Infusorier, igen......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bumling
    Användare
    • januari 2007
    • 218

    Infusorier, igen......

    Detta gör mig helt galen, har läst om hur man blir av med dom (gamla trådar här) hört med mina akvaristpolare och alla verkar ta till olika knep för att bli av med dom. Själv hade jag karet mörklagt en vecka givetvis utan matning av firrarna för att "svälta" ut infusorierna. När burken avtäcktes var vattnet mycket klarare men nu ett par dagar senare är de tillbaka igen!! Alla vattenvärden i karet är bra (Ph 8,0 kh 10 ingen nitrit att tala om och relativ låg belastning,222 liter med 2 Marunguensis, 4 ocellatus samt 1 A Compressicep. Ingen överdriven matning och god cirkulation med massvis av filter! Har även provat nåt vattenklarningsmedel utan framgång! Är det så att de bara dyker upp i hårdvattenburkar (Tanganyika och Malawi etc) Hur blir ni AV MED DOM????
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Jag gav upp helt när jag fick det i karet hemma efter ha försökt och få bort skiten i flera veckor, det försvann när jag lät lyset vara avstängt i ett par veckor efter ha tröttnat det. Vattenbyten hjälpte inte.

    Kommentar

    • Bumling
      Användare
      • januari 2007
      • 218

      #3
      Ursprungligen postat av Bright_Blue
      Jag gav upp helt när jag fick det i karet hemma efter ha försökt och få bort skiten i flera veckor, det försvann när jag lät lyset vara avstängt i ett par veckor efter ha tröttnat det. Vattenbyten hjälpte inte.
      Det var en första desperat åtgärd från mig med men det blev bara värre........

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Tror du helt enkelt får vänta ut det. Testa med kol i filtren, har för mig att jag gjorde det, kanske hjälper?

        Kommentar

        • Niklas Olsson
          Användare
          • februari 2003
          • 1156

          #5
          Det verkar som en hel del klarar av att bli av med dom på sätt som täta vattenbyte, total mörkläggning, fin filtervadd för filtrering men för mig (testade det jag skrev innan) blev enda utvägen att installera ett UV-C filter. Med detta inkopplat dröjde det inte många dagar innan vattnet var kristallklart. Det var en skön känsla efter att haft karet disigt flera månader.
          //Niklas

          www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook
          ____________________________________

          Kommentar

          • Bumling
            Användare
            • januari 2007
            • 218

            #6
            Ursprungligen postat av Niklas Olsson
            Det verkar som en hel del klarar av att bli av med dom på sätt som täta vattenbyte, total mörkläggning, fin filtervadd för filtrering men för mig (testade det jag skrev innan) blev enda utvägen att installera ett UV-C filter. Med detta inkopplat dröjde det inte många dagar innan vattnet var kristallklart. Det var en skön känsla efter att haft karet disigt flera månader.
            Följde ditt råd och installerade ett UVC filter och vattnet är nu kristallklart!!

            Kommentar

            • Niklas Olsson
              Användare
              • februari 2003
              • 1156

              #7
              Skönt det löste sig...ibland är det lika bra att gå på det som funkar direkt.
              //Niklas

              www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook
              ____________________________________

              Kommentar

              • johanh
                Användare
                • februari 2007
                • 49

                #8
                Vilket uvc filter köpte du?
                www.hansson.md/
                Umeå Akvarieförening

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Total mörkläggning under flera dagar har andra nackdelar som gör att jag tycker det ska uteslutas som metod om man inte har väldigt bråttom och kommit på vad som bör ändras eller vill starta en ny regim. För min del handlar det om att dra ner ljusmängden. När det blommar ut brukar jag låta bli att tända, utom om jag vill visa något för någon, vilket gör att dom "tröttnar" efter några veckor. Nu har jag hittat en nivå med ca sju timmar ljus per dygn som funkar. Det handlar om ett tanganyikakar med för lite växter för att näringskonkurrera ut grönmjölken.

                  UVC-filter verkar effektiva men jag har fått för mig(men kommer inte ihåg varför) att det finns nackdelar med det. Kastade ur mig för ett tag sedan att det tog död på nyttiga bakterier men fick snabbt på pälsen. Kanske är det inte svårare än ett UV-filter?

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag är inne på en annan linje och det är att det blir för sterilt i akvariet och fiskarna kan reagera om man sätter in ny fisk i karet och insjukna snabbt.

                    Jag har använt UVC länge nu och är mycket nöjd med resultatet. Jag kan dock inte komma undan känslan av att det finns risker...

                    Bumling: Infusorierna frodas av ljus och av obalans i bakteriefloran. Hur startade du ditt kar?
                    Jag skulle råda dig att släcka ned karet och låta det stå utan vattenbyten i en vecka. Gör ett stort vattenbyte på ca 80% innan nedsläckning. Tillsätt gärna Sera Aquariaclear om du kan få tag på det. Köp svarta sopsäckar av plast (stora) som du tejpar igen akvariet med så att det är helt fritt från ljusintag.
                    Senast redigerad av StefanL; 27 maj 2007, 02:06.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Jag är inne på en annan linje och det är att det blir för sterilt i akvariet och fiskarna kan reagera om man sätter in ny fisk i karet och insjukna snabbt.
                      Det är mer tvärtom, fiskar som simmat i uv-c vatten har ofta midre motståndskraft mot div olika bakterier och släpper du ner dom i ett akvarium som är fullt befolkat och körts utan uv-c så blir den fisken lätt sjuk pga att den inte är van vid högra koncentrationer av bakterier.

                      Vet inte om jag förstog dig rätt, menade du att den fisken som redan simmade i burken eller fisken man släppte i?
                      Fisken som redan simmar i burken kan ju lätt bli ansträngd av de nya bakterier som kommer med den nya fisken oavsett uv-c eller inte och tvärtom iof.

                      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                      Kanske är det inte svårare än ett UV-filter?
                      Det finns nog inget enklare sätt skulle jag tro.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Det är vilket som egentligen Deelay, men jag menade att om man sätter in ny fisk så har den fisken en bakterieflora med sig som kan överföra sjukdomar till de fiskar som tidigare skyddats av UVC.

                        I en UVC miljö så får man en känsla av att den kan bli "steril" och om du då tillför bakterier som de normala fall varit immuna emot kan bli direkt farliga vid plötslig belastning. Det här är inget som jag har bevis för men jag har läst på en del forum där detta scenario diskuteras...och även din teori.

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Det är ju egentiligen samma teori... på nått sätt.
                          Det kritiska är ju oftast dom 6 första dygnen eftersom fiskarna möter nya typer av bakterier som dom inte har nått försvar mot och det gäller ju även fiskar som gått i burkar utan uv-c likväl som tvärtom.
                          Det bästa sättet att använda uv-c på är dagarna innan man får ny fisk och vid infusionsinvasioner, tycker jag.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            [QUOTE=deelay]Det är mer tvärtom, fiskar som simmat i uv-c vatten har ofta midre motståndskraft mot div olika bakterier och släpper du ner dom i ett akvarium som är fullt befolkat och körts utan uv-c så blir den fisken lätt sjuk pga att den inte är van vid högra koncentrationer av bakterier.[QUOTE]

                            Alltså, här blir jag nyfiken. Vad finns det för belägg för detta påstående? Egen erfarenhet? Andras erfarenhet?

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Alltså, här blir jag nyfiken. Vad finns det för belägg för detta påstående? Egen erfarenhet? Andras erfarenhet?

                              Hilsen,

                              P
                              Det är lite blandat, har märkt en del själv som gjort mig fundersam så jag har sökt info.
                              Finns en kille som är väldigt duktig på fisksjukdomar som har en odling i sthlms trakten, även han har kommit fram med en del som går i den linjen.
                              Läser man på koi sidor så brukar där finnas en hel del seriöst att läsa.

                              Tycker du inte att det låter sunt angående bakteriteorierna?
                              Sättet du skrev på ger ett sken av att du inte alls tycker det låter logiskt.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...