Foder till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #31
    Hur funkar dom med flera ihop (typ 3/6 eller liknande)??
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #32
      Ursprungligen postat av Rauken
      Hur funkar dom med flera ihop (typ 3/6 eller liknande)??
      Hittar du 3 lika stora hanar så kan du med lite tur säkert få 3 revir.

      Lite offtopic nu.. sorry prayerman.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #33
        Få är det på forumet som postar bilder på fisk som håller så schysst kvalitet på både färg och form på fisken som du , Deelay. Tror inte jag sett en enda fisk som i mitt tycke har varit övergött. Så... vad matar DU med??
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #34
          Ursprungligen postat av ozric
          Få är det på forumet som postar bilder på fisk som håller så schysst kvalitet på både färg och form på fisken som du , Deelay. Tror inte jag sett en enda fisk som i mitt tycke har varit övergött. Så... vad matar DU med??
          oj, kul att du gillar det du ser =)=) Sista året har jag exprimenterat med foder ganska friskt.
          Jag kan ju dra en snabb redogörelse så kommer tråden till sin rätt med.

          Följande foder har jag kört i mitt lilla expriment, jag ger min åsikt på samma gång ifall nån e nyfiken. Det handlar till 99% om malawi, dock ej rovisar.

          1. Tetra Rubin, skitar ner vattnet mer än det färgar fisken, bör endast användas sparsammt.
          Fisken växer helt ok på det med.

          2. Tropical Vitality & Colour, Det va nog det största bottenskrapet, kommer ALLDRIG mer att köra det.

          3. Tropical Krill, ett väldigt bra foder tycker jag, ger fina färger och former och fisken blir pigg och fin.

          4. Tropical Spirulina. Ett helt ok foder som omväxling till mbunas och troffar.

          5. Tropical Supervit, det är ett väldigt bra basfoder för mbunas och många happlsiar och även troffar och likasinnade. Det har inte uppstått ett enda fall av magsjukdom i dom burkarna som jag kört enbart det i sedan december 2005. Det är troffar, demasoni och lite anna mbunas.
          Detta foder varvat med Tropicals krill och spirulina tror jag är en bra kombo.

          6. Tropical Tanganyika, ett krafitgt foder som fiskarna blir lite väl stirriga av, tyvärr så verkar det vara för starkt för att vara ett bra basfoder på dom fiskarna jag testat det på. några enstaka magproblem uppstog.

          7. AN cichlid excel, Det är det fodret jag kör med till 90% idag. Jag blöter upp dom innan. Även JohanF och Anders(partner) som är med i svängen kör detta i sina hemmaburkar med framgång. Dom enda fiskarna som tyvärr råkat illa up på det är M. spec msobo, både i lokalen och hemma hos Anders fick dom problem på detta foder men övriga har fungerat väldigt bra på det.

          8. Cyclopeeze, ett rent färgfoder som jag testa lite på Malawijannes rödzebror för att ser hur lång tid det tog att färga av och på med färgfoder. Det skitar ner vattnet oerhört men fiskarna blir röda.

          Av alla dessa foder kör jag idag AN excel, Supervit(basfoder), krill och spirulina flingor i en 50/50 blandning ett par gånger i veckan.
          Det säkraste fodret för fiskarnas synbara hälsa(har ej skickat några på obduktion ännu)är nog Tropical supervit med en för oss 100% överlevnads statistik på ca 300 fiskar(malawi, troffar, hästnosar, vf nasutor) som enbart fått detta.

          Jag tycker det verkar att vara på så vis att är fisken frisk och mår bra och vattnet byts ordentligt så kan man variera olika foder utan att fisken får problem med matsmältningen, är dom inte riktigt 100 i konditionen så kan dom lätt bli magsjuka om dom får ett för starkt foder helt plötsligt, dvs för höga halter av näringsämnen och för fibrer som exempel.
          Jag ska göra en test med troffar nu där jag ska göra en potatismix.. låter konstigt men jag ska prova. 40%Potatis, 10%morötter, 30%ärtor och 20% räkor.

          Nu kanske jag har glömt nått eftersom jag skriver rakt ut från minnet men hoppas du fick ett svar som är tillfreds.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #35
            Utförligt å bra svar! Tnx! (kan man få en lika utförlig lista med kommentarer på era fiskar också... närå...)

            Apropå potatis lär stärkelsen va en styggelse... Vet ej av egen erfarenhet,bara hört alltså...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              Ursprungligen postat av deelay
              oj, kul att du gillar det du ser =)=) Sista året har jag exprimenterat med foder ganska friskt.
              Jag kan ju dra en snabb redogörelse så kommer tråden till sin rätt med.

              Följande foder har jag kört i mitt lilla expriment, jag ger min åsikt på samma gång ifall nån e nyfiken. Det handlar till 99% om malawi, dock ej rovisar.

              1. Tetra Rubin, skitar ner vattnet mer än det färgar fisken, bör endast användas sparsammt.
              Fisken växer helt ok på det med.

              2. Tropical Vitality & Colour, Det va nog det största bottenskrapet, kommer ALLDRIG mer att köra det.

              3. Tropical Krill, ett väldigt bra foder tycker jag, ger fina färger och former och fisken blir pigg och fin.

              4. Tropical Spirulina. Ett helt ok foder som omväxling till mbunas och troffar.

              5. Tropical Supervit, det är ett väldigt bra basfoder för mbunas och många happlsiar och även troffar och likasinnade. Det har inte uppstått ett enda fall av magsjukdom i dom burkarna som jag kört enbart det i sedan december 2005. Det är troffar, demasoni och lite anna mbunas.
              Detta foder varvat med Tropicals krill och spirulina tror jag är en bra kombo.

              6. Tropical Tanganyika, ett krafitgt foder som fiskarna blir lite väl stirriga av, tyvärr så verkar det vara för starkt för att vara ett bra basfoder på dom fiskarna jag testat det på. några enstaka magproblem uppstog.

              7. AN cichlid excel, Det är det fodret jag kör med till 90% idag. Jag blöter upp dom innan. Även JohanF och Anders(partner) som är med i svängen kör detta i sina hemmaburkar med framgång. Dom enda fiskarna som tyvärr råkat illa up på det är M. spec msobo, både i lokalen och hemma hos Anders fick dom problem på detta foder men övriga har fungerat väldigt bra på det.

              8. Cyclopeeze, ett rent färgfoder som jag testa lite på Malawijannes rödzebror för att ser hur lång tid det tog att färga av och på med färgfoder. Det skitar ner vattnet oerhört men fiskarna blir röda.

              Av alla dessa foder kör jag idag AN excel, Supervit(basfoder), krill och spirulina flingor i en 50/50 blandning ett par gånger i veckan.
              Det säkraste fodret för fiskarnas synbara hälsa(har ej skickat några på obduktion ännu)är nog Tropical supervit med en för oss 100% överlevnads statistik på ca 300 fiskar(malawi, troffar, hästnosar, vf nasutor) som enbart fått detta.

              Jag tycker det verkar att vara på så vis att är fisken frisk och mår bra och vattnet byts ordentligt så kan man variera olika foder utan att fisken får problem med matsmältningen, är dom inte riktigt 100 i konditionen så kan dom lätt bli magsjuka om dom får ett för starkt foder helt plötsligt, dvs för höga halter av näringsämnen och för fibrer som exempel.
              Jag ska göra en test med troffar nu där jag ska göra en potatismix.. låter konstigt men jag ska prova. 40%Potatis, 10%morötter, 30%ärtor och 20% räkor.

              Nu kanske jag har glömt nått eftersom jag skriver rakt ut från minnet men hoppas du fick ett svar som är tillfreds.
              Wow! Det här var kul läsning! Tackar deelay...
              Ska bli kul att följa din potatismatning.

              Förresten...om du bortser ifrån jobbet att göra räkmix...hur står sig räkmix i förhållande till de här erfarenheterna du har? Ser att du inte har testat Tropical Malawi...den tycker jag är riktigt bra till malawiciklider. Blev sugen att testa Tropical Krill efter dina erfarenheter.
              Senast redigerad av StefanL; 11 juni 2007, 00:18.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #37
                Ursprungligen postat av ozric
                Utförligt å bra svar! Tnx! (kan man få en lika utförlig lista med kommentarer på era fiskar också... närå...)

                Apropå potatis lär stärkelsen va en styggelse... Vet ej av egen erfarenhet,bara hört alltså...
                Stärkelsen försvinner väl när man kokar potatisen?

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #38
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Wow! Det här var kul läsning! Tackar deelay...
                  Ska bli kul att följa din potatismatning.

                  Förresten...om du bortser ifrån jobbet att göra räkmix...hur står sig räkmix i förhållande till de här erfarenheterna du har?
                  Jag tror, observera TROR =) att en rätt gjord mix på färska råvaror är ett bättre foder om man har ett bra filtersystem och matar mindre doser men ist lite oftare... då tror jag att torrfoder får ge vika.
                  Men eftersom jag har tätt med fisk som ska växa i burkarna och i princip inga filter så är det inte ett alternativ just nu iaf, sedan matar jag bara 2 gånger om dagen och ska jag köra standard räkmix vill jag mata oftare men mindre eftersom man lätt får problem om man fyller magarna för mycket för sällan på fiskarna.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #39
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Utförligt å bra svar! Tnx! (kan man få en lika utförlig lista med kommentarer på era fiskar också... närå...)
                    Det är där en obduktion kommer in i bilden =)
                    Våra korkade fiskar vägrar att svara när man frågar dom

                    Angående potatisen kan du har rätt men en tysk kille vet jag kastar ner potatis rakt ner i burken till sina troffar som dom knaprar på ett tag sen tar han upp den o slänger den, det va därifrån jag fick iden... men jag kanske är helt fel ute där.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Jag tror, observera TROR =) att en rätt gjord mix på färska råvaror är ett bättre foder om man har ett bra filtersystem och matar mindre doser men ist lite oftare... då tror jag att torrfoder får ge vika.
                      Men eftersom jag har tätt med fisk som ska växa i burkarna och i princip inga filter så är det inte ett alternativ just nu iaf, sedan matar jag bara 2 gånger om dagen och ska jag köra standard räkmix vill jag mata oftare men mindre eftersom man lätt får problem om man fyller magarna för mycket för sällan på fiskarna.
                      Instämmer helt i din diskussion om räkmixen. Fiskarna mår grymt bra av att gå på räkmix enligt mina erfarenheter, men det kräver att man matar rätt. Kompositionen är givetvis viktig, men även matningsmängd och matningsfrekvens. Just det där med tjocka magar i oregelbundna tider triggar troligen bukvattensoten mer än kompositionen av räkmixen, eller åtminstone likvärdig risk.

                      Kommentar

                      • endymion

                        #41
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Det är där en obduktion kommer in i bilden =)
                        Våra korkade fiskar vägrar att svara när man frågar dom

                        Angående potatisen kan du har rätt men en tysk kille vet jag kastar ner potatis rakt ner i burken till sina troffar som dom knaprar på ett tag sen tar han upp den o slänger den, det va därifrån jag fick iden... men jag kanske är helt fel ute där.
                        Jag skulle passa mig för att mata med mald potatis. Potatis innehåller väldigt mycket stärkelse, och stärkelse är starkt oxiderande. Dvs det kommer dra ur syret ur vattnet mycket snabbt, du riskerar alltså massdöd. Vet också folk som matar med potatis, men det skitar ner oerhört. Men som sagt då är det hela potatis bitar. Alltså inte lika stor reagensyta som det blir med "mald" potatis.

                        Tysken jag var hos och hämtade stipendiefisk matade sina Pundamilia Nyererei med gurkbitar, vilket de åt med glädje.

                        Jag personligen håller på och gör ett försök med räkmix innehållande ca 15 % nässlor, och det verkar funka mycket bra. Blir lite väl torrt bara, jag fick tillsätta vatten för att få det kletigt. Det blir extremt mörk räkmix av nässlor också. Idén fick jag geom att läsa på foderburkar och många innehåller mycket nässelmjöl.

                        Kommentar

                        • rent vatten
                          Användare
                          • november 2005
                          • 530

                          #42
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Jag skulle passa mig för att mata med mald potatis. Potatis innehåller väldigt mycket stärkelse, och stärkelse är starkt oxiderande. Dvs det kommer dra ur syret ur vattnet mycket snabbt, du riskerar alltså massdöd. Vet också folk som matar med potatis, men det skitar ner oerhört. Men som sagt då är det hela potatis bitar. Alltså inte lika stor reagensyta som det blir med "mald" potatis.

                          Tysken jag var hos och hämtade stipendiefisk matade sina Pundamilia Nyererei med gurkbitar, vilket de åt med glädje.

                          Jag personligen håller på och gör ett försök med räkmix innehållande ca 15 % nässlor, och det verkar funka mycket bra. Blir lite väl torrt bara, jag fick tillsätta vatten för att få det kletigt. Det blir extremt mörk räkmix av nässlor också. Idén fick jag geom att läsa på foderburkar och många innehåller mycket nässelmjöl.
                          Jag känner en som har maskrosblad och brännnässlor i sin mix.

                          Kommentar

                          • JohanP
                            Användare
                            • september 2006
                            • 118

                            #43
                            I diskussionen om bra foder måste jag bara relatera till mitt förra inlägg i denna tråd. I lördags lekte en av mina S. fryeri honor. Det är prick 35 dagar sedan hon släppte ut sin förra kull och normal sett ska denna art vara svår att få i form igen efter lek. Under dessa 35 dagar har hon fått NLS pellets och flingor 6 dagar i veckan och räkmix 1 dag i veckan. Tacka för att man är nöjd och måste anta att fodret är oerhört bra för fisken. Jag fick reda på av en kollega att man nu kan köpa det i en webbutik. Ta en titt på www.ojzoo.se

                            Kommentar

                            • Rauken
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 310

                              #44
                              Det sägs ju att NLS är väldigt drygt...
                              Ungefär (mellan tummen och pekfingret) hur mycket går det åt på låt säga en vecka om man har ca. 50 normalstora Malawisar???
                              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                              Kommentar

                              • elviz

                                #45
                                Var köper man Astaxanthin? Brukar göra egen räkmix med spirulinapulver, som vad jag förstår också är en färgförstärkare och antioxidant. Är dessa båda alger karotenoider?
                                Min erfarenhet av räkmix är att dom mindre glupska firrarna i karet aldrig hinner med att få tillräckligt. Så därför ger jag även flingor i samband med att jag ger räkmix. Senaste flingburken jag matat ur är Tropical vital color (tror jag det heter) som fungerat utmärkt.

                                Ha det

                                //Bo

                                Kommentar

                                Arbetssätt...