att göra. Skulle det vara möjligt att göra en bakterieodling från sjuk fisk, om man stryker en baktpinne över såren? Kan ju kanske tyckas att jag som veterinär borde veta det egentligen, men fiskutbildningen på veterinärprogrammet är minst sagt kort, har för mig att vi hade en dag vikt åt det på 5,5 år Jag har helt vanliga baktpinnar som man tar odlingar från sår o likn på hund o katt med, som vi sedan skickar till ackrediterat lab. Skulle man kunna få ett vettigt svar från en sådan odling?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #78
        Ursprungligen postat av malawi375
        Gammal tråd, men eftersom jag har problem just nu med sårigheter på mina malawi, som någon eller några dagar senare slutar med att fisken dör, så har jag en liten fråga till kanske framför allt Ola som verkar ha haft en del med fiskpatologi att göra. Skulle det vara möjligt att göra en bakterieodling från sjuk fisk, om man stryker en baktpinne över såren? Kan ju kanske tyckas att jag som veterinär borde veta det egentligen, men fiskutbildningen på veterinärprogrammet är minst sagt kort, har för mig att vi hade en dag vikt åt det på 5,5 år Jag har helt vanliga baktpinnar som man tar odlingar från sår o likn på hund o katt med, som vi sedan skickar till ackrediterat lab. Skulle man kunna få ett vettigt svar från en sådan odling?
        Det här svarar kanske delvis på din fråga http://www.ciklid.org/joomla/index.p...=149&Itemid=57Länken i FAQ-en är tyvärr död men det går kanske hitta det på sva's sida.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • malawi375
          Användare
          • april 2006
          • 209

          #79
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Det här svarar kanske delvis på din fråga http://www.ciklid.org/joomla/index.p...=149&Itemid=57Länken i FAQ-en är tyvärr död men det går kanske hitta det på sva's sida.
          Oki doki, verkar inte som baktodling är ett alternativ, i alla fall så tas det inte upp någonstans. Det jag är ute efter är att veta exakt vilken bakterie det är, och även få en resistensbedömning. Det nämns bara histo och utstryk. Just nu har jag ingen sjuk fisk, den som hade bölder häromdagen har tillfrisknat efter vattenbyte och saltning, konstigt nog. Det har ingen av de tidigare gjort. Men i vilket fall som helst så ska jag nog prova nästa gång jag har en böldis på g. Kan ju vara kul att testa.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #80
            Ursprungligen postat av malawi375
            Gammal tråd, men eftersom jag har problem just nu med sårigheter på mina malawi, som någon eller några dagar senare slutar med att fisken dör, så har jag en liten fråga till kanske framför allt Ola som verkar ha haft en del med fiskpatologi att göra. Skulle det vara möjligt att göra en bakterieodling från sjuk fisk, om man stryker en baktpinne över såren? Kan ju kanske tyckas att jag som veterinär borde veta det egentligen, men fiskutbildningen på veterinärprogrammet är minst sagt kort, har för mig att vi hade en dag vikt åt det på 5,5 år Jag har helt vanliga baktpinnar som man tar odlingar från sår o likn på hund o katt med, som vi sedan skickar till ackrediterat lab. Skulle man kunna få ett vettigt svar från en sådan odling?
            Ja detta inlägget skulle jag inte svara på, för att jag vet att malawi375 inte är ett fans av mig.
            Men jag är bara tvungen, att du som är veterinär gått 5 år i skola och som verkar så redig när du besvarar mina inlägg. har du fått problem med dina fiskar, och när du skriver, att dina malawi som har fått bölder.
            Ja det är inte många som lyckats med det.
            Jag tänkte faktiskt att skriva hur jag skulle göra, det är att skaffa ett kolfilter se till att sköta vattenbytena ha en rejäl filtrering
            Plocka ut den sjuka fisken sedan salta, ja jag läste att du redan hade bytt vatten och saltat.
            Och varför ska du ta bakterieprov på fisken? jo du skrev att du ville ha reda på vilken specifik bakterie det var. Ja vad gör det för skillnad? bakterie som bakterie. Har du ett enda medel som motverkar bakterie och som inte gör att dom multiresistenta bakterierna blir fler?Janne
            Senast redigerad av malawijanne; 26 juni 2009, 10:09.

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #81
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja detta inlägget skulle jag inte svara på, för att jag vet att malawi375 inte är ett fans av mig.
              Men jag är bara tvungen, att du som är veterinär gått 5 år i skola och som verkar så redig när du besvarar mina inlägg. har du fått problem med dina fiskar, och när du skriver, att dina malawi som har fått bölder.
              Ja det är inte många som lyckats med det.
              Jag tänkte faktiskt att skriva hur jag skulle göra, det är att skaffa ett kolfilter se till att sköta vattenbytena ha en rejäl filtrering
              Plocka ut den sjuka fisken sedan salta, ja jag läste att du redan hade bytt vatten och saltat.
              Och varför ska du ta bakterieprov på fisken? jo du skrev att du ville ha reda på vilken specifik bakterie det var. Ja vad gör det för skillnad? bakterie som bakterie. Har du ett enda medel som motverkar bakterie och som inte gör att dom multiresistenta bakterierna blir fler?Janne
              Oj så personligt, själv håller jag inte reda på vem som är fan av vem här på forumet... Dessutom är det nog mest mina resonemang ang. antibiotika som du syftar på, i övrigt verkar du ha stor respekt från många här på forumet tack vare alla fina malawi du odlat.
              Nåja, för att återgå till ämnet, så är det som så i min värld att sjuka djur bör behandlas, men problemet är alltid att man ska "träffa rätt" i sin behandling. Nu behandlar jag ju egentligen nästan bara hundar och katter, men principen är densamma. Vet man exakt vad man ska behandla så kan man hålla det så smalt som möjligt. För djur, såväl som för människor, är därför bakterieodling ett ytterst viktigt instrument för att minska spridning av resistenta bakterier.

              Kolfilter stoppade jag i för ett tag sedan, men de frekventa vattenbytena och saltet tror jag har gjort mest nytta. Som för det mesta IMHO. Just för tillfället är fiskarna synbart friska (fingers crossed).

              Kommentar

              Arbetssätt...