Rötmånad - bölder och sår på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #46
    Vill du få ner bakteriehalterna och höja syrgashalten - vilket är en bra idé om du har problem med Aeromonas - så kan nog en oxydator vara nåt att fundera på, särskilt då den hemgjorda modellen ("uppochnedvänd PET-flaska med synålshål i korken") som släpper ut oreagerad peroxid. Peroxiden både dödar oskyddade bakterier och höjer halten löst syrgas.

    Det har en del andra intressanta effekter också, t.ex. att nitrit omvandlas till nitrat och att löst organiskt material - som Aeromonas livnär sig på - snabbare bryts ned till koldioxid och vatten.

    Oxydatorer är inte alls något undermedel, men de hjälper till.

    Man bör dock veta att peroxid-överdos också dödar fisk, så försiktighet anbefalls, och att även låga halter av peroxid skadar växter och ryggradslösa djur (framförallt snäckor).
    Senast redigerad av Mike_Noren; 16 juli 2007, 12:20.

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      #47
      Mike,

      Hur får man ur väteperoxiden ur flaskan om det inte finns något som höjer trycket inuti flaskan? Normalt brukar man stoppa i en bit silvertråd som reagens till väteperoxiden så att det bildas syrgas i flaskan och utav trycket mättar man vattnet med syre. Ett övermättat vatten kan liksom Ozon omvandla nitrit till nitrat men vilken av de 2 som är effektivast vet jag inte.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #48
        Ursprungligen postat av Janne E
        Mike,

        Hur får man ur väteperoxiden ur flaskan om det inte finns något som höjer trycket inuti flaskan? Normalt brukar man stoppa i en bit silvertråd som reagens till väteperoxiden så att det bildas syrgas i flaskan och utav trycket mättar man vattnet med syre. Ett övermättat vatten kan liksom Ozon omvandla nitrit till nitrat men vilken av de 2 som är effektivast vet jag inte.

        Mvh Janne
        Skriv "oxydator" i fritextrutan pa http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...lla_nummer.php sa far ni upp ett gang artiklar.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #49
          @Janne E: Jag har helt enkelt spätt den koncentrerade peroxiden med kranvatten. Peroxiden bryts ned i hyfsat tempo ändå, kanske pga joner i kranvattnet, kanske pga att peroxid blir instabilare när det är utspätt, kanske också pga inverkan av ljus. Vad som än bryter ned peroxiden så tömmer jag i alla händelser en liten 250 ml PET flaska på cirka en vecka.

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • april 2002
            • 382

            #50
            Mike,
            Ok, då förstår jag och det borde fungera men med en katalysator och dest.vatten eller RO-vatten räcker det längre och du kanske kan vänta 2-3 veckor istället mellan påfyllnad.

            Ola,
            Det fanns flera artiklar men bara en riktigt bra, http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=9207&lopnr=5.

            Mvh Janne
            Senast redigerad av Janne E; 16 juli 2007, 16:25.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #51
              Ett annat sätt att sänka bakteriehalten är att dosera formalin. 25 ppm formalin är säkert för fisk och räkor (men inte snäckor) och reducerar halten bakterier i vattenmassan med mer än 50% inom ett dygn. Formalinet är fullständigt nedbrutet efter högst 48 timmar, så då kan man dosera igen för att sänka bakteriehalterna ytterligare. Detta kan upprepas så länge man önskar.

              Ett alternativ är att dosera formalin till 50 ppm, det sänker halten fria bakterier med mer än 95% inom ett dygn, och har också effekt mot ciliater, t.ex. vitaprick, Costia och Chilodonella. Återigen kan behandlingen upprepas efter 48 timmar, fast man bör då göra ett vattenbyte först.

              Nackdelen med formalin är att överdosering kan permanent skada fiskarnas gälar, att det sänker syrgashalten (5 ppm formalin sänker syrgasen 1 ppm) och att det är giftigt också för filterbakterierna. Formalin är också allergiframkallande, och bör behandlas med stor respekt.

              (källa: http://www.fao.org/docrep/field/003/ac276e/ac276e00.htm samt
              http://www.fao.org/docrep/field/003/AC278E/AC278E00.htm plus pers. obs.)

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #52
                Ursprungligen postat av jinnarparen
                Men funderar på att koppla på en sådan för att på så sätt ha väldigt mycket små lufbubblor cirkulerande runt i vattnet.
                Mangden syrgas som du far i vattnet mha luftbubblor ar forsumbar. Rorelse av vattenytan, droppfilter och oxydator ar effektiva satt.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #53
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Mangden syrgas som du far i vattnet mha luftbubblor ar forsumbar. Rorelse av vattenytan, droppfilter och oxydator ar effektiva satt.
                  Jo, det är jag med på. Men fördelen med luftbubblorna är att de håller ytan betydligt renare än om jag inte hade haft dem på. Den oljiga hinna som man brukar få syns i varje fall inte till.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #54
                    Fick ju tillbaka min umbrifera som jag hade sålt.
                    Efter ett dygn så hade den också ett sår. Såret har, mycket långsamt blivit större så nu tog jag upp den till ett annat kar då den inte verkar kunna klara av det själva.
                    Så här ser den ut efter en jodopaxbehandling.
                    Det är för övrigt ingen annan fisk i karet som drabbats av detta skit, inte ens umbriferahonan som har gått där hela tiden.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #55
                      jinnarparen

                      Den typen av sår som du visar på den sista bilden, rena, runda, uppkommer dom varstans på kroppen eller enbart vid lungorna?
                      Jag har sett sådana sår på fisk flera gånger sista åren i div olika butiker, främst på importerade fisk men har nu ett misstänkt fall jag sett på eventuell svenskodlad fisk, i morgon får jag reda på vart den är odlad.
                      Jag har inte sett en enda fisk med hål/sår rakt in vid lungorna som någonsin blivit frisk och överlevt.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #56
                        Ursprungligen postat av deelay
                        jinnarparen

                        Den typen av sår som du visar på den sista bilden, rena, runda, uppkommer dom varstans på kroppen eller enbart vid lungorna?
                        Jag har sett sådana sår på fisk flera gånger sista åren i div olika butiker, främst på importerade fisk men har nu ett misstänkt fall jag sett på eventuell svenskodlad fisk, i morgon får jag reda på vart den är odlad.
                        Jag har inte sett en enda fisk med hål/sår rakt in vid lungorna som någonsin blivit frisk och överlevt.
                        Dessa sår uppkommer lite varstans på kroppen. Har två umbriferor som har det nu. Denna har det vid bröstfenan och den andra har det en bit framför stjärtfenan.
                        Hyser faktiskt ganska så gott hopp om att "stjärtfenefisken" är botad för stunden nu, såret börjar så sakteliga läka ihop (fast det skall jag väl inte skriva för då kan jag ge mig fan på att det spricker upp någon annanstans imorgon).
                        Värt att notera är att det alltid är på vänster sida - slump eller?
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #57
                          Ursprungligen postat av jinnarparen
                          Värt att notera är att det alltid är på vänster sida - slump eller?
                          Ett helt annat spar: Skulle du kunna skriva upp alla fiskarter du har? Har du kanske en mal som kakar pa dem pa natten? Sedan ser det ju ut sexakt som brannskada fran varmaren. Har du varmare? Sar fran en djup brannskada kan infekteras snabbt och ser da ut som nagot annat.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #58
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Ett helt annat spar: Skulle du kunna skriva upp alla fiskarter du har? Har du kanske en mal som kakar pa dem pa natten? Sedan ser det ju ut sexakt som brannskada fran varmaren. Har du varmare? Sar fran en djup brannskada kan infekteras snabbt och ser da ut som nagot annat.
                            Den enda malen är en gibbicepsmal. Övriga fiskar är 5 st silverhajar, 2 st Blå botior, 1 par Petenia Splendida och fram tills igår 5 st Vieja Argentea.

                            Argenteorna går rätt hårt åt silverhajarna, har dock inte sett dem gå på umbriferorna. Men det betyder ju inte att de inte kan göra det.

                            Silverhajarna smäller också på varandra rätt hårt, men har inte heller sett dem göra det på andra fiskar. Tror dock att ett bett från en silverhaj märks ordentligt, de hörs väldigt mycket när de äter. Det låter precis som de snärtar till maten.

                            Ingen värmare är igång..det blir varmt tillräckligt ändå, 32 grader igår så det blev ännu ett vattenbyte.

                            Även denna skada började med ett losslitet fjäll, precis som de andra. Det enda som varit avvikande är den dominanta umbriferahanen där skiten satte sig på läppen.
                            Senast redigerad av jinnarparen; 18 juli 2007, 14:39.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • april 2002
                              • 382

                              #59
                              Jinnarparen,
                              Hyser faktiskt ganska så gott hopp om att "stjärtfenefisken" är botad för stunden nu, såret börjar så sakteliga läka ihop.
                              Men fördelen med luftbubblorna är att de håller ytan betydligt renare än om jag inte hade haft dem på. Den oljiga hinna som man brukar få syns i varje fall inte till.

                              Om skadan kommit krypande och övriga fiskar dött utan behandling så tyder ju tillfrisknandet av denna att din behandling hjälper och att det rör sig om en bakterie infektion. Om ytan får en oljig hinna hindras också gasutbytet, oljig hinna är lätt att få när man har lite kraftigare fiskar som matas lite hårdare. Kraftigare cirkulation som hindrar hinnan att uppstå skulle jag rekomendera, men kör du med luftbubblorna så länge för det hjälper.

                              deelay,
                              Jag trodde det var ciklider och inte lungfiskar men du menar säkert något annat än "hål i lungorna", kanske du avser simblåsan som sitter ungefär där man kan tro att fisken har sina lungor.

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #60
                                Ursprungligen postat av Janne E
                                deelay,
                                Jag trodde det var ciklider och inte lungfiskar men du menar säkert något annat än "hål i lungorna", kanske du avser simblåsan som sitter ungefär där man kan tro att fisken har sina lungor.
                                Mvh Janne
                                Jag e nog inte så vass på anatomi =)
                                Bifogar 2 suddiga bilder som visar vad jag menade.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...