Infusorier, igen......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bumling
    Användare
    • januari 2007
    • 218

    #16
    Ursprungligen postat av johanh
    Vilket uvc filter köpte du?
    JAg köpte ett Aquael 11W som jag monterade dit en Eheim 100 (minipump) på. Detta för att vattnet skulle exponeras så lång tid som möjligt för UV-ljuset. När det hade gått i en vecka plockade jag bort det och peppar peppar det finns inga infusorier igen!!

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Ursprungligen postat av deelay
      Det är lite blandat, har märkt en del själv som gjort mig fundersam så jag har sökt info.
      Finns en kille som är väldigt duktig på fisksjukdomar som har en odling i sthlms trakten, även han har kommit fram med en del som går i den linjen.
      Läser man på koi sidor så brukar där finnas en hel del seriöst att läsa.

      Tycker du inte att det låter sunt angående bakteriteorierna?
      Sättet du skrev på ger ett sken av att du inte alls tycker det låter logiskt.
      Mjo, på ett sätt låter det logiskt, men det låter även logiskt att firrar som inte behöver kämpa mot mängder av bakterier hela tiden står bättre pall när de hamnar i kar med mycket bakterier. Detta har ju diskuterats förut, och då uppkom frågan om hur firrarnas immunförsvar verkar. Tanken med att om fisken går med mycket bakterier från början bottnar väl i att då utvecklar de antikroppar mot bakterierna - ungefär som att vaccinera sig. Den frågan har jag inte hittat något svar på, alltså om fiskar funkar så?

      Går även att klura på VF-firrar. De är ju inte vana vid bakteriehalterna i våra kar, men ändå klarar vi dem - trots att de ofta är stressade dels av transporten och dels kan ha sjukdomar med sig från början.

      Ytterligare något som går att klura på är i vilken sorts kar man har UVC-filtret i. Systemet jag har hänger ihop, med ett centralfilter. Där ser jag det som nödvändigt med UVC. Märker jag nackdelar kanske jag enbart ska köra dem något dygn i veckan samt vid eventuellt utbrott av sjukdomar.

      Vad är det för saker som du märkt med UVC? Vad har odlaren kommit fram till?

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...