Foder till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av wracker
    köra massa anasthaxin(eller hur det stavar) har aldrig varit min grej. vill inte ha nån kemikaliefisk
    Ett bra foder BÖR ha en viss mängd astaxanthin, det är väldigt bra för fisken.
    Att äta morötter är nyttig för oss människor men äter vi för mycket under en tid blir vi gula av all karoten, samma sak gäller med astaxanthin hos röda fiskar... dom blir lite för röda om man ger för mycket under en tid.

    Malawe
    Den stammen kommer från en odling som la ner för 2 år sedan... väldigt bra stam med mycket gult över ryggen, tyvärr lite för aggro för min smak.
    Senast redigerad av deelay; 10 juni 2007, 16:13.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Ursprungligen postat av deelay
      Ett bra foder BÖR ha en viss mängd astaxanthin, det är väldigt bra för fisken.
      Att äta morötter är nyttig för oss människor men äter vi för mycket under en tid blir vi gula av all karoten, samma sak gäller med astaxanthin hos röda fiskar... dom blir lite för röda om man ger för mycket under en tid.
      Exakt! Lagom är bäst då det både gynnar fiskens hälsa samt förstärker fiskens naturliga färger. Överdosering förstärker färgerna onaturligt.
      Det är sällan som det belyser näringsinnehållet i astaxanthin och vad det gör för fiskens totala hälsa och det glädjer mig att det är fler som förstått det. Det handlar inte om kemikalier eller att "måla" fiskar...det är en myt och en mycket felaktig tolkning av produkten.

      Kommentar

      • wracker
        Användare
        • juni 2006
        • 295

        #18
        är inte allt för påläst gällande foder.. men den bilden jag har skapat mig av astaxanthin så är det bara för färgen, på vilket annat sätt är den bra för fisken?
        om det inte är en kemikalie. vad är det då?
        är inte påläst gällande foder som jag skrev ovan, påstår inte det heller..

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Ursprungligen postat av wracker
          är inte allt för påläst gällande foder.. men den bilden jag har skapat mig av astaxanthin så är det bara för färgen, på vilket annat sätt är den bra för fisken?
          om det inte är en kemikalie. vad är det då?
          är inte påläst gällande foder som jag skrev ovan, påstår inte det heller..



          Om du inte orkar läsa =)

          Astaxanthin är en kraftfull naturlig antioxidant, alltså ett ämne som skyddar cellen från att brytas ner av fria syreradikaler som angriper cellen vid olika typer av stress. Fria syreradikaler kan exempelvis bildas vid den stress som förorsakas av stark UV- strålning.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Ursprungligen postat av wracker
            är inte allt för påläst gällande foder.. men den bilden jag har skapat mig av astaxanthin så är det bara för färgen, på vilket annat sätt är den bra för fisken?
            om det inte är en kemikalie. vad är det då?
            är inte påläst gällande foder som jag skrev ovan, påstår inte det heller..
            Jo det var just det du gjorde. Om du inte är påläst så kan du inte heller säga att det är fullt med kemikalier.

            Läs här t ex:







            Om du har Ciklidbladet 4/2006 så finns där en artikel skriven av Ola Svensson som också belyser astaxanthin.
            Senast redigerad av StefanL; 10 juni 2007, 16:47.

            Kommentar

            • wracker
              Användare
              • juni 2006
              • 295

              #21
              Ursprungligen postat av Malawe
              Jo det var just det du gjorde. Om du inte är påläst så kan du inte heller säga att det är fullt med kemikalier.

              Läs här t ex:



              http://www.cyanotech.com/pdfs/NatuRose-Ornamentals.pdf
              så, har ändrat mitt tidigare inlägg.. ska försöka sätta mig å försöka läsa igenom allt imorgon.
              tack för länkarna malawe

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Ursprungligen postat av wracker
                så, har ändrat mitt tidigare inlägg.. ska försöka sätta mig å försöka läsa igenom allt imorgon.
                tack för länkarna malawe
                Det hade du inte behövt göra för min skull. Jag ville bara belysa fakta...men jag förstår mycket väl att en del tror att det handlar om kemikalier då det ofta får ofördelaktiga benämningar av personer som kanske inte alltid tagit reda på fakta. Hoppas att du får en annan syn på astaxanthin efter att du läst igenom det.

                Kommentar

                • Underdog
                  Användare
                  • maj 2007
                  • 32

                  #23
                  Ursprungligen postat av habrosus
                  Jag har sedan en dryg månad tillbaka använt NLS både flingor och pellets av olika slag och jag måste säga att det är för mig en revolution. Har sysslat med fiskar av olika slag och odlat det mesta som simmat i mina kar sedan slutet av 70-talet. Detta är det grymmaste jag varit i närheten av. Har gjort räkmixer från och till och trott att jag haft ett det optimala fodret......................men icke. Ska dessutom säga att jag har hyggliga kunskaper i både kemi och näringslära...............även för fiskar.
                  Har som sagt kört med det en dryg månad och ser skillnader både på avelsfisk, yngel och ungdjur. Det växer så det knakar, färgerna är FINA och honorna blir romstinna oerhört fort. Har en Scianochromis fryeri hona som gav en kull på 27 st för prick en månad sedan. Idag lekte hon igen och var rejält romstinn. Hon är bara ca 7 cm lång och ganska ung.
                  Provar NLS, det kostar lite men du kommer att bli både förvånad och NÖJD. Vi lägger ju tusentals kronor på fisk och avelsmaterial och varför ska då fodret vara BILLIGT! Det gamla talesättet håller: Som man sår får man skörda.
                  Vad är NLS?
                  Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                  Kommentar

                  • Underdog
                    Användare
                    • maj 2007
                    • 32

                    #24
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Jaha ja... då ere spökfiskar vi har i vissa burkar da =) Vissa mbunas som vi har får bara Tropical supervit en gång om dagen och dom tom växer på det plus att dom inte alls är smala.

                    Dessa 2 fiskarna är ett exempel på att dom faktiskt kan överleva på dom billigaste Tropical flingorna.
                    Vad är det för fisk på bilden deelay?
                    Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #25
                      Ursprungligen postat av Underdog
                      Vad är det för fisk på bilden deelay?
                      Det är Cynotilapia afra från Cobue även kallad afra edwardi i handeln.
                      Elak men snygg =)(
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Ursprungligen postat av Underdog
                        Vad är NLS?
                        Ett foder som heter New Life Spectrum. Tror det är i pelletsform, men finns kanske även i flingform. Fodret är ett mycket omtalat foder till akvariefiskar och har fått bra betyg av användare...men även en del som anser att det är för "hypat" och inte alls motsvarar förväntningarna. Har ibland benämnts med "mirakel" på en del forum...

                        Kommentar

                        • Underdog
                          Användare
                          • maj 2007
                          • 32

                          #27
                          Tack för infon Malawe och deelay.
                          Det var en vacker fisk,synd om den är så agressiv för då vill jag inte ha den, å andra sidan kan man ju ha den tillsammans med större fiskar kanske.
                          Det bästa mina fiskar vet är cyklops, men jag tror inte de är så näringsrika,däremot bra för tarmsystemet och det är väl också något man bör tänka på.
                          Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

                          Kommentar

                          • Rauken
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 310

                            #28
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Det är Cynotilapia afra från Cobue även kallad afra edwardi i handeln.
                            Elak men snygg =)(
                            Och jag som har varit ganska sugen på den ett tag nu
                            Är den VÄLDIGT elak eller? Har en balja på 375 som jag skulle vilja ha ett 10-tal afra, ett 10-tal Trewavasae och ett 10-tal av en tredje sort, (kanske rödzebra)
                            Tror du det skulle gå eller kommer den att slakta de andra?
                            (Trewarna kommer att vara större än afran från början då jag redan har dom..)
                            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #29
                              Ursprungligen postat av Rauken
                              Och jag som har varit ganska sugen på den ett tag nu
                              Är den VÄLDIGT elak eller? Har en balja på 375 som jag skulle vilja ha ett 10-tal afra, ett 10-tal Trewavasae och ett 10-tal av en tredje sort, (kanske rödzebra)
                              Tror du det skulle gå eller kommer den att slakta de andra?
                              (Trewarna kommer att vara större än afran från början då jag redan har dom..)

                              hehe nejda så elak e han inte men det är inte någon som orkar hålla i mot nån längre tid men han jagar dom inte sen bara det att dom andra törs inte riktigt färga ut =( Han är långt ifrån störst i burken.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #30
                                Ursprungligen postat av deelay
                                hehe nejda så elak e han inte men det är inte någon som orkar hålla i mot nån längre tid men han jagar dom inte sen bara det att dom andra törs inte riktigt färga ut =( Han är långt ifrån störst i burken.
                                Jag har precis samma erfarenhet av denna art. En riktigt tuff liten krabat! Arten är dock så oerhört snygg att det är värt om man ser till att omge dom med andra som är lite mer tåliga och inte ställer så höga krav...alternativt ett stort akvarium.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...