Ljudnivå Eheim 2028

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #16
    Om man får in luft efter det att man fått bort det en gång kommer det förmodligen in någonstans (logiskt, eller hur [:p]), mest troligt på inloppssidan eller vid locket om det är fel på packningen eller dess läge.
    Jag fick inte den där fippliga klämman som skulle hålla fast slangarna på locket att nypa åt ordentligt, så jag satte dit slangklämmor istället. Sedan har det varit problemfritt.

    Kommentar

    • Phlyg
      Användare
      • september 2002
      • 41

      #17
      Tjena på er !

      Jag har en 2260 som lät som ja jag vet inte vad, men när jag tog bort lite filtermatta så att filtret inte var lika trögt att suga genom så försvann mestadels av missljudet.

      Vidare märkta jag nu när jag tog upp pumpen och kollade in de plasthylsorna som håller axeln, vilken impellern roterar runt, så var de något glappa i sina infästningar så jag shimsade dessa med hjälp av en bit tjockare plastpåse. Denna pressades över plasthylsorna så denna bildade en hätta, vilken senare renskars.

      Nu låter den knappt hörbars så som tidigare nämnts kolla passningen på greorna.
      http://www.umea.akvarieforening.se

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Hej!

        Har läst om ett liknande fall på http://www.zoopet.com.
        Det visade sig att ljudet kom från "kulan" som visar när filtret börjar bli skitigt eller när flödet har blivit sämre pga att filtret är skitigt. Har själv införskaffat 2 Eheim 2028 som jag inte installerat ännu så jag får väl se hur mina filter fungerar senare.

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Det ska jag göra!
          Kommer ta några veckor till innan jag kan börja planera mitt MP-karat (160x60x60). Har nämligen ändrat mig vart det ska stå nånstans så just nu håller jag på att riva en del av en innervägg som ska bli till ett allrum där vi bättre kan sitta och njuta av det hela.

          Hör av mig när jag har startat upp det hela.

          Kommentar

          • JensJ
            NCS Medlem
            • juni 2002
            • 67

            #20
            Jag skulle vilja infoga ett tips angående bullriga Eheim Prof II 2028. Kontrollera att pumplocket som täcker rotor och rotoraxel verkligen är helt ditsatt. Jag fick ett skorrande ljud från mitt nya filter och det berodde på att locket inte var ordentligt fastsatt hos Eheim. Mycket irriterande och först trodde jag att det rörde sig om luft i filtret som jag inte hade lyckats få ut.
            Hälsningar
            Jens

            Kommentar

            • fs7210
              Användare
              • juni 2004
              • 183

              #21
              jag har nyligen köpt mitt första ytterfilter, Eheim Prof II 2028. Behövs det inte några slangklämmor på slangarna vid insuget och utblåset? Något orolig för läckage...
              Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

              Kommentar

              • frasse74
                Användare
                • december 2002
                • 97

                #22
                Testa med att ta bort den vita kulan.
                Det tystade ner mitt filter.

                Kommentar

                • Christer T

                  #23
                  citat:jag har nyligen köpt mitt första ytterfilter, Eheim Prof II 2028. Behövs det inte några slangklämmor på slangarna vid insuget och utblåset? Något orolig för läckage...
                  Det ska finnas med "två gråa plastbitar" Som du kopplar samman runt slangarna och som fungerar som slangklämmor.

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #24
                    Klämmor som är så fippliga så det är otroligt.
                    Jag satte dit slangkläämor istället.

                    Kommentar

                    • kapatekk
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 39

                      #25
                      Har haft ljudproblem med en eheim pump efter rengöring, trots att det gått någon vecka och all luft har åkt ur den. Jag provade "allt" för att få bort ljudet men inget hjälpte.

                      En sista "desperat" åtgärd var att slå av strömmen till pumpen och låta den stå i ca 30 sek. Slog därefter på den och ljudet var borta.
                      Detta har hjälpt mig ett flertal gånger när det har varit oljud efter rengöringar.
                      Patrik Ek, Kiruna
                      Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

                      Kommentar

                      Arbetssätt...